Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ellge_
MEDLEM

Förfallolista t o m datum

Numera är dagens datum default när man ska skriva ut en förfallolista i reskontran, tidigare var det det datum som den fakturan hade som låg längst fram i tiden. Och det är ju det datumet man vill ha, listan blir ju helt oanvändbar om man tar dagens datum? Det blir en liten försämring vid varje uppdatering numera känns det som.

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag gissar att tanken med förfallolistan är att man vill veta hur det ser ut just den dagen man skriver ut den, men jag kan ha fel...

//Lena

Tanken med förfallolistan (för min del) är att se hur flödet kommer att se ut framåt i tiden.Vad som kom in idag ser jag ju på kontot.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har funktionen Likviditetsrapport, som delar upp de förfallna i fyra perioder. Kan det vara något?

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har Förfallolistan som föreslår dagens datum då den är tänkt att använda just för att se vad som ligger förfallet på dagsdatum. Annars kan du välja just Likviditetsrapport Kundreskontra med valen att skriva ut en fullständig lista där alla fakturor kommer med eller en lista med enbart summeringar för de olika tidsintervallen. Sedan har du fyra intervall du kan arbeta med. Det första intervallet är ett till och med-intervall. Alla fakturor som har ett förfallodatum som ligger tidigare än det datum du skriver in där kommer med i det intervallet. I de tre övriga intervallen anger du till och med datum, från föregående intervalls brytdatum, som fakturornas förfallodatum ska ligga inom.

Mia

Förfallolistan hade i tidigare versioner det datum default som den fakturan med ffd längst fram i tiden hade (alltså ALLA fakturor kom med) Om jag vill veta vilka fakturor som är förfallna t o m idag finns det flera olika och bättre utskrifter. Likviditetsrapporten är för trubbig, den ger bara fyra intervaller. Förfallolistan ger alla kunders fakturor separat och ger mig en bättre möjlighet att beräkna likviditeten framåt (men har ju lite koll på vilka som betalar i tid och vilka som brukar dra på fakturorna, man kan inte se vilka som ingår i beloppen i likviditetsrapporten). Det är egentligen inga stora problem, jag ändrar bara året i "T o m förfallodatum" till nästa år, så kommer alla fakturor med. Min undran var bara varför ni ändrat, det var ju så bra tidigare. (har ni fått klagomål på detta, eller blev det bara så av misstag?)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den här förändringen gjordes efter önskemål från användare då det upplevdes omständigt att skriva in sökvillkor för att begränsa resultatet till ett visst förfallodatum. Syftet med rapporten i huvudsak är att få överblick på vilka fakturor som har förfallit till en viss dag och utifrån det bör dagens datum i de flesta fall vara ett bra standardvärde att utgå ifrån, om något värde ska föreslås överhuvudtaget. 

Används däremot rapporten för att se fakturor som kommer förfalla längre fram i tiden eller som en sammanställning av vad som som ligger obetalt förstår jag att dagens datum inte passar lika bra. Att programmet skulle komma ihåg datumval i olika utskrifter vore en alldeles utmärkt lösning på detta. Vi har fått flera önskemål på det i olika sammanhang och är kanske något vi kan lösa på sikt i programmet. 

Ha en fin dag

Mia