Fråga: Kundfodring via Payson - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

För ett tag sen så sålde jag en vara i Visma Webshop med hjälp av Paysonfaktura. Det är min första Pyasonfaktura så jag vet inte riktigt hur jag ska lägga in den. Så här blev den bokförd automatiskt i systemet:

En kundfaktura

Och en förväntad inbetalning:

Idag, 2015-12-31, har pengarna kommit in på vårt Paysonkonto och jag har fört över det till vårt bankkonto. Avgiften för faktura är 37,99 kr och avgiften för överföring mellan Payson och banken är 2 kr, så jag kommer få in 360,1 kr på bankkontot snart. Hur ska jag bokföra denna händelse så att den stämmer ihop med både kundfakturan (A41) och den förväntade inbetalningen (A42)?

Kommer det bli ett problem att det landar precis över årsskiftet?

Vore otroligt tacksam för svar!

Mvh

Rickard
Foto på Brodertra

Brodertra

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
  • förvirrad

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Emanuel Nergård

Emanuel Nergård, Employee

• 2,852 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Rickard!
Då pengarna kommit in på ditt bankkonto så så väljer du att matcha dessa 360,1 kr från kassa- och bankhändelser. Matcha mot den förväntade inbetalningen. Fyll i betalt belopp 400 kr. Du får nu -37,99 kr kvar att stämma av. Välj Ny bokföringshändelse och bokför avgiften som Övrigt uttag - Bankkostnader.  
Foto på emma

emma

• 360 poäng 250 badge 2x thumb
Hej, glömmer du inte att payson tar ut moms på avgiften för fakturatjänsten och att denna momsandel ska bokas på momskontot. Och detta är väl inte en bankkostnad, men denna kostnaden vill man ha koll på på annat konto. Eller är jag fel ute?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Är det även moms så är det bättre att du väljer Egen kontering istället för Bankkostnader. Då kan du specificera kostnaden och momsen.
/Anna
Foto på MorochMatilda

MorochMatilda

• 332 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra inbetalningar Payson faktura.

Hej,

Jag började under förra året att erbjuda Payson Faktura som betalsätt i min Webshop. Jag har sedan flera år tidigare tagit betalt med Paysons kortbetalning så detta hade jag en rutin för i bokföringen (där även programmet Visma eEkonomi hjälper till på ett sätt som gör allt enkelt och smidigt för mig).

Under 2015 så aktiverade jag alltså Payson faktura och har fortsatt att bokföra de uttag jag gör från Payson till mitt Företagskonto (1930) på exakt samma sätt som tidigare

1. Kassa- och bankhändelser
2. Ny bankhändelse tex insättning från Payson 1000 kr
3. Bokföra genom att välja överföringar mellan egna Bankkonton - sedan välja Kortbetalningar Payson Direkt
4. Klart (trodde jag)!

Jag har noterat att jag bara får ett större och större minussaldo på mitt Paysonkonto i eEkonomi = jag måste göra någonting fel.

Jag ser nu att det istället finns ett konto som heter 1588 Fodran - Payson faktura. Här skulle ju pengarna dragits ifrån förstår jag nu.

Hur är det tänkt att arbetsgången ska vara. Programmet har ju alltid hjälpt mig så mycket tidigare och jag hoppas det finns en smidig rutin för detta? Tacksam för hjälp!

Mvh
Emma
www.morochmatilda.se
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Emma!

När du får in betalningarna från Paysonfakturan kan du matcha mot förväntad inbetalning, plocka upp aktuell Paysonfaktura och då bokas fordran på konto 1588 bort.

Jag hittade ingen bra förklaring någonstans i våra hjälptexter på hur detta fungerar så jag tar det vidare till vår utvecklingsavdelning. 

Om du nu har minus på ditt Paysonkonto borde du också ha ett positivt belopp på 1588 som vi vill boka bort.
För att rätta till detta och tömma listan på Paysonfakturor som ligger under förväntade inbetalningar så tror jag att det är lättast att göra såhär:

Gå in under Kassa- och bankhändelser välj Kassakonto och skapa en kassahändelser för inbetalning på beloppet som du fått för dina Paysonfakturor. (Kanske försöka separera dem per år så att fordran stämmer över årsskiftet). Därefter plockar du upp dina förväntade inbetalningar från dina Paysonfakturor. - Då kommer fordran från 1588 bokas bort.

Därefter för att få rätt saldo på kassan och ditt Paysonkonto så gör du även en kassahändelse med samma belopp fast i minus. Denna matchar du mot en överföring till ditt Paysonkonto.

Hojta till om du inte får till det!

/Anna
Foto på Bea

Bea

• 222 poäng 100 badge 2x thumb
Hej. Jag kände heller inte till att man man måste göra såhär och har fört över en större klumpsumma från Payson till bankkontot varpå det blev minus på Payson kontot 1928. 
Måste man plocka upp respektive faktura och vilket konto bokför man avgiften och momsen på  om inte bankkostnad är ett lämpligt val? Finns det någon film eller hjälptext nu som förklarar arbetsgången ? 
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,450 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Bea!

Om det finns fakturor upplagda så ska varje faktura plockas upp vid matchningen ja. Detta för att ingen skall ligga kvar som status "obetalda" och då även störa vid årsbokslut osv.
Gällande konton för momsen och avgiften beror det lite på vilken momssats avgiften ligger på. Är det vanliga 25% eller är den lägre?

Ha det gott!
/Sofia