Förhandsgranska pdf - eEkonomi

  • 13
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Jag skulle vilja kunna förhandsgranska pdf i bildhanteringen. De flesta fakturor kommer som pdf och nu måste man öppna alla i ett nytt fönster en och en. 

Helst om det skulle gå att visa pdf:en "på riktigt" så man kan kopiera text ur den. Hade underlättat när man lägger in leverantörsfakturor.
Foto på Andreas Damberg

Andreas Damberg

  • 3,018 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

  • 13
Foto på Tobias F

Tobias F

  • 652 poäng 500 badge 2x thumb
Jag vill också ha förhandsgranskning av PDF-bildunderlag!
Foto på CC

CC

  • 238 poäng 100 badge 2x thumb
Jag med tack! 
Foto på Emelie Citron

Emelie Citron, UX Designer - Visma eEkonomi

  • 7,236 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag håller med, funktionen hade blivit än mer användbar om du hade kunnat göra en vettig förhandsgranskning även av en PDF. Vår avsikt från början var att det skulle fungera på samma vis för en PDF som för andra bilder men då stötte vi på vissa tekniska hinder som begränsade funktionen till vad den är idag. Jag hoppas fler med er önskar den här funktionaliteten så att den prioriteras framöver.

//Emelie
Foto på a

a

  • 640 poäng 500 badge 2x thumb

Oj, det har många redan gjort på både lokala programvaror som i webbgränssnitt. Tror att detta säkert går att lösa med rätt prioritering!

Foto på d

d

  • 362 poäng 250 badge 2x thumb
+1 på förhandsgranskning. Tills dess vore det bra om pdf:ens filnamn kunde komma med så att man på nåt sätt kan se vilken pdf som är vilken.
Foto på Baseman

Baseman

  • 154 poäng 100 badge 2x thumb
Jag vill gärna ha denna funktionalitet också! Mycket internet kvitton som hanteras och så får man dessa i pdf format.
Foto på marcusmaker

marcusmaker

  • 326 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bättre PDF-stöd för "Koppla bild" - eEkonomi.

I dagsläget är det ganska bökigt att använda PDF-filer när man kopplar mot verifikation och/eller levfaktura.
Det visas ingen thumbnail/förhandsvisning och när man klickar på ett dokument får man upp ett tomt fönster i vilket man måste klicka på ytterligare en länk.

PDF är ju helt klart det överlägset mest använda formatet för "e-dokument" och jag önskar en bättre integration där.

Det skulle ju dessutom vara toppen om det fanns en desktop-version av "Mobil Scanner" som istället för en kamera kunde använda en scanner.
Foto på KarinL

KarinL

  • 3,278 poäng 3k badge 2x thumb
Håller med: speciellt med en funktion som kan använda en scanner istället för en kamera skulle vara toppen
Foto på Erland

Erland

  • 262 poäng 250 badge 2x thumb
Ja, "Computer scanner" är högst önskvärd. Telefon funkar säkert för vissa, men alla mina dokument ligger på min dator. Telefoner har jag att ringa med, så Mobile scanner har jag ingen nytta av.

Och i den funktion som finns, så skulle det behövas förhandsvisning och framför allt filnamn, så att man server vad som är vad.
Foto på Andreas L

Andreas L

  • 2,950 poäng 2k badge 2x thumb

Att scanna funkar i den bemärkelsen att det går att maila PDF-filer till eEkonomi. Om man har en scanner som kan maila så är problemet löst.

Däremot behövs fortfarande förhandsgranskningsmöjligheterna lösas, samt godkännandedelen som idag endast går att göra i mobil-appen behöver flytta in direkt i eEkonomi. Att lägga in så att filnamnet syns vore ett litet men väldigt användbart steg på vägen.

Foto på a

a

  • 640 poäng 500 badge 2x thumb

Problemet är att denna mailfunktion är väldigt gömd i dagsläget. Det är först efter att man i scannerappen slagit på mailfunktionen som det är möjligt att låta scannern på kontoret maila rakt in i eEkonomi.

Vänligen flytta in den parametern från scanner appen till eEkonomi / Företagsuppgifter. Dels om det är tillåtet att maila in till företaget och även att visa adressen där som man kan maila in till!

Foto på Helepop

Helepop

  • 282 poäng 250 badge 2x thumb
Hela denna tråd verkar handla om problemet i eEkonomi?! Jag önskar samma funktionalitet rörande förhandsgranskning, men i Visma Administration!
Foto på liglen

liglen

  • 940 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Filnamn ses inte för uppladdat dokument - eEkonomi.

Önskar se filnamn och/eller förhandsgranskning för uppladdat dokument i verifikat. Behöver ofta dubbelkolla och måste då öppna dokumentet som laddats upp för att se att resultatet blev rätt då jag inte alltid litar på mig själv. Ett onödigt merjobb om det kunde framgå vad jag laddat upp.
Se bif bilder.


Foto på Peter Holm

Peter Holm

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Helt ny på programmet sen en vecka tillbaka. Började idag testa med Bildunderlag och laddade ned Visma scanner till iPhone men insåg direkt att detta var ingen toppen app, den tar bara en ren "bild" gick genast över till min favoritscanningsapp Scannerpro. Den appen känner av "kanterna" på fakturan och automatiskt både beskär den samt korrigerar bilden så att den blir "fyrkantig" om man råkar ta bilden lite snett. Skapade sedan ett workflow i appen som gör att bilden laddas upp till mitt GoogleDrive konto i en mapp jag kallat Fakturabilder.
Därefter använder jag ladda upp bild funktionen i Bildunderlag markerar alla nya bilder och har då perfekta bilder att koppla.
Visst det är lite extra steg men det fungerar och jag får proffsigt underlag.
Dock vore det MYCKET bättre om man kan använda pdf istället för jpeg. Har man en flersidig faktura så blir det en pdf med jpeg blir det en bild per sida.
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er! 

Jag har lite ny information gällande det här önskemålet :)

Vi håller i dagsläget på att kika på hur vi kan förbättra hanteringen av PDF:er i programmet, jag förstår att det blir osmidigt att behöva trycka på öppna hela tiden för att kunna se PDF:en. Jag kan tyvärr inte lova några datum eller hur det kommer att förändras men jag vill lyfta att vi jobbar med det här. 

Vi återkommer självklart här i tråden när vi har mer information.

Ha en fin onsdag!

/Lovisa
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej igen! 

Idag har vi släppt en ny version utav Visma eEkonomi. En utav nyheterna är att du numera ser PDF:en när du kopplat den till en leverantörsfaktura. Istället för att behöva trycka på öppna så syns nu PDF:en direkt i rutan. Jag hoppas verkligen att det ska hjälpa er i det dagliga arbetet på ett smidigare sätt :) 

Läs gärna mer om de övriga nyheterna i programmet i Versionsnyheterna för Visma eEkonomi.

Ha en fin dag!

/Lovisa
(Redigerad)
Foto på Phiask

Phiask

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Om en faktura skickats per brev eller pdf till autoinvoce- centralen som scannas eller skickas med som bilaga till mitt e-ekonomi. En bilaga som bara kan visas som en bild och som ej går att skriva ut eller skicka vidare. Då kan detta inte vara i orginalform och således följs ej bokföringslagen.
Foto på Andreas Damberg

Andreas Damberg

  • 3,018 poäng 3k badge 2x thumb
Jag tycker det är smidigt att ta emot fakturan som pdf via e-post (jag har en egen adress bara för inkommande fakturor). Jag ser direkt när jag får en faktura och när jag lagt in fakturan flyttar jag brevet till en mapp så inkorgen hålls tom. Då vet jag att om inkorgen är tom är alla fakturor inlagda för betalning. Eftersom jag inte till 100% litar på e-postservern sparar jag en lokal kopia på datorn (som även skickar en backup till molnet automatiskt), kopian drar jag sedan in i visma när jag lägger in mina leverantörsfakturor så den bifogas.

När jag registrerar en leverantörsfaktura  öppnar jag filen på datorn i ett separat fönster så jag kan kopiera ocr-nr etc. (Har aktiv bankkoppling). Det är lätt att söka reda på gamla fakturor. Vismas bilagor använder jag mest som referens, för att lätt kunna se underlag, inte som lagring av dokumenten. Vismas hantering är inte tillräckligt bra än enligt mig. Bökigt att gå omvägen via en app.

Om jag skulle e-posta fakturor direkt till ekonomi skulle jag ändå låta dom komma till min fakturaadress först och sedan manuellt eller automatiskt skicka vidare till eekonomi. Skulle jag be mina leverantörer skicka till eekonomi direkt har jag inte samma koll på vad som kommit in och det skulle vara väldigt besvärligt att byta bokföringsprogram då jag måste ändra adressen hos alla leverantörer.
Foto på cq

cq

  • 1,024 poäng 1k badge 2x thumb
Anders det verkar som du inte är insatt i vad edi kopplingen är för något.
det är inte samma som att få en pdf faktura till e-mailen.
du får då in fakturan direkt i eekonomi och behöver bara skriva vilket konto den ska bokas på . alltså alla siffror står redan i fälten
Foto på Andreas Damberg

Andreas Damberg

  • 3,018 poäng 3k badge 2x thumb
Den här tråden handlar om pdf, inte edi eller e-fakturor. Men visst hade det varit smidigt om den kom direkt in och ändå gick att hämta som pdf. Jag behöver också kunna vidarebefordra underlagen
Foto på cq

cq

  • 1,024 poäng 1k badge 2x thumb
Ok jag vet
men det är det som är problemet att har man edi så bifogas pdf direkt in i programmet
alltså man har inget alternativ att kunna spara den.
innan uppdateringen av detta program kunde man dra ut pdfen till ett annat fönster och spara den var man ville.
om man redan får den som pdf är det ju bara att spara den som vilken fil som helst
det är anledningen till att många är upprörda.
Visma borde veta bättre
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Vad härligt att många av er har hunnit bekanta er med den nya hanteringen och tack för all feedback - Vi är tacksamma för att ni tar er tid att skriva ner vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra :)

Jag tänkte bemöta tre frågor/önskemål som har kommit upp för att ge lite status på hur det ser ut: 

1. Det går inte att "dra ut" PDF:en till en ny skärm som man kan göra med bilderna. 
I dagsläget så går inte detta, vi jobbar kontinuerligt med hanteringen av PDF:er och detta är något som vi arbetar för att lösa framöver. Det är med andra ord något som är på gång :)

2. Det går inte alltid att skriva ut PDF:en. 
I och med den nya hanteringen så hanterar eEkonomi PDF:en fullt ut, den öppnas alltså inte längre i en ny flik (det var i detta läget det tidigare gick att spara ner/skriva ut PDF:en). Vi tar självklart med oss detta som ett önskemål framöver och förstår att vissa av er arbetar på det sättet att ni skriver ut/sparar ner alla PDF:er. Jag vill lyfta att det i vissa fall kan fungera att högerklicka på PDF:en när den är kopplad och välja Spara bild som. 
Vi behöver lite input från er gällande det här: Återkom gärna med varför ni skriver ut PDF:erna, är det för att kunna ge vidare till revisorn? För att spara leverantörsfakturorna i en pärm? Återkoppla gärna. 

3. När du går in under bildunderlag och ser miniatyrerna så visas ingen miniatyr på själva PDF:en.
Om vi förstått era synpunkter korrekt så är problemet att det är svårt att veta vilken PDF man ska koppla till leverantörsfakturan. Vi tittar generellt på hur vi ska förbättra hanteringen med bildunderlag för att göra det lättare att veta vilken bild du ska välja. I dagsläget har vi ingen information om hur en eventuell lösning kommer att se ut och jag kan heller inte säga om eller när det kommer att levereras.
En fundering; Om ni fick önska - hur skulle ni vilja att programmet underlättar för er att välja bild? Ska man kunna söka på belopp? Visa PDF:en i miniatyr? Söka på leverantör? Återkom gärna med era idéer! 

Jag hoppas att ovanstående känns tydligt och att ni känner att ni fått lite input på er feedback :)

Ha en fin torsdag!

/Lovisa
Foto på Emelie

Emelie

  • 912 poäng 500 badge 2x thumb
Fråga 2) Vi behöver ibland maila över en faktura till en kund, ibland vill man dubbelkolla något och då är det bra att kunna skriva ut fakturan och ha den framför sig. När man sparar ner den som en bild blir det oftast usel kvalitet.

3) När man ska koppla ett bildunderlag till en verifikation vill jag kunna välja hur jag ska se underlagen. (Som bildminiatyrer, i en lista med bara text exv). Jag vill också kunna söka på benämning och datum. Nu är det bara jättestora ikoner och det tar väldigt lång tid att plöja igenom och leta.
Foto på Kent

Kent

  • 290 poäng 250 badge 2x thumb
Det måste gå att läsa vad det står på en pdf-faktura. I annat fall behöver den inte visas..
Det vore bra om man kunde spara ner en kopia av pdf-fakturan. O inte annat så vill skatteverket lite då och då ha underlag för kontroll..
Foto på scheeflauirn

scheeflauirn

  • 218 poäng 100 badge 2x thumb
Kan inte bokförda lev.fakturor sedan senaste uppdateringen!! Är superfrustrerad. Fakturan är så liten så det är helt omöjligt att läsa. Det är inte klokt, varför har ni tagit bort möjligheten att ta upp den i PDF. Behöver också spara ned fakturor ibland - det går ju inte nu. Detta måste åtgärdas snarast.  Vi har massa oregistrerade fakturor som jag inte kan bokföra. Hur ska jag lösa det omgående? 
Foto på experience

experience

  • 3,246 poäng 3k badge 2x thumb
Vi kan likaväl ge upp denna fajten. Möjligtvis att de gör en zoom-funktion eller liknande men har Visma bestämt sig för en sak, då ändrar de sig aldrig. Se bara övriga trådar här i forumet. Små justeringar är möjliga, men att skrota idén att ta bort den där länken/knappen, det händer inte.

Tråkigt. Forumet ger ju intrycket av att kunderna får vara med och styra inriktningen. 
Foto på experience

experience

  • 3,246 poäng 3k badge 2x thumb
Vi kan likaväl ge upp denna fajten. Möjligtvis att de gör en zoom-funktion eller liknande men har Visma bestämt sig för en sak, då ändrar de sig aldrig. Se bara övriga trådar här i forumet. Små justeringar är möjliga, men att skrota idén att ta bort den där länken/knappen, det händer inte.

Tråkigt. Forumet ger ju intrycket av att kunderna får vara med och styra inriktningen. 
Foto på experience

experience

  • 3,246 poäng 3k badge 2x thumb
Löser ni detta? Eller blir det som designen, "något kunderna får vänja sig vid" ? 
Viktigt här att er IT-avdelning är öppna för att alla förslag & lösningar tyvärr inte är så bra i slutändan.

Vi är många som är upprörda sedan allt strul den senaste tiden, bra om detta löses omgående t.ex. genom att man backar till föregående version.
Foto på scheeflauirn

scheeflauirn

  • 218 poäng 100 badge 2x thumb
Instämmer helt. Ni måste omgående backa tillbaka till föregående version.
Foto på cq

cq

  • 1,024 poäng 1k badge 2x thumb
Trodde i min enfald att det skulle gå till baka till den tidigare versionen , men det verkar inte hända något.
Jag kan inte använda programmet om jag inte kan spara pdf underlagen.
Verkar som det bara är att bita i det sura äpplet och gå vidare till andra program då.
Foto på Carina

Carina

  • 234 poäng 100 badge 2x thumb
Jag håller fullständig med dig. Hur kan man jobba med fakturor om man inte se vad står på fakturan. Den tidigare version var ju så bra varför försämra kvaliteten?? Alla vill ju ha lösningar som förbättrar jobbet. Vi också funderar på att ändra program eller gå tillbaka till manuellt bokföring av leverantörsfakturor.

Besviken!!!
Foto på Phiask

Phiask

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Hej. De e-fakturor som jag får som pdf från autoinvoice går ej att öppna i nytt fönster med den senaste versionen av e-ekonomi. Jag måste kunna skriva ut och spara enligt bokföringslagen!
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa,

Tusen tack för all feedback på de frågor jag ställde i mitt senaste inlägg här i tråden - Om ni är fler som har tankar & funderingar så fortsätt att skriva här i tråden, vi tar tacksamt emot alla idéer!

Jag vill flika in gällande punkt 2. Det går inte alltid att skriva ut PDF:en, vi jobbar i dagsläget på att lösa detta så att det ska bli möjligt att skriva ut pdf:erna. Vi planerar att leverera detta inom kort om allt går som det ska :) 

Ha en härlig måndag!

/Lovisa
Foto på Helen V

Helen V

  • 792 poäng 500 badge 2x thumb
Det måste gå att skriva ut pdf:er - hur kan ni kalla detta en förbättring när det är en katastrofal försämring? Min revisor är skogstokig och hänvisar till någon bokföringslag när han menar att alla dokument måste gå att få ut på papper. Känner ni till den lagen?

Och vad menas inom kort? Betalar ni förseningsavgifter på leverantörsfakturor som inte blir betalda eftersom vi inte kan läsa dem och heller inte bokföra dem rätt?
Foto på scheeflauirn

scheeflauirn

  • 218 poäng 100 badge 2x thumb
Är det någon från Visma som kan meddela när man kan jobba igen????? Sjukt stressad över alla fakturor som varje dag kommer och inget kan jag göra!! Vad händer?
Foto på cq

cq

  • 1,024 poäng 1k badge 2x thumb
Ja det kan ju vara positivt .
men problemet är ju att arbetet står helt still och ni skriver att ni planerar det inom kort.
Jag ser ju att en det trådar är 2 år .
tycker ändå att det vore bättre att bara gå tillbaka till den tidigare versionen tills ni fixat detta
Foto på experience

experience

  • 3,246 poäng 3k badge 2x thumb
Håller med dig cq men det kommer inte att ske.
Varit med länge i forumet, att svälja stoltheten och dra tillbaks till föregående version händer inte. 
Foto på a

a

  • 640 poäng 500 badge 2x thumb
Tyvärr har experience troligen rätt, verkar vara en policy tillsammans med att aldrig berätta vad som kommer till vilken tidpunkt.
Hoppas inte denna utvecklingsmetod sprids till andra programsviter från visma då jag nu bytt från eekonomi pga förmånga halvutvecklade funktioner.
Foto på Gunnar Lindh

Gunnar Lindh

  • 364 poäng 250 badge 2x thumb
Övergripande fråga är hur Visma säkerställer kvaliteten i nya releaser. I detta fall fungerar inte längre funktioner som tidigare fungerat. Detta skapar problem, kostar tid och ger Visma badwill.
- Hur ser "work-around" lösningen ut för att bokföra pdf-fakturor till dess felet är åtgärdat?
- Vilken åtgärdstid kan vi förvänta oss för felrättningen?
- Kommer pdf-underlag att bli synliga igen, efter felrättning?
- Vad gör Visma generellt för att säkra kvaliteten i nya releaser, och vilken plan/process finns för att backa till föregående version om det trots allt blir fel?
- Vilka SLA (servicenivåer) har tjänsten (ref Allmänna villkor: Visma eEkonomi), och har ni klassat detta fel som allvarligt (= hög prioritet)?
(Redigerad)
Foto på Nicklas Strömberg

Nicklas Strömberg

  • 498 poäng 250 badge 2x thumb
Under det kopplade dokumentet står ju filnamnet på orginaldokumentet. Det borde inte vara många rader kod att länka den raden till orginaldokuentet?

Det borde också finnas ett val under "Utskrifter/Verifikationslista" att även kopplade bilder skrivs ut i läsbar storlek för t ex föreningar som har privatpersoner som granskar räkenskaperna. Dom vill man gärna inte släppa in i bokföringsprogrammet med full behörighet.
Foto på Helen V

Helen V

  • 792 poäng 500 badge 2x thumb
Det är helt omöjligt att läsa vad som står på den ynkliga png-filen. Hur ska jag kunna bokföra när jag inte ser texten?

Jag vill kunna skriva ut fakturan för att lämna till den som ska attestera den - alla lever inte totalt i en digitaliserad värld. Revisorn kräver också att det ska kunna gå att få ut allt på papper - han hänvisar till någon bokföringslag. Känner ni till den?

Jag behöver också spara ner den som en pdf för den som måste kunna komma åt fakturan men inte har behörighet att komma in i bokföringsprogrammet.

Det här måste lösas omg - det går inte att bokföra som det är nu!
Foto på cq

cq

  • 1,024 poäng 1k badge 2x thumb
Ytterligare ännu en dag och ingen förändring.
Använder nu bara programmet för att kolla om ändringen utförts lika besviken varje gång.
Verkar som inte visma förstår att man inte kan använda programmet förrän det är fixat, alltså
ingen kuriosa för att man tycker att det är snyggt.
jag förbannar mig själv att man kunde vara så urbota dum och gå över från ett annat fungerande system till ett outvecklat hobbyprogram.
med utvecklare som inte verkar veta hur man kodar en länk !!
verkar vara utom mitt förstånd i alla fall.
man blev överöst med reklam om visma eekonomi att det skulle inte vara något problem att gå över till det,
Men problemen började dag 1 att det inte gick importera ver. på grund av föråldrad kontoplan :)
men det gick att börja om från början med nytt ib så det var väl inte hela värden, men ändå mer jobb
skulle vara bra om Visma kunde ge ett svar/datum när det är ordnat.
så man då kan besluta om man ska börja boka in verifikationerna i sitt gamla system igen
med det merarbete det skulle ge
Foto på experience

experience

  • 3,246 poäng 3k badge 2x thumb
Det kommer inte hända nånting av det vi vill,  tyvärr!

Kunde man inte rulla tillbaka det första designskiftet (som också var ett totalt experiment med oss kunder) så kommer inget ske här heller. Möjligtvis en zoom-funktion som gör att du fortfarande har en bild men att den är lite större och mer läslig. 

Var är produktägaren när vi behöver honom/henne? Ett uttalande samt besked hade varit toppen.

Jag funderar på att börja tipsa IT-tidningar/webbredaktioner om denna tumult som emellanåt uppstår. Så kanske det blir fart när de återfinns på startsidan av idg.se
Foto på a

a

  • 640 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har redan gett upp och lagt två dagar på att göra om alla bokningar i gamla systemet... Det är något som gått allvarligt snett i styrningen av utvecklingen här...
Foto på cq

cq

  • 1,024 poäng 1k badge 2x thumb
a men det ska man väl ändå inte behöva :(
Foto på Norrson Bygg AB

Norrson Bygg AB

  • 964 poäng 500 badge 2x thumb
Uppdatering av systemet inatt, men samma problem kvarstår! Ursäkta, men vad fan håller ni på med...
Lös det här idag eller hoppa tillbaka till hur funktionerna var för 10 dagar sedan! Ni skapar irritation och övertid för oss för att komma ikapp med fakturering. Om ni vill ha kvar era kunder så får ni nog snäppa upp er! Var ska jag skicka min faktura till er för mitt extraarbete och påminnelseavgifter på fakturor som jag ej kommer åt?
Foto på ML

ML

  • 156 poäng 100 badge 2x thumb
Jag förstår inte varför man gjorde den här uppdateringen från början, nu ser det ut som att det har uppdaterats igen till nåt ännu sämre.

Efter första uppdateringen så gick det inte att zooma och bilden var så grumlig så det inte gick att urskilja vad det stod, och nu ser jag bara en fjärdedel av fakturan.

Och upptäckte nyss när jag fick en faktura på 5 sidor så ser är det bara 1 som man ser.
Foto på Mats

Mats

  • 178 poäng 100 badge 2x thumb
Förhandsgranskningen fungerade dåligt innan och nu är den ännu sämre. Kan ni åtminstone göra så att det går att högerklicka och få upp den i en ny flik eller sida.
(Redigerad)
Foto på cq

cq

  • 1,024 poäng 1k badge 2x thumb
chocked !!
Foto på Nicklas Strömberg

Nicklas Strömberg

  • 498 poäng 250 badge 2x thumb
Jag provade nyss och ser ingen skillnad mot gårdagen. Fortfarande bild i liten ruta MEN jag kan både byta sida, zooma och navigera över bilden. Kör med Safari på MAC.Men fortfarande skandal att utvecklarna inte kan fixa länk till orginalfilen...
(Redigerad)
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,360 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er! 

Jag vill informera er om att vi fortfarande jobbar på en lösning gällande att skriva ut PDF:er från programmet. 
Jag vill även uppdatera er om de problem som vi just nu har gällande PDF-hanteringen i programmet. Vi jobbar på att lösa dessa problem så fort som möjligt, förhoppningsvis under dagen eller under morgondagen, men det är inget som vi kan lova. När vi har åtgärdat problemen så kommer vi att uppdatera respektive forumtråd som finns för respektive problem. Följ gärna nedanstående forumtrådar om ni vill ha en uppdatering om när det är löst: 

"Det går ej att zooma på PDF:er som kommit in via AutoInvoice/scanningcentral"
"PDF:en syns inte helt i eEkonomi" 

Jag hoppas att detta ger er mer klarhet i vad som pågår och hur vi jobbar vidare. 

/Nellie
(Redigerad)
Foto på experience

experience

  • 3,246 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Jag har tittat på alla svar i dessa PDF-trådar och jag tror det är två saker som era kunder stör sig på:
1) Att ni inte ber om ursäkt för det inträffade "Vi erkänner, vi gjorde fel, vi gör allt som står i vår makt för att rätta till detta misstag" saknas. Göra en pudel helt enkelt. Kanske tillhör ni alla samma chef/avdelning och kan därför inte stå på kundens sida men ibland behöver man erkänna sina misstag. Det saknar åtminstone jag, kommentera gärna ni andra som följer dessa trådar om ni håller med.

2) Att ni inte kommer med klara besked hur ni skall lösa detta. Vi vill höra att länken kommer tillbaks.
Jag har analyserat nätverkstrafiken när man besöker er hemsida (F12 i webbläsaren Chrome, Network-tabben) och ser att ni läser in en URL till en PDF-fil och mycket riktigt så kan jag kopiera den URL:en och klistra in i en ny flik i Chrome så på så vis kan jag gå kring det. Ni som har lite extra datorvana kan ta till er detta tips, jag kan hjälpa den som behöver att förklara lite mer i detalj om så önskas. 

3. Att det blivit fel väldigt många gånger nu senaste året. Det är något allvarligt fel på er organisationsstruktur. Antingen har ni för många impulsiva eller så saknas det en tydlig process från idé till lösning. Nu ropade vi "vi vill se PDF:en under förhandsgranska" och vips (mycket snabbt) löser någon hos er detta, vilket är superenkelt eftersom det finns ett par dussin färdiga lösningar att hämta inspiration från. 
Hur förankrar man sådana ändringar? Finns det någon med 10+ års erfarenhet inom redovisning/bokföring anställd inom eEkonomi-teamet som acceptanstestar era ändringar och säger till utvecklingsteamet "Här kommer revisorerna bli tokiga" exempelvis. För jag tror inte att någon som inte är nyutexaminerad inom redovisning skulle ge tummen upp för denna ändring.

4. Uteblivna löftet "Vi lovar att tänka till mer innan vi ändrar nästa gång"

5. Ta inte oss kunder förgivet. Vi har inte investerat 20.000 kr i ett program utan vi betalar endast en relativt billig peng varje kvartal /år för att ha er tjänst. Ger ni oss kunder tillräckligt många skäl att ogilla er produkt så kommer ni märka att kunderna flyr. Jag känner många småföretagare och många har er tjänst då den är lätt att använda men alla jag pratar med funderar på att byta pga. strulet som varit (och pågår). 
Alla konstanterar att det kostar för mycket tid att byta ekonomisystem men det är bara en tidsfråga innan någon uppfinner en enkel lösning till flytt. 

För två år sedan var ni jättebra. Något allvarligt har hänt. Det måste ni märka också när ni ser hur tonen blivit i forumet som skall vara säljande men just nu blir ett ställe att samla ett gäng frustrerade kunder som blir ännu mer frustrerade när ni vägrar lyssna på oss. 

Slutligen, tack för dessa åren Visma! Jag hinner inte flytta nu men under sommarsemestern kommer garanterat regniga dagar här i Sverige, fler har säkert tänkt tanken. Då skall jag flytta till er konkurrent som är mindre användarvänlig men som mina kunder säger är stabila och "aldrig något strul". Jag har försökt att ha tålamod men jag kan för mycket inom IT-utveckling i riktigt stora system för att se på hur ni väljer att förvalta denna tjänst. 

Mvh
En trogen Visma-kund sedan 8 år tillbaks. 
Foto på KarinL

KarinL

  • 3,278 poäng 3k badge 2x thumb
Det här är ju en diskussion som knyter an till allt som hände i och med att Visma rullade ut sitt nya gränssnitt, även den gången med allt för dålig funktionstest. Även den gången ställde jag och säkert många med mig frågan "har Visma några erfarna redovisningskunniga som är kravställare på ny funktionalitet?" Att det gång efter gång dyker upp grodor som den här i en molntjänst är ett problem. En molntjänst ställer mycket högre krav på leverantören vid införande av ny funktionalitet då vi som kunder inte har något val: vi kan inte välja att avstå från uppdatering. 
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/vart-ar-eekonomi-pa-vag
(Redigerad)
Foto på scheeflauirn

scheeflauirn

  • 218 poäng 100 badge 2x thumb
Fantastiskt bra inlägg. Instämmer fullt ut.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.