Föräldraersättning bokföring lön

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Hej,

Jag har en fråga, jag är ganska ny med arbeta med bokföring då vårt företag tidigare använt sig av en redovisningsfirma, jag håller nu på att manuellt bokföra löner i visma administration 2000 från och med juli i år.

Vi har ett aktiebolag där en av våra anställda har varit föräldraledig under hela månaden som är semestergrundande med ersättning från försäkringskassan. Så här ser det ut på lönespecen: Månadslön 26 360 kr
Föräldraledighet hel månad -26 360 kr
0 kr skatt
0 kr arbetsgivaravgifter
0 kr utbetalas 25/8

Vår revisor har skrivit att detta skall bokas på konto 7010
Vilka motkonton skall jag använda mig av när det är 0 kr som utbetalas från oss?
Foto på nathalieu

nathalieu

• 120 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på burbage

burbage

• 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Använd kassa eller BG/PG-kontot, det spelar ju ingen roll när uttaget är 0
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 78,246 poäng 50k badge 2x thumb
Om du vill bokföra den löneutbetalning som inte föranleder någon kostnad, som inte heller föranleder någon utbetalning så kan det ju vara bra att du följer dens rekommendationer som tycker så. Då får du anvisning där.

I övrigt kan jag kanske vägleda dig med annat med anledning av vad du skriver;

Det som händer är att företagets semesterskuld till den föräldralediga anställde ökar.

Om du vill bokföra det ska du använda 
konto 7090 Förändring sem skuld i debet
och
2920 kredit Upplupna semesterskulder och beloppet räknar du själv fram med de regler som ni tillämpar för beräkning av semesterersättning.

Om du dessutom  - för precisionens skull - vill bokföra den skuld för sociala avgifter på semesterersättning som också ökar så bokför du

konto 7519 debet 
och
konto 2941 kredit
och beloppet är då 31,42 % av den ökade semesterersättningsskulden

Mikael Pettersson
Foto på Ing-Mari

Ing-Mari

• 620 poäng 500 badge 2x thumb
Måste ju vara bättre att köra lönerna i Visma lön. På det viset får du en färdig verifikation till bokföringen och löneprogrammet håller reda på allting.
Foto på nathalieu

nathalieu

• 120 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för svaren! Då har jag lite bättre koll! Vi ska börja köra det i Visma lön, så då löser det sig nog för framtiden