Fel belopp i ruta 2.12 på INK2R - Deklaration/Årsredovisning Visma eEkonomi

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Varför? Ytterligare ett fel i er deklarationsdel?
Foto på AWF

AWF

  • 3,432 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
Foto på Lane

Lane

  • 242 poäng 100 badge 2x thumb
Det verkar vara så att i årsredovisningen för andra långfristiga värdepapper not 3 så tar programmet värdena för 2016-01-01 och 2017-01-1 istället för 2016-12-31 resp 2017-12-31
Foto på AWF

AWF

  • 3,432 poäng 3k badge 2x thumb
Och varför läggs momsskuld samt andra skatteskulder på 2.48 och inte på 2.49??
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,370 poäng 20k badge 2x thumb
Hej AWF!

Jag skulle vilja ha lite mer information från dig om vilka bokföringskonton du har använt. 

Gällande ruta 2.12 och att din information inte hamnat i denna ruta - vilka bokföringskonton har du använt dig av som du tänker dig ska hamna i denna ruta på deklarationen? 

Gällande "momsskuld" och "skatteskuld" till rutorna 2.48 och 2.49 som du beskriver - vilka bokföringskonton har du använt dig av här? 

Kontrollerar jag på http://www.bas.se/wp-content/uploads/2017/06/INK2_17_P4.pdf och om vi tänker att "momsskuld" kan vara ett 26xx-konto så hamnar det i ruta 2.48. Medan om vi tänker oss att "skatteskuld" kan vara ett 25xx-konto så hamnar det i ruta 2.49. 

Jag vill även kontrollera att du valt att hämta upp bokföringsvärden på nytt under Bokföringsvärden - Hämta bokföringsvärden. 

Återkoppla gärna med denna information så ska vi felsöka vidare :) 

/Nellie 
Foto på AWF

AWF

  • 3,432 poäng 3k badge 2x thumb
Gällande 2.12 har jag använt 1380 (kapital för direktpensionslöften) Alltså värdepapper (fonder)
I nuläget plockas bara de "vanliga" värdepapperna upp dvs 1350 till ruta 2.10

Tittar jag i förra deklarationen har eget AB lagt direktpensionens fonder på 2.12

Tycker att 2.48 har missvisande text (Skulder till övriga företag som det finns ett ägareintresse i och övriga skulder) då det är skatteskulder från 2650, 2710 och 2731 som hamnar här.

Intressant också att få veta hur skatten på 2.49 räknas fram för det stämmer liksom inte med 25xx!

Toppen om ni kan skynda på detta då vi ändå är försenade pga er sena utrullning. Tack!
(Redigerad)
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,370 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Tack för din information. Jag har kunnat återskapa samma fel i samband med ruta 2.12 som du beskriver.
Vi har gjort en rättning på det och vi hoppas kunna släppa ut den rättningen som under eftermiddagen. 

Jag uppdaterar självklart här igen när det är löst. 

Gällande att det blir fel i ruta 2.49 gällande 25xx så kommer vi ta kontakt med dig via telefon för att reda ut vad som har hänt. 

/Nellie 
Foto på AWF

AWF

  • 3,432 poäng 3k badge 2x thumb
Hej igen!

Tack för att ni fixar!
Gällande 2.49 måste väl ändå den vara summan av 'skatt på årets resultat' och 25xx?
Dum fråga kanske, men stämmer det? Siffrorna blir rätt när jag lägger ihop det!

I så fall är jag på banan och kan snart stänga året :-)
(Redigerad)
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,370 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen! 

Ja det stämmer. Först och främst kan du kontrollera värdet som är bokfört på alla 25xx-konton och det är denna summa som förs över till ruta 2.49 på deklarationen. Men sedan tar även programmet hänsyn till skatten på årets resultat precis som du beskriver. 

När du låser deklarationen under Deklaration - Inlämning - Bockar för rutan "Lås deklaration" så ser du att en länk "Visa verifikation" läggs till. Klickar du fram den verifikationen så ser du att konto 2510 läggs till med en summa. Vill du kontrollera beloppet i ruta 2.49 så behöver du ta hänsyn även till denna summa. 

/Nellie
(Redigerad)
Foto på AWF

AWF

  • 3,432 poäng 3k badge 2x thumb
Toppen, tack för svar!
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,370 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Vi har nu löst problemet med ruta 2.12 på deklarationen, så att rätt belopp nu ska flyttas till denna ruta. 
Ni som hunnit skapa deklarationen kommer nu behöva skapa om den. 


/Nellie 
Foto på Prefect

Prefect

  • 1,902 poäng 1k badge 2x thumb
"Ni som hunnit skapa deklarationen kommer nu behöva skapa om den."
Alltså, detta är riktigt allvarligt. Detta måste ni maila alla era kunder om. Det räcker inte bara att skriva detta i ett forum, eller hur tänker ni?
Det bästa alternativet är naturligtvis för er att söka igenom er stora databas efter kunder som har gjort deklarationen samt har detta fel och maila enbart dessa. Men jag vet inte om ni har den möjligheten. Oavsett så måste ni agera på detta.
Jag har redan gjort min deklaration och mailat den till min redovisningskonsult för granskning. Om han nu hittar detta fel och ber mig rätta så kommer han naturligtvis fakturera mig för det arbete han har gjort.
Hej,
Hur kommunicerar Ni, Visma, ut dessa fel och de rättningar som Ni gör till, oss, Era kunder? Tror det är långt ifrån alla som lusläser forumet.
Kan vi förvänta oss att alla kända fel är rättade nu?
Foto på Rolf Alm

Rolf Alm

  • 606 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har ställt frågan :" ÄR Modulen Deklaration / årsredovisning för bokslut 171231, helt ok att använda nu 180111 kl 17.03???Kan jag göra deklaration och årsredovisning i kväll och räkna med att allt stul är upprättat? "

Inget svar än     hälsn Agneta
Foto på Nabil Sihlén

Nabil Sihlén

  • 252 poäng 250 badge 2x thumb
Jag håller med tidigare skribenter. Det allvarliga är egentligen inte att det har upptäckts fel i er tjänst som ni säljer, det allvarliga är hur ni hanterat situationen som uppstått.

Nu är jag emellertid endast intresserad av att få en bekräftelse från er att er tjänst fungerar till 100%. Jag menar det är ju inte en ny tjänst, ni har ju tillhandahållit den i flera år?

Tyvärr har mitt förtroende för er som företag rubbats ordentligt, inte bara ur ett tekniskt perspektiv utan även hur ni hanterar era kunder. Mycket tråkigt tycker jag då det är en tjänst som passar mig perfekt.

hälsar Nabil
(Redigerad)
Foto på max1001

max1001

  • 6,076 poäng 5k badge 2x thumb
Jag kan bara hålla med tidigare skribenter. Det är hur ni hanterar uppkomna fel och vilken framförhållning/transparens ni har gentemot era kunder som är det stora problemet. Det är helt galet hur deklarationsmodulen har fallerat denna gång. 

Det är välbehövligt att någon ansvarig, varför inte er osynlige VD, kommunicerar ut till oss kunder med hur ni tänker ta tag i de fel som har dykt upp allt för ofta, och hur ni tänker arbeta för att kompensera/vinna tillbaka vårt förtroende. 

Visma eEkonomi med tillhörande moduler är i sig en bra produkt men ni håller på att slarva på det hela. 
Foto på JohanKj

JohanKj

  • 494 poäng 250 badge 2x thumb
Jag använder iofs inte detta tillägg utan bara vanliga eekonomi men åkte på problemet vid årsskiftet med bankintegrationen som tappade transaktioner under vissa datum. Precis som här så kommunicerade man inte ut detta via något meddelande, utan det var jag själv som upptäckte problemet och pratade med support-chatten, som bad mig hålla koll på forumet efter mer information.

Och informationen som kom var inte ens pin:ad, utan stod bara i en vanlig tråd. Precis som tidigare skribenter noterat: Det är klart att fel uppstår i system - men när man inte meddelar detta tydligt till drabbade (hur många läser forumet regelbundet egentligen? 5% av användarna kanske?) så börjar man undra hur mycket annat som man missat.

Här önskar jag/vi verkligen att ni upprättar någon form av mycket tydlig kommunikationskanal när fel i framtiden uppstår, så att vi direkt blir medvetna och kan agera/rätta vår egen bokföring och redovisning innan det går för långt. 

Nu gissar jag att säkert 80% av de som åkt på felet som beskrivs i deklarationstråden mycket väl kan ha lämnat felaktiga deklarationer utan att veta om det.

bottom line: Dessa typer av fel måste kommuniceras ut jättetydligt till alla potentiellt drabbade, men även icke drabbade så vi själva är medvetna om vilka delsystem som man just nu ska avvakta med att använda. Detta skulle t.ex. kunna ske via en STOR status-ruta i eekonomi som man alltid ser och man inte kan "klicka bort".
Foto på Gunilla Jaltsén

Gunilla Jaltsén, Produktansvarig Marknad Visma eEkonomi

  • 3,418 poäng 3k badge 2x thumb

Hej

Som produktägare till Visma eEkonomi är er feedback otroligt viktig.

Årets version av deklarationstillvalet levererades den 9 januari, vilket var för sent enligt många av er här. Vi tar till oss av er kritik och i framtiden kommer vi arbeta utifrån att leverera i vid årsskiftet.

I samband med leveransen upptäcktes tyvärr också fel i programmet, som nu är rättat.  Vi beklagar givetvis detta.

Vi gör alltid allt vi kan för att kvalitetssäkra våra system innan leverans. Testar om och om igen. Men ibland går det ändå fel och det var vad som hände nu. Vi förstår att det medför problem för er som vill jobba med er deklaration under januari och vi ber om ursäkt för detta.

Trevlig helg

//Gunilla Jaltsén

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.