Förskottssemester - Lön

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej! Jag tog över kund från den 1 januari 2018. Registrerade då sparade semesterdagar, där en anställd hade fått förskott för 2017 med 16 dagar för innevarande semesterår. Hur lägger jag in dessa dagar för att de skall återbetalas när den anställde slutar nu per maj månad 2018?
Foto på Carina

Carina

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Linnéa Sterner

Linnéa Sterner, Moderator

  • 1,036 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Carina!

Om det är förskottsdagar du har lagt in inne på flik 5 Semester så hanterar programmet det själv. Detta är alltså om ni tillämpar förskottsemester. När förskottsdagarna finns registrerade på en lönekörning uppkommer en förskottsskuld som visas på fliken Semester i anställningsregistret. Förskottsskulden skrivs av automatiskt 5 år efter anställningsdatumet. Slutar den anställde innan 5 år har passerat, dras förskottsskulden på slutlönen som du betalar ut via snabbvalet Semester - Ersättning

När du säger att du registrerade sparade dagar - hur gick du tillväga då?

Om ovan nämnda inte var som du gjorde får du gärna förklara hur du gjorde, så ska vi försöka hjälpa dig!

/ Linnéa
Foto på Carina

Carina

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb

Hej!

Tack Linnéa för ditt svar!


I företagsinställningar har jag noterat att bolaget tillämpar förskotts semester.

Under anställd och flik 5, vet jag inte hur jag skall notera uttagna förskottsdagar, den är gråmarkerad den rutan, kan enbart fylla i första kolumnen, Dagar, uttagna grå......

Även varit inne på rutan Visa sparade dagar, men där kan man inte fylla i något med förskott!?

Tänkte att det kanske var ett problem, då jag inte skötte det 2017 när bolaget anställde personen, bolaget har helår som semesterår.


/Carina