Frågor om termer som Likviditetprognos och Balansräkning - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej, jag har ingen ekonomisk utbildning och förstår väldigt lite om vad olika saker betyder och står för och varför de ens står där de står och varför de beräknas...

Så jag skulle behöva hjälp och förtydligande kring följande:

T.ex. när jag tar ut en Balansräkning... där står i början "Övriga omsättningstillgångar", och det verkar vara vad jag fakturerat för under året och alltså dragit in, på konto 1930 där jag bokför mina fakturor (manuella verifikationer).

Det jag undrar är varför står det sedan "summa tillgångar"
Jag ser ju genom åren att varje års inkomster plussas på från år till år (vid periodens start - förändring - vid periodens slut) ... VARFÖR görs detta? Vad är syftet?

Sedan gör det mig väldigt NERVÖS att det nu efter ett antal år med firma står miljonbelopp under "Summa tillgångar"... är detta någon term som inom bokföring betyder något annat än vad det gör i folkmun?
För jag har ju inga miljoner på mitt företagskonto - jag har svårt att ens gå runt med min verksamhet. Men jag har ju mkt riktigt, genom alla åren, dragit in miljonbelopp... men jag ser inte var den siffran skulle vara relevant någonstans?

Jag hoppas ingen från exempelvis skatteverket dyker upp en dag och förväntar sig finna miljontals kronor på mitt bankkonto???

Samma sak står på Startsidan när jag öppnar Visma under Likviditetsprognos... "bokfört SALDO"...
Saldo för mig betyder ju "hur mkt pengar som finns på kontot"
Och där står återigen detta miljonbelopp (som ju inte är något annat än en enkel ihopräkning av alla mina års inkomster)...

Vad är syftet med likviditetsprognosen?
Och vad betyder "saldo" eg i Visma?
Är det normalt inom redovisning att det står fantasi-belopp som inte existerar i verkligheten?
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 71,820 poäng 50k badge 2x thumb
En balansräkning består av tre huvudsakliga byggstenar:

Tillgångar, å ena sidan

och

Eget Kapital
Skulder  å andra sidan 
och balansräkning kallas det för att det ska balansera - vid årens slut.



Formen har skapats för att det vid varje tidpunkt i en verksamhets bokföring ska gå att få en översiktlig bild över verksamhetens ekonomiska ställning:

Vilka tillgångar finns
Vilka skulder finns och
hur ser det egna kapitalet ut.

och hela tiden kunna ställa frågan ; är dessa siffror rimliga?



När du nu ser att balansräkningen vuxit sig stor har jag en fråga;

Har du under årens lopp bokfört uttag som du själv gjort från verksamhetens bankkonto för eget bruk?

Mikael
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb
Hej, tack för svar!

Nej det har jag inte gjort.

Anade att detta kan vara anledningen...

Hur ska jag kunna ändra detta i efterhand?

Och detta får ju inte påverka heller mina inskickade uppgifter till Skatteverket...
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 71,820 poäng 50k badge 2x thumb
Genom att - med utgångspunkt från tillgångarnas aktuella värden, t ex bankkontots faktiska saldo - bokföra de egna uttag som gjorts under åren.’
Du borde kunna finna vägledning i tidigare lämnade märingdbilagor till din inkomstdeklaration

Mikael
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb
Tack för hjälpen, men hur gör jag det rent praktiskt? 
Årsredovisningarna är ju låsta?
Alltså, t.ex. ska jag låsa upp tidigare års redovisning och lägga till löneuttag - och hur gör jag det (alltså konto-nr osv)?

Också: Jag hade låst förra årets redovisning och insåg strax därefter att jag hade glömt en sak och låste då upp den igen, och fick då veta att efter ett visst datum är detta olagligt att göra (!) ....
Personligen så tycker jag det låter som om du skulle låta någon redovisningskonsult titta på din redovisning. Undrar även om du har aktiebolag när du skriver årsredovisning eller om du har enskild firma. Har du aktiebolag och dessa fel så är det ju rätt allvarligt, har du enskild firma så går det absolut att rätta. 
Visst är det så att man idag skall låsa perioder och år men frågar du mig så är det viktigare att det blir rätt och en enskild firma kan du rätta betydligt enklare. Så min fråga är vad du har för bolagsform?
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb
Enskild Firma
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 71,820 poäng 50k badge 2x thumb
Rätta i nuvarande år
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb
Tacksam för hjälpen!

Frågan är nu HUR gör jag detta rent konkret/praktiskt?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 71,820 poäng 50k badge 2x thumb
Du börjar med att jämföra bankkontots verkliga saldo med bokföringens saldo för samma kontot.

Mellanskillnaden bokför du 
Debet 2013 egna uttag 
Kredit 1930
om du tycker att det är en rimlig förklaring att du tagit mellan skillnaden för eget bruk

Mikael

Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har ju använt upp alla pengar jag har dragit in, så det ska ju vara 0 helt enkelt.
Alltså varje årsresultat har s.a.s. indirekt varit = den sammanlagda lönen jag har tagit ut för sagt år.
Just på detta bankkonto ligger det andra pengar där som inte har med företaget att göra, så det "verkliga" saldot skulle ju vara missvisande...

Så rent praktiskt, menar du att jag, i år, kan skapa en verifikation som jag kallar t.ex. "löneuttag för alla tidigare år"
och bokar hela den totala summan som det står på mitt företagskonto-saldo på debet 2013 och mot kredit 1930
och det kommer trolla bort den falska siffran som programmet tror att jag har sparat, utan några konsekvenser öht?

och hur gör jag i fortsättningen när jag ska göra rätt?
d 2013
k 1930
bör jag göra detta löpande varje månad eller räcker en gång per år?
jag tänker lite kring hur avgör jag vad jag ska ge mig själv i lön från månad till månad, jag kanske vill köpa något på firman men så har jag tagit ut lön redan och har kanske inte tillräckligt kvar... känns som man försätter sig själv i en knepig sits då (och tämligen helt i onödan)

(och bara för att förtydliga:
hittills bokför jag allt som manuella verifikationer och alla inköp via 2018 egen insättning ... jag vet att det finns en bättre väg som jag ämnar sätta mig in i och gå över till i år)
Hejsan igen. Åter från en rejäl förkylning och ser att du kanske inte fått riktigt kläm på det här.
När jag läser ditt sista inlägg så så skriver du att du använt alla pengar du dragit in och du jämför även uttagen med lön. 
Nu kan det vara så att det inte är något problem men i en enskild firma så är dina egna uttag ingen kostnad och det resultat du har är i princip din inkomst. Om vi rör oss i nivån under marginalskatt så blir det i princip så att ditt resultat skall skattas med ca 50 % och resten är din nettolön. Detta då oavsett om du har några pengar kvar eller inte. 
Det är väldigt vanligt att man i enskild firma tar ut mer än vad man egentligen bör och hamnar i besvärliga skattesitsar. Vill man "leka aktiebolag" så bör man sätta av till skatt lika mycket som man tar ut varje månad. Bäst i det fallet är ett separat konto men även preliminärskatten skall ingå i det beloppet. Lycka tll!
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb
Jo jag skattar ju i runda slängar 50% på mina intäkter (30% skatt och därefter igen ca 30% egenavgifter)...

Så jag är inte orolig att jag tagit ut för mkt.

Nu vill jag korrigera problemet, omgående, och lära mig göra rätt i fortsättningen.
Jag vill inte ta in en redovisningsbyrå, har varken tid eller råd.
Jag borde förstås hållit mig till redovisningsbyrå och aldrig givit mig in i denna Visma-labyrint, ett beslut som jag ångrar gruvligt. Men nu sitter jag i denna situation och ska lösa den först (innan jag stänger ner mitt Visma-konto och vänder mig till redovisningsbyrå på nytt).

Hur går jag tillväga rent praktiskt:

Kan jag som ovan nämnt skapa en verifikation som jag kallar t.ex. "löneuttag för alla tidigare år" och bokar hela den totala summan som det står på mitt företagskonto-saldo på debet 2013 och mot kredit 1930?
Eller kan detta få några andra konstiga konsekvenser?

Och hur gör jag i fortsättningen när jag ska göra rätt?
d 2013
k 1930
Bör jag göra detta löpande varje månad eller räcker en gång per år?


Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 71,820 poäng 50k badge 2x thumb
Ja du kan bokföra som du beskriver.
D 2013
K 1930
och om kontot nu står på noll så blir även summan rätt.

Transaktionen får ingen egen skatteeffekt och inga andra konstiga konsekvenser heller - annat än att din balansräkning närmar sig sanningen 

I fortsättningen ska du bokföra alla dina affärshändelser på ditt företagskonto senast vid utgången av nästföljande kalendermånad - januaris händelser senast under februari o s v - om du ska göra rätt.

Lycka till

Mikael


Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 71,820 poäng 50k badge 2x thumb
............och om ditt bankkonto också står på noll så blir det ju helt rätt

Mikael
Foto på SebastianBvW

SebastianBvW

  • 788 poäng 500 badge 2x thumb
Tack så hemskt mycket!