Försäljning av leasingbil - eEkonomi

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har sålt bilen på KVD och fått pengar tillbaka. Bilen har alltid bokförts som leasing och har aldrig fått någon kontantinsats. Har heller inte använt dessa pengar som blev över nu för att stoppa in i ny bil. Alltså helt enligt tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/sald-leasingbil?topic-reply-list%5Bsettings%5D%5Bfilter...

Jag behöver bara veta hur intäkten ska bokföras. Det är ju ingen inventarie så 3973 känns fel. Någon som har förslag?
Foto på AWF

AWF

• 3,422 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 3
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 71,830 poäng 50k badge 2x thumb
det är en reavinst .
Formellt äger du bilen när du säljer den och om du inte betalat något för bilen har du anskaffningsvärde noll i den stund keasingspärren släpps på fordonet och ska då redovisa betalningen du får som en reavinst.

Mikael Pettersson
Foto på AWF

AWF

Bilen löstes in hos finansbolaget där företaget inte varit inblandad i transaktionen. Vi har endast fått vinsten utbetalad. Framgår i länkad tråd.
Frågan var hur det skulle konteras, dvs vilket konto som skulle användas.
Har nu bokfört det på 3974.

mikael pettersson

Det är en reavinst oavsett

Mikael
Foto på AWF

AWF

Bilen har aldrig blivit köpt av ftg. Ingen insats, endast leasingavg. Du anser alltså att Victor i ovan länkad tråd har fel??
Jag citerar: "Har inte auktionsföretaget löst bilen i ert namn räcker det att bokföra beloppet som en vanlig intäkt."
(Redigerad)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej AWF,

Är det du själv som stod som köpare av bilen?
I så fall är det en affär mellan dig och leasinggivaren och inget du ska bokföra i företaget.

Om inte kan du följa Victors tråd.

Ha en fin helg
/Susan

mikael pettersson

Glöm inte:
Den som varit avtalspart under leasingtiden går inte upp i rök, utan kan nog anses ha med nästa led att göra eftersom mervärdet skapats under avtalstiden.

Mikael Pettersson
Foto på MarieN

MarieN

• 6,454 poäng 5k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Såld leasingbil - eEkonomi.

Jag har läst många trådar om försäljning av leasingbil men behöver ändå hjälp!

Vi har sålt via kvd (auktionsbolag) fått en avräkning som ser ut som följer;

Försäljningspris 325500

moms ingår 65100

Avdraget belopp provision etc. 10001

Överfört belopp till leasingbolaget totalt 315499:-

Hur konterar jag denna händelse? Moms är inte avdragsgill på försäljning så någon moms blir det inte men hur konterar jag...

Vi kommer få en slutfaktura från leasingbolaget total resterande skuld 357957:- minus vad kvd betalat blir 42458:- det kommer jag få en faktura på från leasingbolaget är halva momsen avdragsgill här?

Jag har inget liggande på något förhöjd leasingavgift el. dylikt så det är konto 5615 som gäller men vilka konton bokar jag mot och kan jag boka halva momsen på fakturan från leasingbolaget??

Tack snälla för lite info.,

Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Ovan i tråden finns lite information om regler. I en annan tråd som du hittar här, finns exempel på bokföringskonton att använda vid försäljning. 
Tyvärr har jag annars svårt att hitta information vad som gäller när du säljer en leasingbil.

Ge gärna lite mer information om det är du som företag som först köper den och sedan säljer den, eller om du som anställd får köpa den och sedan sälja den. Eller om du är företagare men privat köper och sedan säljer den. Eller får du sälja den direkt utan att behöva lösa ut den först? 

Kontakta gärna Skatteverket vad som gäller regelmässigt och ta kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig vidare med själva bokföringen. När du får ett svar så får du gärna dela med dig här så kan fler ta del av det! :)

/Sanna
Foto på MarieN

MarieN

Vi som företag AB säljer bilen via kvd utan att först lösa ut den, lösen sker när kvd har sålt bilen. Men jag kontaktar en redovisningsbyrå för att få till hur jag bokför. Återkommer med besked när jag fått detta.

/Marie

Foto på MarieN

MarieN

Hej hej, jag återkopplar till denna tråden då jag fått hjälp med hur konteringen skall blir;

Företaget har sålt en leasingbil via kvd, alltså en förmedlare.

Kvd har betalat in direkt till leasingbolaget 315499:-  summa vad de har fått för bilen minus deras tjänst och provision, jag har fått en avräkning från Kvd som säger 325500:- avdrag 10001 förmedlingstjänst enligt faktura från Kvd som jag också mottagit-överfört belopp 315499:- jag har också fått en slutfaktura från leasingbolaget på 36103:- då inte inbet. från kvd täckte vad bilen hade kvar på leasingavtalet (alltså en förlust).

Jag bokför detta i 2 olika moment.

1. Inbetalning från företaget till leasingbolaget enligt deras faktura.

1930 kredit 36103:-

1240 debet 36103:- ( här kan man använda ett lagerkonto också om man vill)

2. Avräkningen från KVD

1240 debet 315499:- (det som kvd fört över till leasingbolaget)

1240 kredit 351602:- (totala summan av företagets inbet. och kvd ́s överföring)

2641 debet 2001:- (moms på fakturan från kvd för deras tjänster)

5619 debet 1050:- (kostnad rekonditionering enl. kvd faktura)

6990 debet 6950:- (kostnad provision enl. kvd faktura)

7974 debet 26102:- (förlust vid avyttr)

/Marie

Foto på Carro

Carro

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag en skuld som uppkommit vid försäljning av en leasingbil?.

Har sålt min leasingbil via KVD i förtid. Eftersom jag haft den under en kort tid var skulden större än vad jag fick vid försäljning. Jag hade tidigare visma enskild firma men har bytat till Eekonomi. Har bara registrerat leasingavgift löpande innan så den ligger inte registrerad i programmet. Hur ska skulden registreras samt avgifter för försäljningen som drogs direkt från summan KVD sålde den för? Jag har alltså fått en avräkning från leasingföretaget med en restskuld som ska avbetalas under en längre tid.