Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bertil73
MEDLEM

Första datum för att periodisera en leverantörsfaktura?

Jag använder eEkonomi och jag har fått en leverantörsfaktura på 2385 kr som avser en period om 12 månader, och jag undrar över vilket första datum jag ska sätta på periodiseringen i eEkonomi?

Enskild firma, kontantmetoden
Fakturadatum 170929
Förfallodatum 171029
Avser period 171101-181031

1. Är första datumet på periodiseringen samma som betalningsdatum?  Så oavsett om jag betalar på förfallodatum eller nu direkt så är det betaldatum som är första datum i periodiseringen?  Oavsett perioden som fakturan avser?

2. Fördel / nackdel med att periodisera?  Min tanke med periodiseringen är att kapa ner utgiftstopparna och få mer jämn utgift över tiden så resultatet blir mer förutsägbart.

3. Vilket konto bokför eEkonomi periodiseringen på, 1700/1790?

4. Hur påverkar periodiseringen deklarationen / årsrutinerna?  vad händer med saldot på 1700/1790 över årsskiftet?
4 SVAR 4
Thomas51
CHAMPION

Du behöver inte periodisera belopp under 5000 kr.

Nej, behöver inte, men är det någon nackdel att göra det?
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Fredrik!

 
 

1. Programmet föreslår startdatum för första periodiseringen datumet som du anger som fakturadatum. Detta brukar vara generellt sätt vara standard. Du har också möjlighet att byta startdatum om du önskar, men som standard går man på fakturadatumet.

 

2. Fördelen är såklart att man får ett mer rättvist resultat för perioden man undersöker, exempelvis en specifik månad. Periodisering använder du om du till exempel betalar hyra för tre månader vid ett tillfälle, men sedan vill fördela kostnaden på de månader som hyran avser. Precis som Thomas nämner brukar man inte periodisera belopp under 5000kr. Om du tänker att du ska göra det kommer du få väldigt mycket periodiseringar i ditt program, en nackdel tänker jag blir att det kan bli ganska rörigt för dig.

 

3. Som standard bokas det på 1790. Du kan dock välja själv när du klickar på Periodisera, då får du möjlighet att välja valfritt konto.

 

4. Det är inget särskilt som sker över årsskiftet. Dock hittade jag detta; "Vid årsbokslutet ska en lista över periodiserade intäkter och kostnader lämnas som en bokslutsbilaga för att man ska kunna dokumentera de aktiva periodiseringarna." på i ett inlägg gällande Periodisering och hur du bokför vid bokslut. Där kan du också läsa lite mer om periodiseringar.

 
 

Ha det fint!

 
 

Moa

Fd medlem
Inte tillämpbar

om man nu har en kostnad som ska periodiseras
och kostnaden avser t ex som ovan perioden 
Fakturadatum 170929
Förfallodatum 171029
Avser period 171101-181031

Då är det mest korrekt att ha startdatum i nov 2017 och 12 mån.
Dvs kostnaden fördelas på nov 2017 tom okt 2018

då hamnar kostnaderna på en månad som de "förbrukas" i verksamheten och månadsrapporter och bokföringen stämmer bättre med verkligheten.

att börja på betaldatum sep 2017 ger fel resultat som jag ser det
då fördelas kostnaden på sep 2017 tom aug 2018 och det blir 2 månader för mycket kostnader under 2017.