För högt förmånsvärde under hela 2018

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
Hej,

Jag upptänkte att jag har betalat ett för högt förmånsvärde för en förmånsbil under hela 2018. Finns det nån möjlighet att korrigera detta i efterhand?

Mvh
Markus
Foto på Mapkus

Mapkus

• 528 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

• 1
  • 1
Foto på Roffak

Roffak, Champion

• 27,754 poäng 20k badge 2x thumb
Hej

Om ditt skatteavdrag baserats på ett för högt förmånsvärde gör du en korrigering i Kontrolluppgiften för 2018. Är den redan inskickad kan du skicka in en ny korrigerad uppgift.

MVH
RoffaK
Foto på Mapkus

Mapkus

Räcker det? Behöver jag inte göra nåt i bokföringen?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 75,406 poäng 50k badge 2x thumb
Du ändrar även i din skattedeklaration
Mikael
Foto på Roffak

Roffak, Champion

• 27,754 poäng 20k badge 2x thumb
Hej

Nej. Om du tittar i din resultaträkning ser du att förmånsvärdet motkonteras så att det inte uppstår någon resultateffekt i bokföringen..

MVH
RoffaK
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 21,970 poäng 20k badge 2x thumb
Nja, du har väl då även betalat för mycket i arbetsgivaravgifter och skall, så vitt jag vet, rätta varje period som är felaktig var för sig. Förmånen i sig har ju inte påverkat resultatet men arbetsgivaravgiften har det och bör ju rättas. Och kör du då Visma Lön 600 så blir rättelserna "skitkul" då du måste radera och göra om bakåt. Men jag antar att du inte kör det i program och då blir det ju faktiskt lättare. Men som sagt, rätta arbetsgivardeklarationerna och bokföringen. Skatteavdraget kan du ju om du vill låta vara som en egen extra inbetalning även dom det blir lite knöligt i bokföringen. Lycka till!
Foto på Mapkus

Mapkus

Tack för svar. Som tur var upptäckte jag igår att modellkoden för bilen var fel i papprena från leasingfirman. Jag hade INTE använt modellkoden när jag beräknade förmånsvärde förra året, utan hade valt modell manuellt, så det hade blivit rätt i alla fall. Det var årets beräkning som blev fel istället då jag nu använde den felaktiga modellkoden, men det är ju såklart mycket lättare att ordna. Hoppas denna tråd kan hjälpa nån annan istället :)