Företagsinställningar/Övriga uppgifter/Utskriftsinställningar/Betalningsinformation - eEkonomi

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Hej,

Den här idén gäller Visma eEkonomi. Jag har tidigare
diskuterat frågan i såväl forumet som telefonsupporten och fått klart för mig att någon funktion som löser mitt problem inte finns i dagsläget. Därför kommer här ett önskemål om framtida funktion i programmet.

Under Företagsinställningar, fliken Övriga uppgifter finns sist på sidan rubriken Utskriftsinställningar. Under denna finns 3 st kryssrutor:
  1. Faktura med ram
  2. Visa OCR på fakturautskrift
  3. Visa QR-kod på fakturautskrift
Mitt önskemål är att det läggs till en fjärde kryssruta, typ "Visa betalningsinformation på fakturautskrift".


Vad ska då det vara bra för?
Jo; När mina kunder gör sina inbetalningar är det jätteviktigt att de märker dessa rätt, annars kommer pengarna inte fram till mig. Det är dock enkelt löst; På ovan nämnda sida i företagsinställningarna finns även rubriken Dokumenttexter, med fältet Fakturatext. Där har jag lagt in tydliga instruktioner om hur betalningen ska märkas korrekt.

Men - eEkonomi skriver dessutom ut en annan, i mitt fall felaktig, betalningsinformation (som dessutom är mer strategiskt placerad på fakturan än den som jag själv anger). Hur den ser ut kan jag i viss mån styra genom att kryssa i eller ur ruta 2 ovan.
  • Med ikryssad ruta kommer texten "OCR XXXX, Anges vid betalning"
  • Kryssar jag ur rutan står det i stället "Meddelande XX, Anges vid betalning"
Om mina kunder följer den instruktionen så kommer inte pengarna till mig... Därför är mitt önskemål att jag själv får välja om den ska stå på fakturan eller ej (främst är det alltså frasen "Anges vid betalning" jag vill bli av med).

Under de år jag haft det här företaget har det aldrig uppstått några problem med detta. Det var först när jag började använda Visma eEkonomi, som av sig självt märker fakturorna med felaktig information, som problemet uppstod (till mitt, min banks och mina kunders stora förtret...).

Kanske finns det ett smartare sätt att lösa mitt problem än det förslag jag lämnar här. Jag är öppen för alla idéer :-) (Att prata med banken är dock redan gjort. I timmar...)


Vänliga hälsningar
Christian
Foto på christian

christian

  • 522 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

  • 1
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

  • 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Tack för en utförlig förklaring kring fakturan till kunden. Jag förstår ditt problem men jag ser inte att vi kommer att lägga till en inställning för att ta bort texten "Anges vid betalning" om inte det är fler kunder som önskar detta. 

Tips på att förtydliga det meddelande som du nu anger i fakturatexten är att använda den nya funktionen att ladda upp en fakturabakgrund. Här bestämmer du helt själv vilken information som ska stå i sidfoten på din faktura och skulle då här kunna förtydliga betalningsinformationen till dina kunder. Funktionen hittar du under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter.
(Redigerad)
Foto på christian

christian

  • 522 poäng 500 badge 2x thumb
Hej igen,

Och tack för svar. Det var väntat, och samtidigt lite förbryllande. Jag tänker så här: Om någon av mina kunder önskar att jag ska börja leverera en ny tjänst så resonerar jag väl ungefär som ni - sannolikheten att jag gör det ökar om det är fler kunder som önskar det. Om någon kund däremot påpekar en brist i mitt system, en brist som gör att de i sin tur inte har något annat val än att göra fel, så meddelar jag i stället samtliga kunder som möjligen blivit drabbade att detta nu är upptäckt och åtgärdat. (Just en sådan sak hände mig senast i augusti.) Men...mitt företag är å andra sidan inte större än vad mina kunder är, och därmed kanske tvingat till större flexibilitet.

Nåväl, nu vet jag vad som gäller. Jag får klura vidare på hur jag löser detta. Tack för besked i alla fall.


/Christian
Foto på Marianne

Marianne

  • 60 poäng

Hej!

Jag har upptäckt ett litet problem med ungefär samma innebörd som tråden startade med. Vi har i princip bara privatkunder som vi skickar fakturor till och nu har vi haft privatkunder som tolkar texten "Anges vid betalning" fel. De tror att de ska ange vårt bankgironummer som står på raden nedanför istället för OCR-numret som står på raden ovanför. När kunderna anger vårt bankgironummer som information istället för OCR-nummer blir det väldigt svårt att lokalisera vilken faktura som har blivit betald.

Ett förslag är att man skulle kunna ha möjlighet att ändra texten "Anges vid betalning" i företagsinställningarna alternativt att man kan få den raden ovanför raden där OCR-numret anges. Skulle detta kunna vara möjligt?

Vänliga hälsningar

Marianne