Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förskottsbetalning i form av "pott" - eEkonomi

Bakgrund. Detta är lite rörigt, så delar upp det i flera steg:

1. Min kollega fick för en tid sedan för sig att betala en större klumpsumma i förskott till en leverantör (Loopia, sysslar med webbhosting). 300 kr fakturerades (låt oss kalla detta faktura #1), utan att någon moms angavs på fakturan. Dessa pengar sparades i någon slags "pott" hos leverantören.

2. Denna "pott" användes senare för att betala en faktura (faktura #2) på 129 kr (inkl. 25 % moms) hos leverantören.

3. Senare användes potten återigen för att betala en faktura (faktura #3) hos leverantören, denna gång på 99 kr (inkl. 25 % moms).

4. Slutligen användes de 72 kr som återstod av potten för att betala för en faktura (faktura #4) på 99 kr (inkl. 25 % moms). Resten, 57 kr betalades från vårt vanliga företagskonto.

Vi driver ett handelsbolag och bokför enligt kontantmetoden.

Fråga. Hur sjutton bokför man detta tilltag? Blir inte riktigt bra hur man än vänder och vrider på det.

En tanke skulle kunna vara att potten utgör något slags extra bankkonto (i stil med ett paypalkonto) och ska hantera med ett konto i stil med 193X.

En annan tanke är att utgå från de transaktioner som genomfördes, i och med att vi använder kontantmetoden. Man skulle då kunna betrakta insättningen på 300 kr, "betalningen" av faktura 2 och 3, och "delbetalningen" av faktura 4 som en enda stor affärshändelse, med alla fyra fakturorna som verfikation. Sedan skulle den sista betalningen på 57 kr kunna ses som en egen affärshändelse med faktura #4 som verifikation.

Är jag på rätt spår med någon av dessa idéer, eller finns det något smidigare sätt att reda ut denna soppa?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag skulle göra så här (+ = debet, - = kredit):


#1:
1930  -300:- (utbetalning)
1790 +300:- (interimsfordran)

#2:
1790 -129:-
2641 +25:80
4xxx +103:20

#3:
1790   -99:-
2641 + 19:80
4xxx  +79:20

#4:
1790  -72:-
1930  -27:-  (utbetalning igen)
2641 +19:80
4xxx +79:20

Vad tror du?

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Låter högst rimligt! Tusen tack!
keyla_
MEDLEM

Hej, jag har också problem med att försöka förstå hur man ska bokföra den här Loopia-potten...

Jag har betalt 129 kr till min kunds Loopia-pott för att rädda hans domänkonto som hade förfallit, hur bokför jag detta, jag ska ju även fakturera honom för dessa 129 kr...?

Hade fan varit enklare att betala privat och sedan fått pengar av honom via swish...  o.O

Hej!

Jag kikade i den här tråden och där följande;

"I ditt fall verkar det som om du även anskaffar domäner, som sedan används i ditt arbete mot kunden. I så fall är det en kostnad som du själv vidarefakturerar och då tycker jag att du skall använda konto 4610, Inköp från underentreprenörer"

Alltså låter 4610 som en passande konto att bokföra på!

Ha det fint!

/Moa