Inget matchande försäljningskonto på artikelkontering - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Är ny på försäljning till Norge. När man ska fakturera gick det inte. Systemet frågar efter "Det finns inget matchande försäljningskonto på den artikelkontering som tillhör denna artikeln.". . Hur tar man sig vidare?
Foto på Ulrika Norrman

Ulrika Norrman

  • 220 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på MarieN

MarieN

  • 6,474 poäng 5k badge 2x thumb
Du måste gå in på artikeln och lägga in konteringskod på artikel - skulle tro att det är detta som är felet...
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,862 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ulrika,

Till att börja med ursäkta att svar har dröjt och jag vet inte om du redan har fått svar på din fråga från annat håll.

När du skapar en faktura till en utländskt kund till land utanför EU måste du har rätt inställningar på dina försäljningskonton.
Börja med att kolla hur din artikel ligger upplagd under Försäljning - Artiklar - Redigera. Kolla vad du har för artikelkontering inställd.
Sen går du in under Inställningar - Artikelkonteringar - letar fram samma artiklekontering i listan och väljer Redigera.
Enligt meddelandet du får när du försöker skapa en faktura så verkar det som att du här kommer ha ett fält under menyn Försäljningskonton där det står Inget konto.

Om det inte löser sig nu så återkom gärna med de exakta inställningarna du har kunden förutom att landsinställningen är Norge.
Tex. privatperson eller företag, har du lagt in momsregistreringsnummer och har du bockat i rutan Skapa faktura med moms även om kund är utländskt?


Ha en bra dag!
/Cecilia
Foto på Jan T

Jan T

  • 2,726 poäng 2k badge 2x thumb
Även IBAN nummer på fakturan
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,522 poäng 20k badge 2x thumb

IBAN mm skriver man in under Inställningar - Företagsinställningar

Och är adressen utanför Sverige kommer det med på fakturan, d.v.s. land är ifyllt på kunden

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.