Föra in lagkassor i bokföringen ? Hur går man tillväga? - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej, 
Är kassör i en ideell förening där vi nu ska föra in samtliga lagkassor i föreningens bokföring. Vi har fått x antal nya konton på vår bank och jag har bett samtliga lags kassörer att sätta in deras lagkassa på deras nya respektive konto. Alla dessa lagkassor ska nu in i balansräkningen. Hur lägger man in dessa? Tanken är att lagen sedan ska redovisa varje halvår och då lägger jag in deras redovisning i bokföringen. Ska man då lägga upp en intäktskonto samt ett kostnadskonto för lagkassor? Kommer dessa lagkassor att påverka föreningens resultaträkningen ?? Tacksam för vägledning i detta upplägg. Tack på förhand!
Foto på mijo

mijo

  • 202 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 veckor sedan

  • 0
  • 1
Foto på LW

LW

  • 20,568 poäng 20k badge 2x thumb
Lagen har både intäkter och kostnader, så ja, du behöver intäktskonton och kostnadskonton för dem.

Är det få konton det handlar om, kan varje lag ha sina egna konton, men det blir jätteproffsigt om du har en "vanlig" kontoplan och använder dig av resultatställen istället.

När lagen behöver en redogörelse för hur just deras ställning är, tar du ut en resultatrapport enbart för den resultatenheten som är kopplad till just det laget. Om du inte arbetar med resultatenheter utan de har var sina konton istället, blir det knepigare att få till ett resultat för de separata lagen.

På balanssidan däremot, är det bra att varje lag har sitt egna bankkonto, annars blir det svårt.

Höll själv på med en idrottsförening ett tag och jag jobbade med resultatenheter.

Lycka till!

//L


PS!  begär in papper månadsvis istället; halvårsvis blir nog lite i mastigaste laget. De kommer stå på kö för att veta ställningen och har du många lag är det bra att ligga i framkant. Jag vet hur trixigt det kan bli, så arbeta fram bestämda regler för hur du vill ha det, annars riskerar du att gå in i väggen.  DS