Eget artikelnummer vid prisinläsning - Administration

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej, vid prisinläsning via excelprisfiltret så är det inte möjligt att läsa in olika artikelnummer för leverantör och eget valt artikelnummer. Man kan bara välja att utgå från leverantörens artikelnummer. Varför kan man inte välja ett eget artikelnummer? För att lösa detta så har jag fått förslag på att vända mig till era samarbetspartners med en härlig extrakostnad på 5-6000kr plus installation och serviceavtal. Jag vill bara kunna välja mitt eget artikelnr vid inläsning.

// Mikael J

Notera: Det här ämnet skapades från reply i ämnet Importera artiklar/produkter - Administration
Foto på Mikael J

Mikael J

• 232 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 2
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,970 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Mikael,

Det går att göra en hel del med formlerna i prisinläsningen. Jag är osäker på vad du menar med att du vill ange ett helt eget artikelnummer. Vill du ignorera leverantörens artikelnummer helt kan du ange ett eget startnummer i en serie som inläsningen räknar upp ifrån. Du kan även se till att numret i serien startar eller följs av något tex bokstäver, delar av benämningen, artikelgrupp osv. Det gäller bara att testa sig fram med formlerna. Om du däremot menar att du helt vill styra numret ner på varje artikel och inte låta programmet beräkna utifrån formler, så är ända sättet jag kan komma på att du justerar detta i prisfilen innan inläsning.

Jag ska se till att vi sammanställer några exempel till dig här i tråden. Vi återkommer.
Foto på Mikael J

Mikael J

Hej, ja jag vill styra numret på varje artikel utan formelberäkning men i prisfiltret Excel finns inte möjligheten att välja leverantörens kolumn för artikelnr för sig och egen kolumn för det egna artikelnumret.
Foto på Helene Struthers

Hej igen Mikael, då förstår vi lite bättre. Då kvarstår några frågor som nog är enklare att ta ett snack om, så vi kommer kontakta dig på telefon.
Foto på tj

tj

• 1,356 poäng 1k badge 2x thumb
Vi har precis samma fundering som Mikael har skrivit! Ska vi ringa supporten eller är det något som ni kan skriva några rader om här?
Foto på Mikael J

Mikael J

Uppdatering: Har haft ett samtal med support (utvecklingsavdelningen) som ringde upp men även dom kunde inte lösa det. Den jag pratade med tyckte som jag att det är konstigt att man inte kan få in sitt egna artikelnummer. Det har tydligen varit möjligt innan man uppdaterade prisinläsningen. Vi försökte på alla möjliga sätt genom att "lura" programmet.

Det kan heller inte vara mer än 5 minuters arbete att lägga till fälten: Eget artikelnummer och Egen benämning vid prisinläsning då båda dessa fält har egna ID:n i programmet. Jag lyckades få in eget artikelnummer och benämning genom att läsa in min information till Anmärkning 1 och Anmärkning 2 fältet och därefter hämta dessa via formeldelen. Dock vill jag inte ha det så då jag inte kommer kunna använda dessa fält om jag har behov för det.
Foto på tj

tj

OK, då vet jag. Vi använder dock anmärkningsfälten till annan information så det funkar inte för oss att använda dem. Man blir dock lite nyfiken till varför Visma bygger en inläsning där vårt artikelnummer automatiskt ska vara samma som leverantörens???
Foto på Helene Struthers

Hej på er,

Jag har kontrollerat hur inläsningen såg ut tidigare. Mycket riktigt gick det att ange ett eget artikelnummer men då gjordes det på varje enskild artikel manuellt i arbetsfönstret innan inläsningen gjordes definitiv. Så vitt jag kan se har vi inte haft stöd för att läsa in en färdig lista med två artikelnummer.

Att möjligheten kanske borde finnas är ju en annan femma. Jag kan hålla med om att det hade varit bra med fler valmöjligheter i inläsningen men jag är faktiskt inte riktig med på i vilket scenario det blir mest användbart att kunna läsa in en prisfil med egna artikelnummer. Är det i steg 1 när jag inte har några artiklar alls i mitt företag eller handlar det om att löpande läsa in prislistor, med nya artiklar, där både mitt och leverantörens nummer är specificerade?
Foto på tj

tj

Som svar på när det är användbart så är det så att vi redan har många artiklar i vårt register och när vi får en ny leverantör så vore det bra om man kunde läsa in deras artikelfil utan att behöva sitta och knappa in tusentals artiklar. Vi vill ju ha egna artikelnummer på artiklarna i vårt register. Det verkar som om Visma tror att man automatiskt vill ha samma artikelnummer som sin leverantör... Varför har ni då funktionen i programmet att ha eget artnr och även lev artnr???
Foto på Mikael J

Mikael J

Hej,

Då fick jag i alla fall delvis rätt uppgift :-) Ja att manuellt kunna skriva in det i listform är ju bättre än nu men inte optimalt då det är risk för fel vid inmatning. Inmatningen har ju trots allt redan skett i Exceldokumentet.

I mitt fall är det både och. Både för nyinläsning och vid underhåll. Främst för att jag tar in nya artiklar och nya leverantörer kontinuerligt och att det är lättare att läsa in på samma sätt varje gång.

Jag har nyligen köpt programmet så jag kan fortfarande utnyttja registerkonverteringen men det hjälper mig bara första gången och inte vid framtida inläsningar.
Foto på tj

tj

Vi har nu köpt ett tilläggsprogram från DataPartner som ska fixa inläsningen som vi vill. Det är bara tråkigt att Visma har en inläsning som är lite halvdan och inte kan fixa hela jobbet..
Foto på Mikael J

Mikael J

Hej, köpte ni Excelinläsning? det var också denna jag tittade på men tycker som er att detta borde inte behövas köpas till utan borde finnas möjlighet i Visma Administration.
Foto på tj

tj

Ja det var Excelinläsning vi köpte!
Foto på Mikael J

Mikael J

Hej Helene,

Har ni hos Visma hittat någon lösning på denna fråga eller är det så att vi också måste tilläggsköpa Excelinläsning från er samarbetspartner?
Foto på Helene Struthers

Hej,

Tack för input från er båda i den här diskussionen.

När vi ser över vilka förbättringar att fokusera på i utvecklingsarbetet handlar det till stor del om efterfrågan och behov. I det här fallet förstår jag att ni ifrågasätter funktionen när den inte uppfyller era behov fullt ut. Å andra sidan är det inte något jag fått synpunkter på tidigare och det är därför inte helt givet att det är något som standardfunktionen måste täcka. Att möjligheten vore bra kan vi vara överrens om men det räcker inte för att prioritera det i förhållande till andra önskemål just nu.

Så svaret på din fråga Mikael är att vi inte kommer arbeta vidare med detta just nu men jag fortsätter att bevaka behovet för att revidera detta igen till framtida versioner.
Foto på LOAB

LOAB

• 158 poäng 100 badge 2x thumb
Helene,

Jag kan förstå att många av Vismas kunder inte efterfrågar detta, däremot ställer jag mig frågande till att ni har fält för leverantörs artikelnummer, men vid en import (t ex den ni administrerar) så går det där inte att importera leverantörens artikelnummer utan endast våra egna. Detta hade varit lätt löst om vi hade skapat en prisfil med både våra egna och vår leverantörs artikelnummer så att systemet kunde fylla i den information som saknas (alltså leverantörens artikelnummer), men nu sitter vi istället i en sits där vi har tusentals importerade artiklar utan att kunna göra en enda beställning eftersom vi inte har några leverantörsartikelnummer.

Jobbig sits att sitta i tyvärr...
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,004 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

I en prisinläsning kan du få in leverantörens artikelnummer men däremot kan du inte importera egna artikelnummer.

Du kan läsa mer i vår hjälp:
Prisinläsning.

Om du har gjort en prisinläsning och ändå inte får till det så är det kanske enklast att du kontaktar vår support på telefon 0470-706200.

/Anna
Foto på HammarsV

HammarsV

• 200 poäng 100 badge 2x thumb
Jag skriver bara en rad för att påpeka att intresse av import- / uppdateringsrutiner finns även här.

En anledning till varför det kanske inte efterfrågas är möjligen att man snabbt googlar fram att det inte går och därför inte hör av sig till er.

/Mvh Magnus
Foto på Helene Struthers

• 46,870 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Magnus, tack för din input och visat intresse. Är det specifikt import till egna artikelnumret du saknar eller syftar du även på andra importmöjligheter?
Foto på annacarin

annacarin

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,
sitter med precis samma bekymmer som ovanstående inlägg handlar om. Vi har inte heller samma artikelnummer som leverantören på artiklarna, vilket gör att vi alltså inte heller kan utnyttja den funktionen med inläsning som annars är så genial. 

Jag håller helt med LOAB om att det är märkligt att det finns en kolumn både för "eget artikelnummer" och en för "leverantörens artikelnummer" , men INTE när man ska skapa sin inläsningsmall. Detta ställer till det en hel del för oss, och tvingar oss till att knappa in tusentals artiklar manuellt: läser vi in leverantörens artikelnummer så måste vi knappa in vårt, läser vi in vårt artikelnummer så måste vi knappa in leverantörens (för att kunna göra beställningar). Tråkigt med tanke på att funktionen, som sagt, annars är genial. 

Jag är säker på att fler upplever detta som ett problem och hoppas därför att Visma prioriterar denna förbättring inför framtida versioner. 
Foto på marcus

marcus

• 62 poäng
Hej,
Också jag har problem med att läsa in priser då vi och vår leverantör har olika artikelnummer. Har det kommit någon lösning på detta? Om jag fick välja att matcha leverantörens benämning med vår benämning skulle jag nog komma runt problemet men kan man göra detta? 
Foto på Helene Struthers

• 46,870 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Marcus, 

När du genomför prisinläsningen för en viss leverantör matchar programmet på leverantörens artikelnummer. Om du har lagt upp en artikel och angett leverantörens artikelnummer på fliken Inköp, så kan prisinläsningen matcha artikeln på lev.artikelnumret och uppdatera priset. Programmet kan inte matcha på benämningen. 

Om det finns en artikel i leverantörens prislista som du inte har sedan tidigare har du två alternativ. Det ena är att manuellt registrera artikeln och fylla i leverantörens uppgifter på fliken Inköp, så att prisinläsningen kan uppdatera priset på artikeln som du skapat. Det andra alternativet är att du använder funktionen i prisinläsningen för att definiera hur ditt artikelnummer ska se ut för nya artiklar.

Som du ser i min bild nedan så är de 4 första artiklarna matchade mot befintliga artiklar, där jag redan har kopplingen till leverantörens artikelnummer. För de 4 nedersta artiklarna har jag ställt in att Artikelnr ska räknas upp och döpas enligt ett villkor, som jag ställt in i min inläsningsmall. 

Här finns instruktioner på hur du ställer in beräkningen av artikelnummer: http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm?ref=ADMIN&ver=2015%2...
Foto på NR

NR

• 180 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har precis bytt från Specter till Visma. Många bra funktioner men även jag är förvånad över att man måste läsa in på leverantörens artikelnummer. Känns som en konstig 60-talsgrej för å va helt ärlig. Det är väl helt självklart att det kommer att uppstå situationer där olika leverantörer har samma artikelnummer. Herregud. Själva har vi 25 000 artiklar som vi nu måste stansa manuellt. Hur prioriterar ni egentligen? Fundera på det.
Foto på Helene Struthers

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej, tack för ditt inlägg. 

Vi kan hjälpa dig att läsa in artiklarna i ditt program, det kallas registerkonvertering och är gratis 3 månader från köp. Ta kontakt med supporten på 0470-706200 för instruktioner hur du gör. 

Prisinläsningen i programmet använder du för att läsa in inpriser på nya eller befintliga artiklar för en specifik leverantörsprislista. Funktionen grundar sig på att du fått en prislista från din leverantör och då är leverantörens artikelnummer nyckeln för att rätt artikel ska uppdateras. Detta kräver att du har angett leverantörens/leverantörernas artikelnummer på fliken Inköp på dina artiklar i artikelregistret.

Om du vill läsa in helt nya artiklar från leverantörens prisfil kan du ställa in hur dina egna artikelnummer ska utformas, om du inte vill att de automatiskt ska få den specifika leverantörens artikelnummer vill säga. Oavsett vad du har för eget artikelnummer på dina artiklar måste du välja vilken leverantörsprislista som ska uppdateras i Prisinläsningen så i den bemärkelsen gör det inget att olika leverantörer har samma artikelnummer, om det var det du ställer dig frågande till. 
Foto på NR

NR

• 180 poäng 100 badge 2x thumb
Registerkonvertering har redan gjorts, artiklarna ligger i Visma. De har också redan (våra) artikelnummer.

Problemet är att det inte går via Vismas prisinläsningsfunktion att koppla leverantörsartikeldata (leverantörens artikelnummer, pris, etc.) till våra artiklar. T.ex. om vi har en artikel som importerats in via registerkonvertering med (vårt) artikelnummer 123456. Sen vill vi koppla denna till leverantörens artikelnummer 654321. Mig veterligen är det enda sättet att göra kopplingen manuellt. Men rätta mig om jag har fel.

Därför blir inte problemet löst av det du beskriver. Och vi har 10 000 artiklar som behöver kopplas, så därför är det inte ett alternativ att "ange leverantörens/leverantörernas artikelnummer på fliken Inköp".

Hur kommer det sig att ni inte har prioriterat att lösa detta problem? Ni har bevisligen haft minst två år på er, att bedöma av kommentarerna i denna tråd.
Foto på Helene Struthers

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen, 

Då missförstod jag dig. Det stämmer att du inte får med dig leverantörens artikelnummer i registerkonverteringen som erbjuds via supporten idag. Det i sig är en brist som vi kanske har möjlighet att täcka i framtiden men vi har fått väldigt få synpunkter på det av de kunder vi hjälpt med artikelkonverteringen vid uppstart i programmet. 

Önskemål på Prisinläsningen hanteras även det i förhållande till efterfrågan.Den här tråden har lyfts och diskuterats som ett förbättringsområde och vi är tacksamma för den input vi får och för visat intresse. Det finns dock andra områden i produkten där vi ser större behov av utveckling och förbättringar i kommande versione, därmed ligger inte detta med i planen just nu. 

Som nämnts här i tråden finns alternativ om man idag har behov av en mer flexibel inläsning och uppdatering av artiklar i programmet. Exempelvis lösningen som DataPartner erbjuder, som är samarbetspartner till Visma Spcs. 

Vi har en enkel "Axta-lösning" för detta. Men den kan ni importera eller uppdatera direkt via Excel och i princip kan alla fält för artikel väljas. 
Kontakta mig om det känns intressent, johan@konsultstockholm.se 

Men jag håller med övriga i tråden att det vore fint som standard och klickar gilla på det:-)
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

• 3,758 poäng 3k badge 2x thumb

Håller med några ovan om att det behövs fler artikelnummer. I vår värld är det tre artikelnummer, kundens, vårat och leverantörens.

Vi jobbar inte med inläsning, men behöver tre artikelnummer ändå.

I en manuell hantering hankar vi oss fram genom att skriva kundens artikelnummer först i benämningen, följt av det som är benämningen, och för att strula till det så har olika kunder olika artikelnummer på artikeln.

Leverantörerna har likaså olika artikelnummer för artikeln. Och en ytterligare dimension är ritningsnumret som både kunden och leverantören har olika på samma sätt... men det kanske vi borde ha i en annan tråd en annan gång.

(Redigerad)
Foto på Mb-Huset

Mb-Huset

• 202 poäng 100 badge 2x thumb

Hej,

har liknande problem.

Eget artikelnummer, vill ha ett referensnummer och sen leverantörens artikelnummer. Samt dessutom leverantörens namn (på tyska i språkfältet för artikeln). Pris i Euro.

Allt detta för att kunna skriva fina beställningar till leverantören. Lägger inte heller upp samtliga leverantörens artiklar på en gång i artikelregistret utan kunna lägga in eftersom och då göra kopplingen till leverantörens prislista, men det går endast att läsa in filer med artikelnummer som styrande,

Sen har jag upptäckt att t ex enheter skrivs inte på rätt språk i beställningar trots att leverantörens språk är rätt valt och att enhetsnamnet är rätt översatt.

Trodde att det skulle vara en enkel sak att läsa in filer och även att ha ett referensnummer (nu heter det lämpliga fältet "annan benämning". Det måste väl vara fler än vi dom vill ha refernsnummer i artikelbeskrivningen.

Per

Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Mb-Huset,

Tack för att du delade med dig av en tydlig beskrivning av ditt behov! Som synes längre upp i tråden så finns det en del kunder som har behov av en mer avancerad prisinläsning. Jag måste dock ge samma svar som Helene har gjort, även idag har vi andra områden som vi vet kommer innebära stora förbättringar för kunder i programmet och därför är inte detta något som vi kan prioritera just nu.

När det gäller språket på beställningen så ska det fungera, testade även det nu för säkerhets skull och jag får korrekt enhetsnamn förutsatt att det är rätt språk inlagt på fliken Lev uppgifter på beställningen. Det syns dock inte i redigeringsläget av beställningen, utan först när man skriver ut eller förhandsgranskar den. Får du inte ordning på det så får du gärna kontakta vår support för att få hjälp med det, här hittar du deras kontaktuppgifter.
Foto på Bengt A

Bengt A

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Vi har också samma problem som andra i den här tråden. Vi läser in  Artikelnr, Benämning, Pris, Artikelgrupp, Streckkod, och Inpris,  via egna Excelark . Programmet lägger då in samma artikelnummer i rutan för Lev art.nr (Artiklar/Tjänster > 3.Inköp) som jag angett som artikelns artikelnummer. Det är inte helt ovanligt att det artikelnummer som vi tilldelar artiklarna inte överensstämmer med leverantörens artikelnummer. Ofrånkomligt att artikelnummer ibland krockar med tidigare inlagda och då måste vi ange ett annat unikt värde. När jag ska lägga en beställning hos leverantören vill jag naturligtvis använda ”rätt” artikelnummer. Provade med att gå in under fliken 3.Inköp och ändra Levartnr manuellt. När jag sedan läste in en Excelprisfil som innehöll artiklar som var ändrade fick jag meddelandet: "Levartnr matchar ej" och inläsningen på de här artiklarna utfördes inte. 
Tycker att man ska kunna läsa in både art nr och Lev art nr via Excel och kunna använda båda eftersom de finns i programmet med egna fält.

Bengt A

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Bengt!

När min kollega testade att göra så som du berättade med att justera leverantörens artikelnummer på fliken Inköp så funkade det att uppdatera priserna.
Alltså: om artiklarna redan finns i artikelregistret med de artikelnummer du vill ha kan du manuellt lägga in leverantörens artikelnummer på rätt artikel och rätt leverantör. När du sen gör en prisinläsning hittar programmet kopplingen mellan leverantörens artikelnummer och ditt egna artikelnummer. Då är det viktigt att du inte har flera artiklar med samma leverantörens artikelnummer för samma leverantör.

Är det helt nya artiklar kan du bygga egna artikelnummer med uppgifter från andra fält under Avancerat.
Exempel:
Om en kolumn i Excelfilen innehåller det artikelnummer som du vill ha kan du i anpassningen av Excelformat säga att du vill läsa in den kolumnen till Anm1.
Visar imagepng

Därefter kan du i mallen under knappen Avancerat byta ut att artikelnummer ska hämta info från det du läst in till Anm1 samt ange att du inte vill ha något i Anm1. Det gör du genom att ta den formel som stod innan på Anm1 och ange det på raden Artnr istället.

Visar imagepng

Hoppas att detta hjälper!
/Anna
Foto på Martina

Martina

• 150 poäng 100 badge 2x thumb
Jag skulle vara tacksam om det kom en uppdatering på vismas prisinläsning. Har samma problem som nämns i denna tråd.
Foto på Per Hjalmarsson

Per Hjalmarsson

• 302 poäng 250 badge 2x thumb

Hej ! Har precis samma problem.... Vi köpte ett program av en av era sammarbetsparter för massa år sedan, och då kunde vi använda vårt eget artikel nr. Dock fick vi den på floppy disk om någon kommer ihåg det..... Försvann vid ett inbrott i röran. Så även om vi hittar den så måste vi köpa en floppy !!!

Jag har en leverantör som bytt artikelnr. flera gånger på samma produkt !

Samt att vi hade nästa leverantör som gick över till att bli internationell, med följd att man använder engelskan "förkortningar" i sitt artikel register. Så deras gamla artikel nr har vi kvar, utan möjlighet att uppdatera dessa......

Har använt oss av Visma i över 10 års tid..

Är det någon lösning på gång ???

Foto på Per Hjalmarsson

Per Hjalmarsson

• 302 poäng 250 badge 2x thumb

Ovan skrivs det att om du köpt ett nytt visma spcs, så kan du få hjälp att konvertera om dina prisfiler in i systemet, i upp till 3 månader.  Med eget artikel nr. och leverantörens !!!

Tyvärr för oss har vi använt visma sedan -97, så då får man inte den förmånen att få hjälp..... Märkligt !

Då vi nu har börjat att läsa in våra leverantörsfakturor, så åker vi dit igen, då detta inte matchar leverantörens artikel nr. Utan det blir att läsa in leverantörsfakturan och sedan manuellt se till att artikeln matchar leverantörens art. nr.    

Vidare om man har flera leverantörer till samma artikel, så blir det manuellt knackande igen,

Skulle leverantören byta sitt artikel nr. så får du också mer jobb......

Eller man har ett plocklager med självscanning.

Här är mina problem. och följderna

1 "Gammal kund"

- Att lämna vårt "enkla" beprövade art nr, lära om för samtlig personal ett nytt art. nr.

2 Leverantören byter artikel nr. (Förhoppningsvis sista gången)

- Sitta med dubbelt så många art nr. i artikelregistret, då vi vill kunna ha en spårbarhet.

3 Leverantören blir internationell     Och i art. nr använder han sig av F (Flat) istället för P (Platt)

- Vi arbetar lokalt

4 Leverantörfaktura inläsningen

- Vi får manuellt , växla fram och tillbaka i fönstren. Så vinsten att läsa in blev inte så stor.

5 Scanner lösning vid plockning av varor.

- Ingen idé att fundera på då kopplingen inte finns.

6 Flera leverantörer till samma produkt

- Det går bara att göra manuellt i programmet. Vilket innebär massa klickande och byte av fönster.

7 Finns säker en fler problem som jag inte kommer på just nu.

Varför köper inte visma in den tjänsten från någon konsult, som antingen löser det i programmet eller löser det redan i excelfilen och hjälper till. Eller är avtalet med eran konsult skrivet så ni inte kan hjälpa till med vårt problem ???

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.