Försenat kontoutdrag 13/11 bankkoppling med Handelsbanken

  • 2
  • Problem
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • Löst
Hej! 

Vi upplever idag 13/11 en försening av kontoutdragen via bankkoppling med Handelsbanken. 

Vi undersöker detta just nu och återkopplar så snart vi har mer information. Har du inte fått in ditt kontoutdrag så ber vi dig att avvakta tills vi har mer information. 

/Nellie 
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 16,392 poäng 10k badge 2x thumb

Publicerades för 4 veckor sedan

  • 2
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 5,126 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Kontoutdragen som skulle lästs in igår, 13/11 ska nu vara inlästa. Kontrollera så att det stämmer för er och återkoppla om det fortfarande ser tokigt ut. 

Ha en fin dag!
/Jenny
Foto på Jan @mitomada.se

Jan @mitomada.se

  • 2,274 poäng 2k badge 2x thumb
Några frågor kring detta eftersom jag har sett att det senaste tiden varit återkommande problem .

Har ni någonstans - länkat från inne i programmet där man kan se status på när senaste laddning från resp bank är inläst - med historik per dag, och vid fel eventuell konsekvens på funktionerna visas i eEkonomi?

använder ni er av någon process i driften t ex ITIL så att ni har problem management så att ni tar hand om incidenter för att utreda  rotorsak och genomföra åtgärder så att denna och likartade incidenter blir mer osannolika i framtiden?

Jag har varit ansvarig för byggande av data warehouse där vi var tvungna att se till så att vi på hemsida och i rapporter hade information om alla datakällor är laddade/eller ej  på morgonen och ifall det är problem med någon källa.

Detta eftersom verksamheten litar på informationen i rapporterna och då ska det framgå på flera ställen om något inte är som förväntat - dvs både vid inloggning / på driftsida / och i programmets funktioner som berörs av felet - detta så att inte verksamheten arbetar i onödan utan kan göra annat i väntan på att eventuellt fel löses (alternativt vet att information är ok förutom vissa delar). 

Informationen vid kritisk fel ska vara tydlig - man ska inte behöva leta - t ex vid refresh av en rapport hade vi dynamiskt info om källdata saknades/ eller fel - detta hanterades per automatik - inte manuellt
. I eEkonomi skulle motsvarande vara att man ser i kassa/levfakt/kundfakt bilderna plus direkt vid inloggning t ex .

Om ni inte idag har en tydlig hantering av driften med t ex ITIL och problem management och ett mindset att se till att orsak till fel utreds och att förebyggande och korrigerande åtgärder görs så att samma/liknande fel inte upprepas i framtiden - då föreslår jag att ni tittar hur andra företag hanterar detta - det kan göra stor skillnad i hur många fel supporten får / och kunderna drabbas av. 

I förlängningen avgör det om kunderna rekommenderar er eller väljer annan konkurrerande lösning - (även om den också har fel...)

Dvs om era kunder ser att ni är proaktiva och arbetar med åtgärder för att minimera problem framåt - så känner sig kunden trygg - alla vet att fel uppstår - det viktiga är hur de hanteras.

Jag tror också att många kunder skulle uppskatta även nya sätt att se direkt i Eekonomi på flera ställen såsom i startsida, banksida etc vilka problem som ev finns med exempelvis betalningar - så att man vet att det som finns i systemet inte är komplett


vänligen Jan
(Redigerad)