Försäljning av fastighet - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Företaget sålde i januari en fastighet, där vi i januari fick in dellikvid och nu i feb har vi gjort en låneinbetalning på det som var kvar av skulden  (konto 2350). 

Hur bokar jag dessa båda sakerna så det blir rätt?
Foto på S G

S G

  • 1,716 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 61,654 poäng 50k badge 2x thumb
På dagen för försäljningen bokar du upp affären och får då en fordran på köparen antingen i form av en faktura - konto 1510 debet - eller annan fordran konto 1680 debet.

När dellikviden kommer krediterar du ditt fordringskonto och debiterar ditt likvidkonto.om likviden sedan används för att amortera lån bokför du den betalningen kredit likvidkonto och debet ditt lånekonto 2350.

Mikael