Föräldralön

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
Hur har ni betalt ut/registrerat föräldralönen?
Vi har lön för innevarande månad men avdrag månaden efter. Om personen går på föräldraledighet i maj ska jag då betala ut hel lön för maj och sen månaden efter när jag registrerar frånvaron så får hon utbetalt föräldralönen för maj?
Kan man då tex kopiera 3313 och göra en egen löneart med omräknat avdrag? För enligt tjänstemannaavtalet ska föräldralönen vara mellanskillnaden mellan ordinarielön och föräldraledighetsavdraget som man räknar om enligt en formel. 

Foto på Anette

Anette

• 122 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Laila

Laila

• 13,430 poäng 10k badge 2x thumb
Jag har gjort så, när det gäller föräldraledighet, att jag går in direkt på lönebeskedet och registrerar just den frånvaron, istället för att gå via kalendariet. Gör man det sistnämnda så blir det ju registrerat månaden efter. Det kan kännas surt annars för den anställde, den dag föräldraledigheten upphör och man kanske inte får  någon lön överhuvudtaget p g a att avdraget för månaden innan kommer på nästkommande lön.
Foto på Anette

Anette

• 122 poäng 100 badge 2x thumb
Min andra idé är att man gör fullt avdrag för föräldraledigheten för sig och sen lägger löneart 1181 med en formel för utbetalning av föräldralönen per kalenderdag i perioden.