Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Frågor kring företagsförsäljning och flytt av skuld till nya bolaget - eEkonomi

Hej, 

Jag står med lite tur inför en rådande försäljning av bolaget. Köpeskillingen skall sedan flyttas över till ett nytt bolag som ska drivas vidare aktivt. Bolaget drivs med förenklad redovisning samt kontantmetoden. 

Lite frågor:

1. Bolaget som skall säljas har en skuld till mig privat och en till partner i bolaget som lånat ut pengar från sitt andra bolag till detta bolaget. Hur gör vi vid en försäljning av bolaget. Kan vi flytta skulderna till det nystartade bolaget för att sedan lösa skulderna där med hjälp av köpeskillingen som vi får av försäljningen? 

2. Om detta är möjligt hur bokförs flytten av skulden och hur bokförs även köpeskillingen i det nya bolaget? Tanken med att flytta skulden till det nya bolaget är dels för att skuldsanera bolaget som skall säljas men också att i lugn och ro efter att affären slutförs kunna lösa skulderna i det nya bolaget. 

3. Det nya bolaget som skall ta hand om köpeskillingen var först tänkt som ett holdingbolag i vila men kommer istället att drivas aktivt med ny inriktning mot tidigare. Är försäljningen av bolaget fortfarande skattefritt i detta läge eller måste bolaget läggas i vila för att det ska vara möjligt? 

4. Har aldrig sålt ett bolag tidigare så hur gör man rent tekniskt för att överlåta aktierna från oss till säljaren. Är det så enkelt att vi gör detta skifte hos bolagsverket och när det är genomfört har vi inte längre äganderätt till bolaget? 

I all övrighet så finns givetvis en företagsmäklare på plats och avtal för att reglera allt för själva transaktionen. 
10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

4
Obs
Ni som fysiska ägare till bolaget som ska säljas måste först sälja era aktier till moderbolaget som i din tur säljer sitt dotterbolag till de nya ägarna
Ingen överlåtelse får ske från er direkt som fysiker till de nya köparna

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael,

Och tack! Ja precis detta har vi koll på också. Glömde inkludera den detaljen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Följdfråga: Vi är tre ägare i bolaget och skall ju då sälja aktierna till nya moderbolaget. Hur gediget behöver detta genomföras? Behöver aktierna ha ett värde eller kan vi bara föra över dem via verksamt och allt är klart? Eller behöver det finnas på papper denna försäljning? Oss tre parter emellan så behöver vi inga kontrakt eller papper på försäljningen till moderbolaget. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Upprätta avräkningsnota åtminstone. Vid underprisförsäljning - försäljning till lägre värde än substansvärde - kan skatteverket ha synpunkter om det handlar om betydande värden

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Be någon sakkunnig kolla era överlåtelsehandlingen så ni inte gör fel. Det finns ingen ångervecka om det inte görs rätt från början.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ursäkta mig
Jag läste din slutkläm först nu så det blir nog bra
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ser det ut med skulderna som ligger i bolaget - går dessa att flytta till moderbolaget när det är igång? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Svaret är avhängigt av skuldernas art

Mikael

En lösning av skulderna till er är att dom övertas av ert nya "holdingbolag" i första läget, sedan lämnar holdingbolaget dessa skulder som aktieägartillskott till bolaget som skall säljas. Då "försvinner" dom in i eget kapital. I ert holdingbolag så ligger då den övertagna skulden till kvar och möts då av ett högre värde på aktierna i bolaget som skall säljas. Det bör kunna vara ett sätt att lösa den frågan.