Förmånsbeskattning - Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

En anställd ska köpa in en kostym för att ha vid en representationsmiddag. Företaget betalar kostymen men den anställda vill veta hur  mycket han ska beskattas 
Hur räknar jag ut förmånsbeskattningen?

Vi säger att kostymen kostar 1500 kr, hur mycket blir det i förmånsskatt, gör jag avdraget på lönen?
Finns det i Lönesystemet, använder Visma lön 600 ?
Foto på Jennie

Jennie

• 316 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Jenny

Jenny

• 5,814 poäng 5k badge 2x thumb
Löneart 2118 i Lön 600 fungerar väl? Lägg in 1500 på den lönearten så kommer löneprogrammet räkna ut skatten (det blir inget belopp-avdra utan bara underlag för skatt). Du kan ju lägga till en textrad ovanför om du vill förklara vad det är för.
Foto på Jennie

Jennie

• 316 poäng 250 badge 2x thumb
Tack så mycket Jenny!

Vet du vad skatten eller skattesatsen är ungefär... 

Om jag säger att : Du måste betala förmånsskatt och det är ?? %

Är jättedålig på detta
Foto på Jonima

Jonima

• 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Beloppet lägg på toppen av lönen så personen åker helt enkelt upp i skattetabellen på den månadens löneutbetalning. Så beroende på tabell och ord lön går det inte att ange en %
Foto på Jenny

Jenny

• 5,624 poäng 5k badge 2x thumb
Precis som Jonima säger så läggs det bara på lönen. Om du har en öppen lönekörning kan du bara testa att lägga in beloppet så ser du förändringen i skatteavdraget, då får du svart på vitt vad det blir. 
Har du ingen lönekörning öppen kan du alltid skapa en extra lönekörning, testa där och sen ta bort den körningen.
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,974 poäng 50k badge 2x thumb
Ca 30-32 % så länge han rör sig under brytpunkten.

Mikael

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.