Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Försäljningskonto/momskonto Danmark

Hej!

Vi ska from nu fakturera vår kund i Danmark med moms och ska rätta alla tidigare fakturor med  kreditar och skicka nya fakturor med moms.

Frågan är då om jag tänker rätt .

Jag gör en kredit på den gamla fakturan. Inget konstigt med det.

Skapar en ny faktura med moms som läggs mot

# 2613-Beräkning utgående moms 25% DK,  som är ändrad så den inte kommer med på momsrapporten. Vi ska ju inte betala momsen i SE

Konto 3058-"försäljning varor EU " är de gamla fakturorna bokförda mot och de har ju hamnat på rad 35-Försäljning av varor till annat EUland i momsrapporten och blivit redovisade i den periodiska sammanställningen.

De nya fakturorna borde väl inte bokas mot 3058 när vi nu ska betala moms i DK utan ev mot "3056-Försäljning varor till EU 25 momspliktigt"? Hamnar då på rad 05 i momsrapporten. Det blir väl nu en differans på momsrapporten som jag vet beror på försäljningen som hamnar på rad 05?

Tacksam för svar!

MVh Camilla

 

 

 

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vanligtvis om företaget i Danmark är momsregistrerat och har ett VAT-nummer så innehåller fakturorna ingen moms. Antar sedan att företaget i Danmark redovisar momsen i sin tur liksom vi gör i Sverige vid inköp ifrån EU. Man kan läsa mer om detta på Skatteverkets hemsida. Om jag har förstått dig rätt så ska du inte redovisa någon moms i Sverige. Innebär detta att du inte ska redovisa något på momsrapporten till Skatteverket?

Om man bokför ett belopp på konto 3056 som är kopplat till momsrapportkod 05 så ska även moms på 25% bokförs mot tex konto 2611 med momsrapportkod 10. Annars kommer det bli en differens på momskontrollen. Ska försäljningen inte redovisas alls på momsrapporten till Skatteverket så får du göra på samma sätt med försäljningskontot att du skapar ett nytt konto och inte anger någon momsrapportkod. På så sätt kommer heller inte försäljningsbeloppet att redovisas på momsrapporten.

Om du är osäker på hur momsen ska hanteras och redovisas i ditt fall rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket.

/Fredric