Förfallodatum på faktura (Autoinvoice) - Administration

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Hejsan,

Vi använder oss av Autoinvoice för att få våra fakturor digitalt. Det fungerar hyggligt.
Däremot undrar jag över en sak.

I Leverantörens villkor har vi ställt in 30 dagars betalningsvillkor. Men om en leverantör beslutar sig för att ändå skriva in ett kortare betalningsvillkor så använder systemet det som leverantören önskar istället för att titta i leverantörens inställningar där vi har gjort ett val på 30 dagar.

Hur kommer det sig att vi inte kan tvinga systemet att välja det betalningsvillkor som vi ställer in på leverantörerna?

Mvh, Mathias
Foto på Mathias Niklasson

Mathias Niklasson

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
  • Frågande

Publicerades för 5 månader sedan

• 2
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 23,732 poäng 20k badge 2x thumb
Du bör komma runt detta problem om du ändrar fakturadatum. Då bör du få dina egna betalningsvillkor i enlighet med dina inställningar.

Dock kan man inte per automatik få med "egna" inställningar utan handpåläggning...

//Davor P
Foto på Mathias Niklasson

Mathias Niklasson

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Ändra fakturadatum? Nej nej det strider väl mot bokföringslagen?

Däremot kan jag ju som det är idag manuellt ändra förfallodatumet eller även under "betalningar" ändra betalningsdatum, men eftersom vi i leverantörsregistret valt 30 dagar så anser jag också att Visma Administration borde respektera vår val.

Jag föreslår en ändring där man ger oss som betalar fakturorna makten över NÄR de ska betalas redan vid inläsningsprocessen. Det kan gott komma upp en varning där man blir informerad om att villkoren inte stämmer överens i de fall det behöver ses över.

Mvh, Mathias
(Redigerad)
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

• 890 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Mathias,

Precis som du skriver så läser programmet in det betalningsvillkor som finns på fakturan. Jag tar det vidare som ett önskemål till förbättring, men vill även passa på att dela med mig av mina egna reflektioner. Jag förstår att det kan vara en användbar förbättring, men jag ser även lite risker med att programmet ska plocka betalningsvillkoret från leverantörsregistret istället för fakturan. Det är utställaren av fakturan (din leverantör) som sätter villkoren för betalning och om vi låter programmet plocka villkoret från leverantörsregistret så stämmer inte fakturan i programmet överens med underlaget och den överenskommelse som finns utifrån detta. I de fall där företag inte har ett uppdaterat leverantörsregister kan det därför medföra försenade betalningar och merkostnader i form av ränta och avgifter. 

I ditt fall förstår jag att du har någon typ av överenskommelse med leverantören, men jag misstänker att det finns risk att felaktiga villkor sätts på fakturan och då är den, som jag ser det, säkraste vägen att helt plocka det som faktiskt står på fakturan. 

Hoppas att du får en fin dag!

/Joanna
Foto på Skebobruk

Skebobruk

• 4,176 poäng 4k badge 2x thumb
Det är väl så att man i detta fall måste ta kontakt med leverantören och säga till om 30 dagar? Har man inte sagt till om detta tidigare har man också "tyst accepterat" antalet förfallodagar. Sen om de inte fakturerat räntefaktura, kanske för lågt belopp, är det snällt av dem.

Känner väl att det är självklart att det ska läsas in det som står på fakturan då det är det som gäller. 

Kör inte själv med Vismas autoinvoice utan andra system och där funkar det på samma sätt. Förfallodatum enligt fakturan som läses in och där tar man inte hänsyn till antalet förfallodagar som är inställd på leverantören.