Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Föräldraledig men lön utbetald

Hej

Jag har betalt ut månadslön nu i februari men det visar sig att personen varit föräldraledig hela månaden. Avvikelserna på lönen avser ju januari. Detta innebär ju att personen får "dubbel" lön i februari, men avdrag på lönen en månad i efterskott.  Hur skulle ni gjort, låta det vara och att det löser sig automatiskt när personen kommer tillbaka i arbete.  Ingen lön betalas ju då ut första månaden i arbete. 

Vet inte riktigt vad som är brukligt men jag sitter inte på samma företag och får bara avvikelserapporter..

 

 

  

 

3 SVAR 3
Jenny Lu
UTFORSKARE

Vi har oftast valt att göra på det sättet när vi har föräldralediga, det blir ju egentligen lika rätt i slutändan. Det blir dubbelt med lön/föräldrapenning första månaden för den anställde, men bara hen är medveten om att det blir en månad utan lön när hen kommer tillbaka igen så är det ju lugnt.

Skulle låta det vara men informera den anställde. 

Christel9
UTFORSKARE

Detta är ju problemet när företaget har lön för innevarande månad. Har också det på några av mina företag. Brukar då försöka dra direkt, samma månad, om jag vet att de inte ska jobba. Just föräldraledig, är ju ofta något planerat, så där bör ju företaget kunna informera dig vad som gäller innevarande månad, även om tidrapporteringen släpar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, nu vet jag hur man kan göra.