Förmånsbeskattning och bokföring av olycksfallsförsäkring delägare i AB

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
Jag har fått besked av revisorn att olycksfallsförsäkringar som är tecknade på var och en av delägarna ska förmånsbeskattas. En av fyra delägare är månadsavlönad och jag kan lägga in förmånsbeskattningen via Visma Lön så att de sociala avgifterna kommer med och uppgiften kommer med på kontrolluppgiften. Men hur gör jag med de andra tre delägarna som inte har någon lön alls rent praktiskt? Är det någon som kan ge råd om hur jag enklast hanterar detta?
Foto på Anna-Lena

Anna-Lena

  • 410 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

  • 0
  • 1
Foto på Thomas

Thomas, Champion

  • 11,516 poäng 10k badge 2x thumb
Gör lönebesked med enbart förmånen. 
Foto på Anna-Lena

Anna-Lena

  • 410 poäng 250 badge 2x thumb
Satt och funderade tidigare idag om det skulle funka. Innebär i praktiken att sociala avgifter blir rätt uträknade för företaget och personen i fråga får restskatt? Eller tänker jag fel nu?
Foto på Thomas

Thomas, Champion

  • 11,516 poäng 10k badge 2x thumb
Du tänker rätt. 
Foto på Anna-Lena

Anna-Lena

  • 410 poäng 250 badge 2x thumb
Tack!