Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljningsbonus från leverantör

Hej, vi har fått en faktura som avser försäljningsbonus. Vilket konto ska jag använda?
Tacksam för snabbt svar

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag krediterar alltid det konto jag normalt använder för inköp från samma leverantör. På det sättet får jag bäst överblick över mina varukostnader.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi köper inte in nåt från denna leverantör utan detta är en kund som vi har fakturerat hela året som nu har skickat en faktura på försäljningsbonus. Förstår inte vilket konto jag då ska använda,
Fd medlem
Inte tillämpbar

 Aha - då måste jag nog lämna över till någon som jobbat med detta på senare tid. Jag har någonstans i bakhuvudet att den typen av bonus inte ska ingå i beskattningsunderlaget för moms, men där är jag osäker. Ett konto som funkar är 3732 lämnad bonus, men som sagt momsen är jag osäker på.

//Tina


(Tillägg - Detsamma borde ju gälla vid bonus från leverantör i och för sig...)

Fd medlem
Inte tillämpbar

okej, hoppas nån annan kan svara :)....
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag är lite osäker på hur detta ska hanteras.

Antingen som en bonus/typ av rabatt som lämnas i efterhand. Då ska normalt sett inte momsen påverkas. Då debiterar du konto 3700 eller ett underkonto för att du minskar dina försäljningsintäkter.

Det andra jag funderar på är om det räknas som en sorts provision och då debiterar du istället till exempel konto 6050.


Vad har du och din kund kommit överens om?
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Istället för att dra av 5 % vid fakturering i rabatt så får kunden i detta fall skicka en faktura på procenten i slutet av året. Vi brukar inte göra såhär men i detta fall så blev det så

Perfekt, då kan det nog klassas som rabatt som lämnas i efterhand!

Trevlig helg på er!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack!