Förbättringsförslag SCB Konjunkturstatistik - Lön 600

• 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Vi har många arbetsställen och som det är nu kan man bara ta ut SCB Konjunkturstatistik per CFAR nummer. Man borde kunna ta ut en lista på alla CFAR nummer samtidigt.
Foto på Lotta

Lotta

• 2,846 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 5
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Lotta,

Är det företaget som har flera CFAR-nummer eller är det så att det finns anställda som har annat CFAR-nummer?

Om det är de anställda som har olika CFAR-nummer än det som är standard för företaget skriver du in deras CFAR-nummer på den anställde under Personal - Anställda - fliken 7, Statistik och på vänstersidan hittar du Statistiska centralbyrån (SCB) - CFAR-nummer. 
När du sedan tar ut statistiken kommer alla anställda att visas i listan, men de delas upp per CFAR-nummer vid utskriften.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Lotta

Lotta

Företaget har flera CFAR nummer på grund av att vi har flera arbetsställen. Vi kan inte lämna tomt i nedre rutan och få en sammanställd rapport för hela företaget.
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej igen,

Då är jag med på hur du menar:)
Tyvärr finns det ingen funktion för detta idag

Gör om din fråga till ett önskemål och tar det vidare

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Kerstin

Kerstin

• 134 poäng 100 badge 2x thumb
Hur kan man ta detta problem vidare? Kan visma ta fram en rapport där man kan välja att summera alla arbetställen/cfar nummer?
Foto på Annika

Annika

• 5,190 poäng 5k badge 2x thumb
Ja den befintliga listan fungerar ju bara om man ska rapportera enstaka arbetsställen men när SCB frågar efter hela företagets löner blir den helt otillräcklig. Det är väl självklart att man ska kunna få ut statistiken för hela företaget också.
Foto på Lotta

Lotta

Hej! I VISMA Special kunde man göra det för hela företaget. SCB kräver att denna statistik görs månadsvis och det är i dagsläget helt ogörligt att göra det varje månad per CFAR-nummer.
Foto på Ludolf

Ludolf

• 2,504 poäng 2k badge 2x thumb
Jag byter ämne, men eftersom det gäller ett förbättringsförslag för SCB:s Konjunkturstatistik skriver jag i samma tråd:

Rapporten hämtar ju inte sin data från lönebeskeden!
I flera månader har jag letat efter ett fel som jag behövt justera manuellt varje gång. Nu har jag hittat det: En anställd som slutat kommer med. Det finns alltså inga lönebesked för denne. Det är t o m en bock i rutan "Har slutat och slutlön är utbetald". Men eftersom datumet i fältet "Anställd t o m datum" inte har passerats kommer personen med i statistiken trots att den inte fått lön. (Personen slutade i förtid, och vi lät anställningskontraktets slutdatum stå kvar i fältet)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 8,920 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ludolf,

Om man kikar på den skrivna hjälpen SCB Konjunkturstatistik löner för privat sektor» så står det så här:

Alla anställda som är mellan 18-66 år kommer med på rapporten, såvida de inte har en markering i rutan Anställd redovisas ej. Rutan finns i anställningsregistret, på fliken Statistik under rubriken SCB Konjunkturstatistik, löner för privat sektor.

Så i ert fall så hjälper det ej med markeringen i rutan Har slutat och slutlön är utbetalad då slutdatumet ej har passerats. Programmet har ändå tagit med personen på denna månadens rapporteringen så den var anställd den kalendermånaden.
Däremot hoppas jag att det enbart har hamnat värden för belopp på raden för överenskommen månadslön och inte på andra rader som antal arbetade timmar.

Dyker något liknande upp igen så glöm ej att bocka i Anställd redovisas ej under flik 7. Statistik.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Lotta

Lotta

Hej VISMA! Ni missar ju själva grundfrågan i detta.
Företag med fler än 1 arbetsställe måste kunna ta ut en KLP för hela företaget men ändå ha kvar Cfar-nummer på varje anställd ifall man plötsligt också får förfrågan om vakanser på arbetsställe eller liknande.
Jag har pratat med SCB och de ställer sig mycket frågande till att man inte kan välja hela företaget utan måste sitta och lägga ihop manuellt. Det är ju stor risk att det blir felaktigheter i rapporterna.
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,280 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Lotta!

Det är ingen förändring för detta just nu tyvärr. Jag kommer ta vidare detta till vår utvecklingsavdelning så ska dem kika på det.

Är det fler som har samma önskemål så får ni gärna kommentera eller rösta i tråden så vi kan samla alla önskemål angående detta på samma ställe. 

Ha en fin dag! 
/ My 
Foto på Lotta

Lotta

Det borde ju vara ganska enkelt att man istället för ett cfarnummer anger organisationsnumret för att få med statistik för hela företaget..........
Foto på Kerstin

Kerstin

• 134 poäng 100 badge 2x thumb

Vad händer i denna fråga, jag får manuellt summera 27 cfar nr varje månad. Det tar mycket tid i anspråk och hög risk för fel föreligger!!!
Foto på Lotta

Lotta

• 3,108 poäng 3k badge 2x thumb
Vi har 158 cfarnummer................. suck :(