Förslag till att att anpassa eEkonomi så att det passar föreningar bättre

  • 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Har lite förslag på funktioner eEkonomi borde ha för att förenkla för föreningar som använder sig av programmet. Jag tänker att dessa funktioner inte borde vara så svåra att införa.

1. Medlemsregister:
 * Just nu får man i eEkonomi lägga upp nya medlemmar som kunder manuellt i programmet. Det borde finnas ett formulär som blivande medlemmar kan använda sig av, så att de blir inlagda som medlemmar i föreningen. Det borde också gå att lösa så att det automatiskt skickas en kundfaktura (för medlemsavgiften) till den nya medlemmen och att den medlemmen är markerad som inaktiv tills det att betalningen av fakturan kommit in.
Nu måste jag har separata medlemsregister. Ett där folk kan anmäla sig som medlem, och sen måste jag lägga in dem manuellt i visma, och sedan skapa kundfaktura för medlemsavgift. (ovanstående förslag hade underlättat otroligt)
 * Just nu får man använda sig av kundetiketter för att massfakturera sina medlemmar när medlemsavgiften ska betalas in varje år och halvår. Detta funkar OK. Problemet uppstår när medlemmar ej längre önskar vara medlemmar. Då måste man själv hålla koll på förfallna fakturor och ta bort de kunder/medlemmar som ej betalat.
Något som hade underlättat här vore om man kunde göra färdiga "medlemsfakturor" som skickas ut automatiskt till alla när det är dags att betala medlemsavgift. Och sedan när en kunds/medlems faktura förfaller, markeras denna medlem som inaktiv automatiskt och fakturan krediteras automatiskt.
 * I dagsläget när man gör en faktura för medlemsavgift, så måste man lägga till en artikel som får heta medlemsavgift. Då måste man göra en artikelkontering som antingen är försäljning av varor eller tjänst. Det vore bra om man i stället kunde kontera på kontot för medlemsavgifter (3901).

2. Budget:
Det vore bra om man kan lägga in föreningens budget i eEkonomi. Så att man sedan kan lägga in alla kostnader/intäkter på respektive budgetpost, så att man enkelt kan se om föreningen håller sin budget. Det jag gör nu är att jag lägger upp ett projekt för varje budgetpost och använder resultatenheter för varje utskott i föreningen. Detta funkar OK. Men det hade varit ännu bättre om man kunde lägga in budgeten i programmet. Om man då skulle kunna ha möjlighet till rubriker, underrubriker, underunderrubriker osv  vore det ännu bättre, för att kunna göra snygga och strukturerade budgetar. Egentligen skulle man bara kunna utveckla projektfunktionen lite.

3. Kontoplan:
I dagsläget får man kontoplan BAS när man registrerar sitt konto som förening. Där i får jag närmare 200 konton, varav jag använder kanske högst 10. Dessutom måste jag aktivera/lägga till egna konton som inte finns där. Ni har säkert en massa duktiga bokföringsproffs som kan göra en kontoplan som borde passa de flesta föreningar. Ett alternativ skulle kunna vara att man får ett gäng bokföringsförslag när man tecknar eEkonomi som förening.

Det är ju ändå så att många som hanterar bokföringen i föreningar ej är utbildade i detta. Om visma skulle förenkla det hela hade det varit en otrolig usp för er. 
Foto på mawa

mawa

  • 572 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 3
Foto på Rolf Dahlberg

Rolf Dahlberg

  • 1,960 poäng 1k badge 2x thumb
Dessutom hade varit bra att få in avtalsfakturering som Visma Administration har och som kan användas även i en föreningsversion. 
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 5,440 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Mawa!

Kul att se så utförliga önskemål, bra tankar :)

Tänkte bemöte dessa då det finns en del önskemål sedan tidigare i vårt forum. Bland annat hittar du avtalsfakturering här . Där kan ni diskutera de önskemålen, följa tråden och hålla er uppdatera.
Den tråden tycker jag passar din tanke om automatisk fakturering. 
Gällande forumlär om de blivande kunderna kan fylla i, menar du då något du kan maila till de och sedan importera som fil via t.ex .CSV under Import av kundregister eller något som går helt autmatiskt från någon extern internetsida?
Ping Externa partners - har någon en klar fiffi lösning som går att integrera till eEkonomi kanske? 

Du önskar även budget, budget finns i vår tjänst Ekonomiöversikten och är mycket populär. För en tid sedan uppdaterades funktionen där med nya finesser.
Jag hjälper er gärna att aktivera den. Det smarta med Ekonomiöversikten är att datan från eEkonomi skickas över med ett klick. De tjänsterna går hand i hand. Har kontaktat dig via mail så ni får infon så snabbt som möjligt.

Slutligen nämner ni kontoplanen, ni kan själva uppdatera den med önskade konton (och även inaktivera de ni inte behöver) genom att följa den skrivna hjälpen.
Den finner ni här

Ha det gott och hoppas detta gav lösningar och svar på era frågor!

/Sofia 
Foto på mawa

mawa

  • 572 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Sofia,
Tack för bra återkoppling. Ska se över tjänsten ekonomiöversikt, tack för tipset. 
Vill dock fortfarande föreslå en liten utveckling av projekt-funktionen. Det hade varit riktigt bra om man hade kunnat ha möjlighet till underprojekt. Alltså ett huvudprojekt som innehåller flera underprojekt. Då skulle man kunna enkelt kunna se sammanslagen statistik för flera projekt. Det borde ju inte vara jättekrångligt att införa. Ex:

HUVUDPROJEKT (som sammanställer statistiken från underprojekten)
 - underprojekt 1
 - underprojekt 2
 - underprojekt 3
 - osv..

Angående medlemsformulär menar jag ett formulär som man kan ha på en extern hemsida. En enkel lösning vore om ni bara gör som en liten hemsida med endast ett enkelt formulär som är kopplat till eEkonomi. Då kan man på sin egen föreningshemsida bara lägga till denna sida i en html-frame (eller bara länka till den på sin hemsida).
Om det sedan kom en funktion som gör att alla som blir medlem via denna funktion får en medlemsfaktura automatiskt till sin email, vore det helt klockrent. Detta skulle kunna lösas genom att man i formuläret måste välja en artikel som då motsvarar en artikel för medlemsavgift i eEkonomi. Då skulle jag tänka mig att det läggs in som en order som man får fakturera i eEkonomi. 
(viktigt hade ju varit att en medlem inte kan registrera sig om den personen redan finns i systemet - t.ex genom att en email eller personnummer bara kan registreras en gång)
Jag tänker också att ni har ju redan en webshop som jag antar gör att den som handlar där automatiskt läggs in som kund i eEkonomi. Ni hade ju bara kunnat göra en väldigt nedbantad version webshopen, och då endast ett medlemsformulär som man får automatiskt om man skaffar eEkonomi som förening. Jag har funderat på att lösa detta mha er webshop men 199:-/mån är orimligt endast för ett medlemsformulär.
Ni kanske arbetar på andra/bättre sätt att förbättra medlemshanteringen för föreningar i eEkonomi. Men mina förslag ovan skulle vara ett relativt enkelt sätt att bygga på det som finns hos er nu.

Avtalsfakturering hade varit intressant och ska följa den tråden. Men i vår förening har vi bara två typer av medlemsavgifter - en för helår och en för termin, så er massfaktureringsfunktion räcker gott för oss.

Angående kontoplanen så vet jag att man kan lägga till och ta bort konton. Men iom att jag är en sån nybörjare i bokföring har jag inte vågat peta där för mycket. Nu har jag dock fått lite hjälp i forumet redan och det börjar arta sig. Mycket bra forum!
(Redigerad)
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Hej mawa!

Stort tack för att du har tagit dig tid till att dela dina idéer här på forumet. 

Jag kommer att ta dina tankar vidare till vår utvecklingsavdelning och samtidigt rekommenderar jag alla användare som önskar samma sak att gilla eller kommentera tråden. Sker det någon förändring gällande detta så uppdaterar vi självklart här i tråden. :)

Ha en bra dag!
/Jenny