Förbättringar eller försämringar

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

En liten ide!! Visma borde tänka till lite när ändringar görs i programmen. Enkla, bra, hjälpsamma funktioner försvinner, men inget görs för att få tillbaka dom. Vid lagändringar ang arbetsgivaravgiften tex så hänger inte Visma med och uppdaterar bilagor till bokslut, hur ska jag som redovisningskonsult få till det snyggt till revisorn. Ni på Visma tycker kanske att det blivit bättre...men jag och säkert många i min bransch tycker att det är försämringarna är fler än förbättringarna. Jag känner heller inte att man riktigt tar till sig av hur vi använder era system.
Foto på Blentarps Redovisning

Blentarps Redovisning

  • 1,972 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Anne-Kristin Robertsson

Anne-Kristin Robertsson, Produktspecialist

  • 300 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Blentarps Redovisning

Jag har sett över bilagan Avstämning arbetsgivaravgifter till version 2019.1 av bokslutsprogrammet. På bilagan har jag lagt in två tomrader där användaren kan skriva in den arbetsgivaravgift som behöver stämmas av.
Vilka andra förändringar i boklsutsprogrammet tycker du har försvårat ditt arbete?

Hälsningar
Anne-Kristin
Foto på Marie J

Marie J

  • 2,814 poäng 2k badge 2x thumb
Varför Visma själv inte tänker på de här sakerna förstår jag då inte. Jag tror dock att Visma bokföringsprogram är numera ett sidospår hos dom. De vill hellre ägna sig åt factoring- och inkassoservice och att sponsra diverse sportevenemang osv... de försöker bara hålla "bokföringsgrejen" lite flytande. Därför bryr dom sig inte. Jag tipsar att man lämnar 'skutan Visma' så fort det går, för snart är dom sist med allt, av alla företag som tillhandahåller redovisningssystem. De flesta håller sig kvar av gammal vana tror jag - jag själv är en sån - men är ändå på väg ut från Visma. Värst är supporten som är obefintlig. Det är vi användare (i princip) som ska lösa varandras problem. Allt för att hålla nere kostnaderna för Visma förstås, men skötte dom supporten bra behövde dom inte lägga ned så mycket på marknadsföring. Jag tipsar ALDRIG någon att börja med Visma längre - däremot avråder jag starkt.
Foto på Blentarps Redovisning

Blentarps Redovisning

  • 1,972 poäng 1k badge 2x thumb
Precis så är det ju, gamla vanor är svåra att bryta. För drygt ett år sen började jag jobba i ett annat system parallellt med Visma, men trivdes inte i det så jag stannade kvar..jag var lite väl taggad, så jag fick mycket merjobb med manuella kontroller för att veta att jag fått allt med mig "både in i det nya och sen tillbaka" det är ju inventarier och avskrivningar osv, och det tog lite tid.  Med det säger jag inte att jag för alltid kommer använda Visma...det finns andra system att prova. Med mig följer då en hög med kunder som har egna Visma-licenser. Detta är ju bara lilla jag, men det finns ju fler och i slutändan handlar det om många kunder som drar.
Foto på Marie J

Marie J

  • 2,814 poäng 2k badge 2x thumb
Ja det är ju värre om man har kunder som man integrerar med via programmet. Jag har ju lite tur där och är fortfarande oberoende på det sättet. Det gäller att kämpa på bara, men det är så synd när relativt stora Visma är så statiska och osmidiga som dom är idag. Men det beror nog på de nya ägarna. Jag har för mig att de började sin nedåtgående spiral för ca 3 år sen, då företaget fick nya ägare.

Det är bara pengar som räknas, och inte förtroende, för ägarna, så det bästa är om kunder drar, eller att nya inte tillkommer. Annars kommer de inte engagera sig.
Foto på Blentarps Redovisning

Blentarps Redovisning

  • 1,972 poäng 1k badge 2x thumb
Ja så kan det va. Dock har jag bra kunder, kommer jag med ett färdigt förslag om hur och när det ska bytas program så hänger dom på :) Dock blir det lite extra jobb då Visma har garderat sig lite och man inte kan exportera kund och artikelregister från deras webfakturering (som mina kunder använder) till andra program, så där blir det manuellt arbete för oss. När kunderna så läggs upp i admin genom integrationen så följer endast namnet på kunden med, ingen adress, så man kan inte plocka ut listan där heller...
Foto på Marie J

Marie J

  • 2,814 poäng 2k badge 2x thumb
Visma vet vad dom gör där i alla fall, sånt sjabblar dom inte bort av "misstag" och sen säger "åh, det tänkte vi inte på, det ska vi ta upp vid näste idémöte", utan såna egenskaper ser de till att hålla kvar.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,192 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Blentarps Redovisning.
Jag har ändrat om din fråga gällande enter funktionen till en ide och önskemål. Vi har den med oss i diskussionerna men är inte planerad i dagsläget. Som jag försökt förklara innan så fungerade det i dBase men var inte med som en funktion och då inte heller i den skrivna hjälpen. Vi måste alltså bygga in denna funktion i de nya versionerna. 
Vad gäller din lönefråga och AGI så är bokföringsunderlag på gång. Den är planerad till nästa version av Löneprogrammet. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.