Förbättring och valmöjlighet på utbetalningsjournalen - Visma Administration

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När man skriver ut en utbetalningsjournal så får man automatiskt den i löpnummer-ordning. Det borde finnas valmöjlighet på  den journalen. Om man har en diff mot huvudboken och skall pricka mot journalen så vore det väldigt mycket enklare om man kunde välja i betalningsdag-ordning. Då får jag den i samma ordning som huvudboken.

Sen tycker jag att den blir onödigt lång med 3 rader för varje betald faktura. Det finns ju gott om plats för en eller två kolumner till där informationen om betalsätt "manuell" eller hur den nu har betalats och även betaldatumet borde få plats där.

Det är ju så gott om plats så allt skulle lätt kunna få plats på en rad :)

Denna journal borde ses över och förbättras.

Foto på Gunilla Stenbacks

Gunilla Stenbacks

  • 1,566 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 1
Foto på revac

revac

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Håller med dig. Många utav listorna är onödigt långa och med info på flera rader när det kan få plast på en rad.
Foto på Gunilla Stenbacks

Gunilla Stenbacks

  • 1,566 poäng 1k badge 2x thumb

Det gäller också listan Fakturasammandrag som är jättejobbig att läsa eftersom man måste se upp vilken rad man läser på och så man läser rätt belopp på rätt fakturanummer.

Denna borde också göras om i kolumnerna. Där finns också plats för mer information på bara en rad istället för som nu 2 rader.

Momsbeloppet står på rad 2 och totalbeloppet på rad 1.......bara rörigt!


Foto på Josefin Harrysson

Josefin Harrysson, Fd Team Manager - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Tid, Visma Webbfakturering, Visma Compact

  • 1,484 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

Tack för era tankar runt utskrifterna och för att ni påtalar förbättringsförslag. Jag är ganska säker på att det finns ännu fler utskrifter och rapporter som skulle kunna justeras för att bli mer lättlästa. :)

Eftersom programmet möjliggör både stående och liggande utskrifter är det viktigt att vi får plats med all information som man kan tänkas vilja ha på respektive utskrift. Det är också viktigt att inga texter eller belopp kapas eller skrivs över varandra. Därför ligger ibland informationen på flera rader trots att den tillhör samma faktura, precis som ni konstaterar. Det innebär också att något som ser luftigt ut på en liggande sida kan bli väldigt trångt på en stående sida.

För tillfället arbetar vi inte med denna typ av förbättringar men era synpunkter är värdefulla när vi prioriterar åtgärder i framtida versioner. 

Är ni fler som tycker förslaget verkar bra får ni gärna gilla tråden.
Foto på 3pa2

3pa2

  • 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Bara en stilla undran: I vilket sammanhang använder Ni Er av listan "Fakturasammandrag"? Använder själv aldrig den därav frågan
Tips?

Fakturasammandrag
; importera rapporten som heter fakturalista och skriv ut den som liggande eller till Excel. Sannolikt kan ni använda den istället.
Importera såhär:
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-1000/content/utskrifter/rapportgenerator...

Diff reskontra huvudbok; använder ni avstämningsfunktionen som finns i Visma under bokföring? Den hittar säkert fakturan som skapar diffen i så fall

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.