Fördelning av resultatenhet - Visma Administration

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)

Jag önskar fördela på ett månadssaldo på ett konto med har en viss resultatenhet till några andra resultatenheter. Ikonteringsmall vill jag välja Saldo M på konto och resultatenhet för att fördela en konteringen som balanserar.

Finns det något annat sätt som löser mitt problem?

Foto på BMG

BMG

• 228 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

• 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej BMG!

Förklara gärna lite närmare vad som blir felaktigt, det framgår inte riktigt i din frågeställning. Får du meddelande om att det inte balanserar när du lägger upp konteringsmallen?

Återkom med lite mer info som sagt så kikar vi vidare på det.

Tack för ditt inlägg!
Foto på BMG

BMG

• 228 poäng 100 badge 2x thumb

Hej

Jag bokför allt på flera olika resultatenheter, en resultatenhet vill jag vare månad fördela ut på de andra och alla resultatenheter har konteringar på samma konto.

Jag vill använda mig av periodisering/fördelning och där lägga upp konto med en resultatenhet och välja månadssaldo då får jag det beloppet jag vill fördela. Sedan vill jag fördela det saldot på de övriga resultatenheterna. I belopps fältet går det ju bara att göra en formel med månadssaldo av ett visst konto (och inte resultatenhet) och tex. en procentsats som fördelar beloppet men då blir det hela kontots månadsaldo och således fel. Eller kan man på något sätt utgå från beloppet på första raden och fördela det?

Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Som jag förstår det, vill du ta saldot på ett konto för en viss resultatenhet och fördela det saldot på övriga resultatenheter. Detta går tyvärr inte utan det är hela saldot som kan fördelas. Alternativet blir är att använda olika konton istället för resultatenheter och då kan du fördela.

/Elin
Foto på Johan

Johan

• 770 poäng 500 badge 2x thumb

Hej BMG ! Även vi har ett liknade och fick ett annat svar från Visma (som var lite mer positivt än detta) därefter har inget hänt. Se sträng nedan och kanske förslaget från Lena skulle kunna hjälpa dig.

Konteringsmall fördelning av Saldo M på flera resultatenheter - Administration