Föräldraledig

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad

En anställd som är föräldraledig en längre tid, måste hon vara med på lönekörningen?

Jag lägger självklart in för tiden som ska vara semestergrundande. Men sen när de 120 dagarna tagits ut och lönespecifikationen i 7 månader kommer bestå av månadslön löneart 1101 och föräldraledig månadsavdrag, löneart 3315. Måste jag lägga in på det sättet eller kan jag bara strunta i att ta med henne på lönekörningarna?

Foto på NM_F

NM_F

• 196 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Patrik Svensson

Patrik Svensson, Fd Moderator

• 3,196 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Mikaela.

Jag skulle rekommendera att ha med henne, dock inget måste.
Anledningen till att du borde ha med henne är för att när föräldrarledigheten inte längre är semestergrundande så är det löneart 3315 som registrerar ej semestergundande frånvaro hela kalenderdagar.
Den ackumulatorn är med i beräkningen av antal semesterdagar, därför om du registerar henne korrekt så kan programmet beräkna rätt antal semesterdagar på personen i fråga.

Jag sa att det inte är ett måste, detta då vi har justeringslönearter som du kan registrera på en lönekörning för att programmet ska beräkna semestern. Beroende på avtal kan man även justera manuellt efter semesterårsavslutet.

Mig personligen så hade jag haft med henne på lönekörningarna.

Ha en bra dag.

/Patrik