Försäljning via Klarna och liknande eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej.

Har nyss gått från Visma Enskild Firma till eEkomomi och stött på lite problem och funderingar angående försäljning via Klarna och liknande aktörer. I Visma Enskild Firma fungerade det enkelt tyckte jag. Skapade då först en Faktura och när sedan inbetalning till firman från Klarna kom så bokförde jag dessa som Ny inbetalning och där fanns då en kryssrutan där man kunde ange kort/transaktionsavgift.

Har inte fått ordning på hur jag i eEkonomi löser detta trots att jag försökt hitta svaren i forumen. Några säger att man ska bokföra allt först när inbetalning från Klarna kommer och då genom manuella verifikationer vilket går bra men jag vill gärna ha beställningen (via webshop) sparad som faktura i programmet; finns det annars någon anledning till att lägga in kunder och artiklar i programmet?

Kan ju lägga in en kundfaktura och sedan när jag fått inbetalning från klarna markera den som betald; men det stämmer ju inte exakt då det utgått avgifter till Klarna som inte då blir bokförda. 

Frågan är ju då om det går att till exempel registrera fakturor på beställningsbeloppen; markera dessa som betalda när Klarna inbetalning kommer och sedan göra en manuell klumpverifikation på avgifterna till Klarna?

Eller ska man som jag nämnde lite ovan bara gå på manuella verifikationer för att bokföra avräkningsnotorna från Klarna. Vad har jag då kundregister och artiklar till?

Hoppas ni förstår lite mitt problem och kan sticka åt mig några tips.

/Mikael
Foto på Mikael R

Mikael R

• 150 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Annica

Annica

• 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Hejsan, 
jag skulle förslå att du fortsätter att göra fakturor! När inbetalningen kommer från Klarna bokför du det inbetalda beloppet mot fakturan och får en differens. Denna bokför du då, direkt i matchningen, mot ditt avgiftskonto (och moms vilket jag antar att det är på dessa avgifter). Alternativt bokför du differensen mot nåt avräkningskonto som du sedan "tömmer" med en manuell verifikation när du får en avräkningsnota från Klarna.

/Annica
Foto på Jogust

Jogust

• 228 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hantering av betalning via Klarna eller liknande tjänst via eEkonomi.

Jag har en koppling via min webbutik på Textalk till Visma eEkonomi så när jag får en order överförs uppgifterna till eEkonomi, vilket är väldigt smidigt. Undrar om det är ok att jag själv väljer om en order som kunden betalar via Klarna eller liknande tjänst bokförs som faktura eller fordran på kortinlösare? Jag kan ju ställa in detta hos Textalk. Tycker själv att det verkar smidigare med faktura då jag enkelt kan välja åtgärd "Inbetalning" när jag fått pengarna och så sker bokföringen automatiskt och så bokför jag Klarnas avgifter i en klumpsumma månadsvis. Dessutom är det lättare att hålla reda på de "obetalda" ordrarna under "Utkast" än att de hamnar under "Alla kundfakturor". Är det ok att göra på detta viset?

Alternativet där ordern bokas som fordran på kortinlösare verkar krångligare då jag, vad jag förstår, måste skapa en manuell verifikation när pengarna kommer in för att möta bokföringen av fordran samt bokföra avgifterna per order. Detta innebär ju mer manuellt jobb. Eller finns det en enklare lösning?

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.