Försenat kontoutdrag för Handelsbanken och Danske Bank - eEkonomi

  • 3
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Vi har just nu problem med försenade kontoutdrag för er som har en aktiv bankkoppling med Handelsbanken eller Danske Bank. Vissa kunder har ännu inte fått in sitt kontoutdrag (25/10 och 26/10) till eEkonomi. 

Vi jobbar på att lösa det här problemet så snabbt som möjligt. 

Jag återkommer här i tråden så fort jag har mer information.

/Lovisa
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 3
Foto på Jonah

Jonah

  • 1,032 poäng 1k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sena kontohändelser från Handelsbanken med bankkoppling.

Väldigt ofta kommer kontohändelser från Handelsbanken in sent till eEkonomi. Idag har händelser fortfarande inte kommit från Handelsbanken, trots att de händelserna skedde igår och finns på kontoutdraget på banken.

Jag har tidigare varit i kontakt med chattsupporten, men då har jag blivit ombedd att vänta lite för att se om de dyker upp - och visst, de dyker upp till slut (hoppas jag denna gång också), men det är uppenbarligen ett fel som behöver åtgärdas.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

Jag har sedan 2 veckor hackat här på forumet om att kontohändelser kommer in sent

Hoppas det blir förbättringar snart


Foto på Jonah

Jonah

  • 1,032 poäng 1k badge 2x thumb
Hur går det? Det är strax månadsavslut och måste lösas ASAP (läs: idag). Mycket viktigare än rosa färg på eEkonomi..
Foto på carina52

carina52

  • 260 poäng 250 badge 2x thumb
Ja, det har varit så här alldeles för länge. Så hur går det med uppdateringen för det som betalades igår? Det är väldigt svårt att jobba vidare när ingenting uppdateras. Tacksam för svar!
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa!

Jag förstår att det är frustrerande att kontoutdraget fortfarande inte kommit in i Visma eEkonomi. Jag är precis lika frustrerad som ni, jag vill självklart att bankkopplingen ska fungera så bra som möjligt.

Statusuppdatering kring problemet:
Vi har felsökt under dagen och funnit det som orsakar problemet, vi har även gjort åtgärder för att rätta problemet. Det som återstår är att vi behöver släppa en ny version av Visma eEkonomi för att lösa problemet för alla användare. 
Vårt mål under dagen har varit att släppa denna version under eftermiddagen. Men innan en version släpps så går programmet igenom noggranna tester, versionen blev inte godkänd på testerna och det är anledningen till att vi inte har släppt en ny version idag.

Vi kommer nu fortsätta att arbeta med testerna och vårt mål nu är att släppa en ny version under morgondagen för att lösa detta problem.

Om ni vill veta mer om vår utvecklingsprocess så kan ni läsa om den i tråden "Visma eEkonomis utvecklingsprocess".

Jag kommer självklart att återkomma här i tråden under morgondagen för ytterligare statusuppdatering.

Ha en fin kväll!

/Lovisa
Foto på Jonah

Jonah

  • 1,032 poäng 1k badge 2x thumb
Det är ju bra att ni har koll på releaseprocessen... men vad som är alarmerande är att ni inte har prioriterat upp detta problem tidigare innan det blev ett jätteproblem med krav på ny release.

Många av oss har sedan flera veckor tillbaka rapporterat långsam bankkoppling vad gäller just kontoutdragen. Samlar ni rapporterna på hög innan det kraschar?
Foto på carina52

carina52

  • 260 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Lovisa / Ja vore bra om du återkommer nu under morgonen, då det fortfarande inte fungerar. / Carina
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

idag torsdag  har ingen överföring skett kl 9,30


Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Vi har inte släppt någon ny version av eEkonomi ännu vilket innebär att problemet kvarstår.

Kontoutdragen som skulle kommit in som igår (25/10) och idag (26/10) till eEkonomi är fortfarande inte inlästa i programmet och därmed försenade. 

Vi jobbar för fullt med att få ut en ny version som åtgärdar problemet. Vårt mål är att kunna leverera en ny version av eEkonomi under dagen.

Jag återkommer självklart i tråden så fort jag har mer information.

/Lovisa 
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihopa! 

Nu kan jag äntligen komma med glädjande nyheter - Vi har nu släppt en ny version av Visma eEkonomi :)

Det innebär att problemet med försenade kontoutdrag är åtgärdat. Kontoutdragen som skulle kommit in igår (25/10) och idag (26/10)  kommer att börja trilla in i eEkonomi som under eftermiddagen. 

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för de problem detta skapat  för er i ert dagliga arbete.

Tveka inte på att återkomma till oss här i tråden om ni som under morgondagen fortfarande saknar gårdagens (25/10) och dagens (26/10) kontoutdrag i eEkonomi.

Ha en fin dag!

/Lovisa
Foto på carina52

carina52

  • 260 poäng 250 badge 2x thumb
Hej / Tänkte fråga om ni även kommit till rätta med buggen vad det gäller att endast en faktura blir betald om jag registrerar två fakturor med samma belopp, samma förfallodatum till samma leverantör. Obs, förstås med olika fakturanummer.  Nu har det hänt igen och jag undrar hur långt ni har kommit med detta.??Har både pratat, chattat, och skrivit här på forumet angående detta. Vore tacksam för svar.
Foto på carina52

carina52

  • 260 poäng 250 badge 2x thumb
Hej / Tänkte fråga om ni även kommit till rätta med buggen vad det gäller att endast en faktura blir betald om jag registrerar två fakturor med samma belopp, samma förfallodatum till samma leverantör. Obs, förstås med olika fakturanummer.  Nu har det hänt igen och jag undrar hur långt ni har kommit med detta.??Har både pratat, chattat, och skrivit här på forumet angående detta. Vore tacksam för svar.
Foto på Jonah

Jonah

  • 1,032 poäng 1k badge 2x thumb
Återigen är kontoutdragen försenade! Denna morgon finns inte de senaste händelserna från mitt kontoutdrag på Handelsbanken.
Foto på carina52

carina52

  • 260 poäng 250 badge 2x thumb
Ja fortfarande ingen uppdatering av gårdagens händelser.  När blir det klart?
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hejsan! 

Jag vill börja med att lyfta att era kontoutdrag kom in runt klockan 09:00 men det har ni säkerligen redan noterat i eEkonomi :)

Många av er har funderingar kring varför kontoutdraget numera kommer in senare än tidigare till eEkonomi så jag ska försöka ge er information om vad det är som påverkar detta. 

För lite mindre än en månad sedan bytte vi den tekniska lösningen för bankkoppling till Handelsbanken. Detta gjordes för att kunna leverera en säkrare teknisk lösning som är rustad för framtidens krav. 
Den nya tekniska lösningen innebär att kontoutdraget går igenom fler steg från att det skickas från Handelsbanken tills att det landar som händelser i ert eEkonomi. I och med att kontoutdraget går igenom fler steg innebär det också att det kommer in lite senare i eEkonomi än tidigare. 

Vi vill självklart kunna leverera kontoutdraget till ert eEkonomi så tidigt som möjligt och det är något vi jobbar på att hela tiden förbättra. Jag förstår självklart att om man börjar arbeta vid 08:00 så vill man också att gårdagens kontohändelser ska synas i programmet vi det klockslaget. 

Vi ser över hur detta kan förbättras men som det ser ut i dagsläget så kommer kontoutdragen komma in någon gång på förmiddagen i ert eEkonomi.

Ha en fin dag!

/Lovisa
Foto på carina52

carina52

  • 168 poäng 100 badge 2x thumb
klockan halv tolv kan vi väl inte kalla förmiddag väl?
Foto på carina52

carina52

  • 168 poäng 100 badge 2x thumb
Klockan är halv tolv och leverantörsbetalningar som gjordes i går är fortfarande inte uppdaterade. det är ju försent. Det fungerar inte att sköta jobbet när betalningarna uppdateras så sent. 'Finns det ingenting ni kan göra åt detta???
Foto på Jonah

Jonah

  • 1,032 poäng 1k badge 2x thumb
Samma sak här. Inga händelser från gårdagen ännu.

@Visma, är det samma fel som aldrig riktigt löstes, eller har ni ytterligare problem och nya fel? Det känns som att ni bör omprioritera lite i er utveckling och kanske prioritera att lösa fel än att försöka lägga på ny och relativt onödig funktionalitet?
Foto på HansA

HansA

  • 1,316 poäng 1k badge 2x thumb
Samma här och klockan är nu 12:30.
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,360 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Jonah och HansA! 

Precis som ni beskriver så var kontoutdraget idag försenat in till Visma eEkonomi. 

Problemet är nu åtgärdat och alla kontoutdrag kommer trilla in under dagen till Kassa- och bankhändelser i Visma eEkonomi. 


Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie 
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

allt för vanlig sista tiden



Foto på Jonah

Jonah

  • 1,032 poäng 1k badge 2x thumb
Så är återigen kontoutdragen försenade från Handelsbanken. Jag har händelser på kontot från i fredags som ännu inte dykt upp i eEkonomi.

Vad är det för fel denna gång? 
Foto på Jonah

Jonah

  • 1,032 poäng 1k badge 2x thumb
Nu verkar det ha trillat in under eftermiddagen. Det kan dock vara intressant att veta varför det ständigt är försenat?
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,070 poäng 20k badge 2x thumb
Är det förseningar igen?
Foto på Jonah

Jonah

  • 1,032 poäng 1k badge 2x thumb
Jag har upptäckt att eEkonomi inte alltid indikerar ny händelse i (i)-ikonen uppe till höger. Man får manuellt gå in på Kassa- och bankhändelser för att se om något nytt har inträffat. Idag fick jag in mina händelser runt kl 8:30.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.