Fråga om konto 1220 resp 1229

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
Hej ! Vid förra årsskiftet tog jag bokföringshjälp eftersom det var mitt första bokslut med bokföringsprogram, jag har tidigare bokfört manuellt.

Min hjälp placerade årets avskrivning på konto 1220 resp 7832 och nu när jag tittar på saldolistan så funderar jag på om inte det är fel ? Borde inte avskrivningen ha placerats på konto 1229?
På 1229 är nu utgående saldot för 2017 samma som ingående saldot från 2016.
Om det är fel, kan jag med en enkel manöver rätta till det ? Måste jag låsa upp årsbokslutet och gå in och ändra eller kan jag ändra det på 2018?

Vad ska egentligen sitta på konto 1220 ?
Ska utgående saldot hamna på totala inköpsvärdet från start ?
(om man inte säljer av något och inte gör någon upp eller nedskrivning)
Eller bokförs här även ackumulerade avskrivningarna så att utgående saldot speglar beloppet på balansräkningen i det förenklade årsbokslutet ?

Tacksam om någon kan och vill svara på min fråga :)
EA
Foto på lisan

lisan

• 164 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,862 poäng 50k badge 2x thumb
Du rättar de bokade avskrivningarna

Debet 1220
Kredit 1229

och kan göra det 2018.

På konto 1220 bokas anskaffningar av maskiner och inventarier vars anskaffningsvärde överstiger ett halvt prisbasbelopp och därmed anser för värdefulla för att kostnadsföras under ett och samma år.

Ja det stämmer - totalt inköpsvärde - upp och nedskrivning gör sig bäst på egna konton i balansräkningen.

Det kan ju vara en rimlig förklaring till varför din tidigare medhjälpare gjort så.

Är du däremot ute för att förenkla så kan du göra så eftersom restvärdet - summa av anskaffning minus avskrivning = restvärde är det värdet som visas netto i årsredovisning och inkomstdeklaration 

Så som du ser så är båda sätten tillämpliga beroende på omfattningen av verksamheten och hur mycket du vill förenkla där alternativen finns

Mikael

Foto på lisan

lisan

• 164 poäng 100 badge 2x thumb
Tack snälla du för svar Mikael !
Då håller jag ursprungsvärdet på 1220 som jag nog trodde det skulle vara. Blev lite konstiga summor när bara sista årets avskrivning hamnade där och tidigare års avskrivningar på 1229. Nu tror jag förhoppningsvis jag har grepp om hur jag ska ta mig igenom nästa årsbokslut ;)

Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,862 poäng 50k badge 2x thumb
Bra
Lycka till