Förvillande, komp eller mertid

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
En deltidsanställd jobbar mer än schemalagd arbetstid. Registrerar som övertid i komp. Systemet säger mertid. Klart förvillande för den anställde och för administratören som manuellt måste kontrollera lönespecifikationen för att se till att det blir som den anställde vill. Dessutom känner man att det inte går att lita på systemet utan man måste kontrollera alla avvikande registreringar mot alla anställdas specifikationer.
Schemalagd tid
7 tim 15 min
Mertid
30 min
Arbetad tid
7 tim 15 min

Tidsregistreringar för vald dag   
08:30
15:45
Arbetad tid
15:45
16:15
Övertid i komp

Foto på annsofie

annsofie

• 1,220 poäng 1k badge 2x thumb
  • Frustrerad

Publicerades för 9 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 69,896 poäng 50k badge 2x thumb
Hoppas jag förstår frågeställningen rätt:
Programmet arbetar så som kollektiva avtal föreskriver, mertid är det allmänna begreppet för det du beskriver.
Er anställde vill ha komptid enligt regler för övertidsarbete, då behöver programmet den informationen av dig som användare för kunna arbeta rätt åt dig...

Mikael

Foto på annsofie

annsofie

Programmet har den informationen. Det fungerar på andra att det registreras komp. Mertid ger ju utbetalning i pengar
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 4,944 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Annsofie,

Mertid genereras på de anställda som har ett deltidsschema, när de arbetar utanför deltidsschemats tider och registrerar det i övertid. När de med deltidsschema arbetar utanför tiderna för de heltidsschemat som deltidsschemat baseras på så genereras det övertid utifrån det avtalet som den anställde är inställd på. 

Som exempel:
Deltidsschema 10-14 som baseras på heltidsschema 8-17.
När den anställde arbetar 10-14 men även arbetar 8-10 eller 14-17 och registrerar det som övertid så genererar det mertid. Om den anställde skulle arbeta efter 17 och registrera det som övertid i antingen komp eller pengar så skulle det generera övertid enligt avtalet som den anställde är inställd på. Du kan läsa mer på Unionens sida Mertid och mertidsersättning.

Återkoppla om du har ytterligare funderingar.
/Theodor
Foto på annsofie

annsofie

Ah, det bottnar alltså i vilket heltidsschema man lagt den deltidsanställda på! Tack!! Då är det upp till mig att vara mer vaken vid inställningar alltså