Förhandsgranska pdf - eEkonomi

  • 13
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Jag skulle vilja kunna förhandsgranska pdf i bildhanteringen. De flesta fakturor kommer som pdf och nu måste man öppna alla i ett nytt fönster en och en. 

Helst om det skulle gå att visa pdf:en "på riktigt" så man kan kopiera text ur den. Hade underlättat när man lägger in leverantörsfakturor.
Foto på Andreas Damberg

Andreas Damberg

  • 3,018 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

  • 13
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihop! 

Uppdatering i tråden: Vi är nu nära en lösning för att kunna skriva ut PDF:erna men vi har stött på andra problem i samband med detta. Vi kommer inte kunna leverera detta idag. Vi tar de här problemen på största allvar och jobbar vårt hårdaste för att lösa dem så fort som möjligt! 

Vi återkommer här igen när vi har ny information!

/Nellie 
Foto på Nicklas Strömberg

Nicklas Strömberg

  • 498 poäng 250 badge 2x thumb
Jag håller till fullo med "En trogen Visma-kund sedan 8 år tillbaks" som liksom jag verkar jobbat med utveckling av IT-system. Det är inte bara att rulla ut "smarta funktioner" utan det är ett seriöst rollspel mellan beställare/kravställare/utvecklare, och inte minst måste dessa poster besättas med rutinerad personal.
Visma måste styra upp utvecklingen av eEkonomi rejält samt internt måste supportpersonalen hålla sig mer uppdaterad. Som ett exempel, efter Swedbank hade IT-problem för någon månad sedan så hade de troligen stängt alla accesser vilket gjorde att eEkonomi inte kunde hämta bankhändelserna den natten och dagen efter var supporten överbelastad och ändå när jag kom fram och förklarade felet fick jag frågan "Har du skrivit in IBAN i inställningar".... Goddag yxskaft. Det tog ca en vecka innan Visma fått tummen ut och kunde läsa in den missade dagens bankhändelser.

Jag kommer troligen också att flytta över mina 4 bolag = 4 abonnemang till en annan leverantör vilket är synd eftersom jag varit en nöjd kund med Administration 500 i mer än 10 år. 

Sen kan man undra vilken kund som önskat funktionen "Tipsa om Visma eEkonomi" med ett sött rött hjärta, som nu finns vid utloggningen... Det känns inte som att jag vill prova den funktionen nu...
/Nicklas
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
Synd att höra att fler trogna kunder överväger att ge upp. Jag hoppas själv kunna återvända om några år om och när de fått styr på sin utvecklingsavdelning för jag gillar företaget som sådant. Det är bara allt strul som skrämmer bort mig nu, det kostar mig pengar (timmar) att ägna mig åt annat än mina kunder. 

Tråkigt att höra angående IBAN, läste nåt i forumet om det. Lät lite läskigt då kunderna inte verkade kunna fylla i manuellt (AV eller PÅ autoinläsning) 

Hoppas ledningen uppmärksammar detta och gör något åt det. 
Foto på cq

cq

  • 1,024 poäng 1k badge 2x thumb
Även jag håller med er båda , att man varit kund länge får man ingen kred för själv har jag tampas
med Spcs Bok och Fakt sedan slutet på 1980-talet. ( fanns nästan Dinosaurier då ) men då fungerade det bra och var inga större problem.
Sen hade det kanske varit bättre att varit en bakåtsträvare ett par år till inan man gick över på det papperslösa.
jag gick till och med på detta med EDI faktura, lät smidigt att få in siffrorna i programmet direkt,
precis som man drömt om.
Men vad får man se då ?
Jo Fakturorna man får från samma leverantörer ser helt olika ut mot tidigare pdf eller pappersfakturor.
Jag har drivit företag sedan 1983 och i princip alla leverantörsfakturor jag fått har haft utformningen

Artikel...Benämning...Antal...Pris....Rabatt %....Belopp

Men när den skickas Elektroniskt med som dom säger SVEAformat så ser det ut så här

Artikel...Benämning...Antal...Pris....Rabatt kr....Belopp

ibland inget Artikelnr ibland bara nettopris , så jag säger WTF antingen är det bara jag som har börjat med detta skit annars undrar man vad som händer med mänskligheten.

I min värd så vill man ju se rabatt % för att lätt se om man blivit prissatt rätt.
kan ju nämna att när jag påtalade detta för supporten så var det en ungtupp
som talade om för mig att det går att räkna ut ( :) :) :) vad svarar man då WTF eller.

om det mot förmodan är någon som använder detta skull det vara kul att höra en åsikt
om detta.
och även om man skall införa något typ som SVEAformat så borde fakturor ha samma fält som papperfakturor har ELLER ?
Foto på cq

cq

  • 1,024 poäng 1k badge 2x thumb
en uppdatering utan att problemet fixat med att spara undan eller skriva ut pdf, ni verkar verkligen ta oss på allvar.
ska ni fixa det eller inte
Foto på Norrson Bygg AB

Norrson Bygg AB

  • 962 poäng 500 badge 2x thumb
Håller med....är så jävla arg så att jag kokar!!
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
Bästa småföretagarvänner och "grannar" i molnet där eEkonomi huserar.
Våra frågor om hur detta kunde ske är många och svaren är få. 

Jag har skapat en tråd där jag kräver att få se deras incidentrapport. Gilla & kommentara gärna om du håller med mig så hoppas jag att vi kan nå 100st kunder på väldigt kort tid.
Klicka här för att komma till tråden

Mvh
En trogen Visma-kund sedan 8 år tillbaks
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 23,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Jag kan med stor glädje meddela att vi nu har släppt en ny version av Visma eEkonomi - Det innebär att ni numera kan se pdf:erna som är inlästa och kopplade till en leverantörsfaktura korrekt och det fungerar att zoom:a på den kopplade pdf:en. Jag ber självklart så hemskt mycket om ursäkt för de problem dessa fel orsakat er.

Målet var att kunna leverera funktionen att få möjlighet att skriva ut pdf:er som är kopplade till leverantörsfakturor idag också men tyvärr stötte vi på problem med den funktionen precis innan släppet i morse. Vi valde därför att avvakta med den funktionen och prioritera att släppa buggrättningarna idag. Detta innebär självklart att vi jobbar vidare på funktionen att kunna skriva ut pdf:er och hoppas på att kunna leverera den så snart som möjligt. 

Jag vill på nytt lyfta fram att det finns i vissa fall möjlighet att skriva ut pdf:en genom att högerklicka på bilden och välja Spara bild som.

Ha en fin fredag!

/Lovisa
(Redigerad)
Foto på Niklas

Niklas

  • 132 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Öppna upp kopplad bild...

Det går inte öppna upp den kopplade bilden så man kan se PDF-filen i stort format bara i det lilla fönstret. Kommer ni att åtgärda detta också???
Foto på cq

cq

  • 1,024 poäng 1k badge 2x thumb
Lovisa
jag kan ju upplysa dig att högerklick på filen och välja spara det fungerar inte i Microsoft Edge .
om inte programmet är anpassat för Win 10 så kan du upplysa mig om det.
prova att högerklick det är nog inte bara jag som gjort.
om ni vill att man ska köra något Crome eller Appleprogram för att kunna spara pdf .
så är det bara att tacka och gå vidare till konkurenten
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihop! 

Jag kan äntligen meddela att du nu har möjlighet att skriva ut PDF:erna som du kopplat som underlag i programmet. Om du öppnar upp ett bildunderlag som är kopplat på t ex en leverantörsfaktura, så har du en skrivarikon uppe i högra hörnet som du kan använda dig av för att skriva ut din PDF. 
PDF:en kommer öppnas upp i en ny flik i webbläsaren och du har även där ifrån möjlighet att skriva ut den på papper om du så önskar. 

Detta är ett första steg fram för att göra det möjligt att skriva ut PDF:erna och vi kommer framåt fortsätta jobba med funktionen för att förbättra den på bästa möjliga sätt. 

Jag skulle även vilja ta tillfället att be om ursäkt till er alla som har drabbats av detta problem. 

Ha en fortsatt fin dag!
/Nellie 
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
Det börjar bli en väldigt dålig vana att ni låter oss kunder testa åt er.
Vill du eller någon chef redogöra för era kunder hur er testprocess ser ut?
Förstår att man passerar ett par steg för att få ut snabb rättning men ja, lite snabba tester hade jag gärna sett om det hade funnits någon testare hos er.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 92,334 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Under dagen kommer vi skapa en ny forumtråd där Sanna förklarar hur vi jobbar med utveckling, tester och kvalitetssäkring hos oss.
Jag uppdaterar i den här tråden när den finns ute och länkar dit.

Sen som sagt så har det här problemet med pdf-hantering gjort att vi på alla håll gör närmare utvärderingar av vad vi har missat på gällande arbetssätt.

/Anna
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 92,334 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Sanna har lagt ett mastodontinlägg här: Visma eEkonomis utvecklingsprocess.
Maila mig på anna.svensson@visma.com om det är några frågor, synpunkter eller någon info du saknar. - Gäller såklart alla som läser detta!

/Anna
Foto på Nicklas Strömberg

Nicklas Strömberg

  • 498 poäng 250 badge 2x thumb
Tack för beskrivningen av utvecklingsprocessen. Den påminner om projekt jag jobbat med tidigare med alla tester i olika miljöer, MEN med en sådan vattentät process så undrar iallafall jag hur "PDF-incidenten" sluppit genom. Att man i efterhand måste kunna skriva ut ett underlag kan ju inte vara okänt för produktägaren som ansvarar för t ex regler och lagar och god bokföringssed. Fundering två är hur Liveteamet som har "nära samarbete med supportavdelningen" kunde missa att informera telefonsupporten (eller om det var chatt) om Swedbankincidenten den 1 februari. https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/kontoutdrag-fran-swedbank-och-sparbankerna-har-annu-int...
Felet där var gissningsvis att Swedbank stängt alla sina externa kopplingar pga en kreditkorts-incident dagen före vilken man kan förstå, men att det tog nästan en vecka för er att få läsa in 1 februaris bankhändelser är inte OK. Ni borde ha bättre kontakt med Swedbank än så.
Till sist så har jag en fråga. Var, förutom i forumet, kan man framföra önskemål? Jag har 4 eEkonomi-abonnemang och ställde frågan i forumet för länge sedan hur man smidigast kan hoppa mellan dessa 4 abonnemang utan att logga ut en för att logga in en annan? Det gäller såväl webbversionen som "Scanner"-appen. /Nicklas
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 92,334 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Hur de här problemen har sluppit igenom är något som vår utvecklingsavdelning utvärderar nu, vad i processen har gått fel och vad hade vi kunnat göra annorlunda. Givetvis tycker vi inte att detta är okej!

Gällande informationen till supporten så publicerar vi internt information om fel och vanliga frågeställningar som vi får in och som finns rapporterade. Vi försöker ständigt se till att vi alla är uppdaterade med aktuell information men det fungerar inte alltid. Vi jobbar självklart för att förbättra informationsspridningen som brister i vissa fall.
Tyvärr tog det också lång tid att lösa det problemet du hänvisar till trots ett nära samarbete med Swedbank.

Vi ser helst att du lämnar dina förslag här i forumet, jag hittade din tråd gällande att göra det enklare att växla mellan företag, jag ser till att den uppdateras.
/Anna
Foto på Nicklas Strömberg

Nicklas Strömberg

  • 498 poäng 250 badge 2x thumb
Tack för det, MEN när man klickar på skrivarikonen händer ingenting. Använder MAC och Safari.
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Nicklas! 

Jag kommer ta kontakt med dig via mejl, så kan vi kontrollera närmre varför detta inte fungerar. 

/Nellie 
Foto på Nicklas Strömberg

Nicklas Strömberg

  • 498 poäng 250 badge 2x thumb
Hej!Jag hitade ”felet”. Skrivarikonen aktiverar ett POPUP-fönster en eftersom alla browsers som Safari, Edge, Chrome, FireFox har som standardinställning ”Avaktivera PopUp-fönster” så man slipper tusen reklamförnster på Internet, men det påverkar såklart även eEkonomi...

Sen har ni tänkt lite snett. För att skriva ut en PDF måste man gå via ”Bildunderlag” för att se skrivarikonen. Bildunderlag har ingen sökfunktion så det blir jobbigt att hitta rätt dokument. Går man däremot vägen via Verifikat så söker man upp rätt bild på 5 sekunder, men då kan man å andra sidan inte skriva ut... Är detta meningen?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

I Chrome kan du ställa in popup endast för eEkonomi.  Men vi fortsätter kika på hur vi förbättrar denna funktionen och uppdaterar i den här tråden under dagen när jag har mer info att ge!

/Anna
Foto på Nicklas Strömberg

Nicklas Strömberg

  • 498 poäng 250 badge 2x thumb
Tack! PopUp-problemet är löst men ni har inte svarat på min andra fråga om man bara kan hämta PDF-en om man går via "Bildunderlag" men inte om man går via en verifikation. Frågan igen: 
För att skriva ut en PDF måste man gå via ”Bildunderlag” för att se skrivarikonen. Bildunderlag har ingen sökfunktion så det blir jobbigt att hitta rätt dokument. Går man däremot vägen via Verifikat så söker man upp rätt bild på 5 sekunder, men då kan man å andra sidan inte skriva ut... Är detta meningen?
/Nicklas
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Nicklas!

Precis som du beskriver så kan du nu se skrivarikonen antingen via fliken "Bildunderlag" eller om du öppnar upp din leverantörsfaktura under Inköp - Leverantörsfakturor där du har kopplat ett underlag. 
Men precis som du säger så ser du inte skrivarikonen via Bokföring - Verifikationer. I dagens version av Visma eEkonomi så fungerar det på detta sätt, men vi fortsätter vårt arbete med bildhanteringen i Visma eEkonomi och vi hoppas att vi inom en snar framtid kan göra det möjligt att se skrivarikonen oavsett vilken flik du befinner dig på, för att skriva ut ett underlag. 

Vi återkopplar mer i tråden när vi har mer information. 

Ha en fortsatt bra dag! 
/Nellie 
Foto på Mats

Mats

  • 178 poäng 100 badge 2x thumb
Jag ser ingen ikon och jag behöver fortfarande kunna öppna pdf:en i nytt fönster/flik. Använder Mac och Safari.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Tack för feedback!
Vi återkommer när vi har kikat vidare på det här.
/Anna
Foto på cq

cq

  • 1,024 poäng 1k badge 2x thumb
Just försökt att bokföra lite nu. När man laddat in ett bildunderlag innan man går in på leverantörsfakturor.
Och klickar på ny leverantörsfaktura sedan öppnar ett bildunderlag för att se datum belopp mm . så är det oläsligt på bilden, går knappt att se vilken man ska välja heller.
Det måste gå att öppna som pdf så man kan dra ut den på en annan skärm tex
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej cq!

Jag skulle bara vilja kontrollera med dig hur du har fått in bildunderlaget till eEkonomi, har du laddat upp det manuellt eller hur har du gått tillväga? :)

/Nellie 
Foto på cq

cq

  • 1,024 poäng 1k badge 2x thumb
jag har laddat upp dem manuellt inscannade.
mina andra levfkturor får jag på edi och då är ju siffrorna redan ifyllda och underlaget kopplat.
det verkar vara en bugg efter senaste uppdateringen de underlag som låg där som jag inte kunnat bokföra, Nu när jag kopplade dem så låg de ändå kvar som okopplade underlag en av den som 3 st kopior,
Jag tog bort dem vi får se vad som händer med dem. får hoppas att de är kvar.
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej cq!

Den här bilden eller PDF:en som du laddat upp till Visma eEkonomi som blev otydlig eller som du inte kunde läsa helt, har du möjlighet att skicka in detta underlag till mig så kan jag kontrollera även här ifrån hur det blir. Jag kommer skicka ett mejl till dig som du kan svara på och skicka in ditt underlag till, jag tänker även att vi kan kontrollera via mejl varför ditt underlag ligger kvar under okopplade underlag trots att du har kopplat det. 

Jag återkommer via mejl till dig. 
/Nellie 
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihop! 

Jag vill uppdatera er med lite information:

Vi kan just nu se att det finns kvar tre bekymmer gällande PDF-hanteringen och jag tänkte sammanställa de för er här:

- Blockering av Popup:
Detta styrs av webbläsaren och för de flesta webbläsare kan du tillåta Popup för specifik webbplats, såsom eEkonomi (eaccounting.vismaonline.com). Så här ställer du in att du tillåter Popup i de olika webbläsarna: 

Chrome: 
  1. Öppna Chrome på datorn.
  2. Klicka på Mer Mer högst upp till höger.
  3. Klicka på Inställningar.
  4. Klicka på Visa avancerade inställningar längst ned.
  5. Klicka på Innehållsinställningar under Sekretess.
  6. Välj ett alternativ under Popupfönster:
  • Tillåt inga webbplatser att visa popupfönster
  • Tillåt alla webbplatser att visa popupfönster
Vill ni inte tillåta alla webbplatser så kan ni klicka in på "Hantera undantag" och för eaccounting.vismaonline.com kan ni välja "Tillåt". 

Firefox: 
  1. Klicka på menyknappenNew Fx Menuoch välj InställningarInställningar.
  2. Välj panelen Innehåll.
Där kan du göra följande inställningar:

  • Blockera popup-fönster: Avmarkera det här alternativet om du inte vill blockera popup-fönster
  • Undantag: Här visas en lista på webbplatser som du vill tillåta popup-fönster ifrån. 
Internet Explorer: 
  1. Öppna Internet Explorer, välj Verktyg  och sedan Internetalternativ.
  2. Markera eller avmarkera kryssrutan Aktivera Blockering av popup-fönster under Blockering av popup-fönster på fliken Sekretess och välj sedan OK.
Safari: 

I Safari väljer du att tillåta alla Popuper.

- Vit ruta på vissa kopplade bilder:
Detta har vi inte lyckats återskapa helt så råkar du ut för detta får du gärna meddela vilken faktura detta gäller och vilken webbläsare du använder. Testa också gärna att rensa cachen.
Du kommer runt problemet genom att klicka på Zoom, då laddas .pdf:en på nytt.

- Skrivarikonen syns inte om du arbetar vid mindre skärm eller inte har webbläsaren i helskärmsläge:
Detta kan vi återskapa. Vi är väldigt nära en lösning på denna bugg och vi återkopplar här igen när den är helt löst. 

/Nellie 
(Redigerad)
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihop! 

Vi har nu åtgärdat felet där vi tidigare inte såg någon skrivarikon om du arbetar vid en mindre skärm eller inte har webbläsaren i helskärmsläge. Det går alltså nu bra att se skrivarikonen, men endast för PDF:er som är uppladdade som ett underlag. Väldigt snart är det möjligt att se skrivarikonen även för bilder vid mindre skärm eller i webbläsaren även att den inte är i helskärmsläge. 

/Nellie 
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 20,260 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er! 

Problemet med PDF:en inte syntes direkt när vi öppnade upp kopplade bilder, utan istället visades en vit ruta, är nu också åtgärdat i programmet. Innan kom vi runt det genom att klicka på Zoom in eller Zoom ut och då laddades PDF:en på nytt, men fr om nu ska ni kunna se den kopplade bilden direkt istället för en vit ruta. 

Ha en fortsatt bra dag! 
/Nellie 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.