Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra frakt, emballage och frimärken

Hej,

Har ett nystartat aktiebolag där jag använder kontantmetodenoch jag har några frågor hur jag ska bokföra mina fraktkostnader. Till minakunder kommer jag att erbjuda fri frakt vid köp över 200kr annars en fast fraktpå 20kr (allt inkl. moms). Min fråga är nu hur detta bokförs? Har inget egetbehov av att skilja på fraktkostnader i bokföringen så jag skulle vilja bokföradet som:

Beställning på 500kr:
1930 D 500kr
3010 K 400kr
2610 K 100kr

 

Beställning på 100kr:
1930 D 120kr (alltså lägga allt under samma)
3010 K 96kr
2610 K 24kr

 

Hur ska jag då bokföra följande: ?
- Fakturan från DHL.
- Inköp av frimärken.
- Inköp av kartongerna jag skickar produkterna i.

Programet är eEkonomi.

12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura DHL och frimärken etc bokför jag på 5750 som jag kallar "Porto och frakter. Vad det gäller emballage har jag ett konto 5440 som jag kallar "emballage". Vad det gäller din två översta frågor så har jag ett eget konto för debiterade frakter som heter 3520.

Jag skulle nog använda ett 4XXX konto för kostnad på frakt som ingår i försäljningen (och som också faktureras ut).

kontona 3XXX minus kontona 4XXX  ger rörelsens vinst (täckningsbidrag), konto från 5XXX och uppåt är kostnader för rörelsen.
Det blir mera riktigt i årsberättelsen, men ...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag undrar om jag skulle kunna använda konto 4070 vid bokföring av frakter som vi har i samband med försäljning? på min förra arbetsplats använde vi det kontot men på nuvarande använder de 5710 vilket vår revisor påpekar inte är rättvisande då dessa kostnader uppstår i direkt samband med försäljning vilket jag håller med om..men såg även nånstans att man använt 4611?
Roffakab
CHAMPION

Hej

Bra svar tycker jag. Som alternativ till 5750 som nlb använder kan du välja 5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution som redan finns i eEkonomi kontoplan.

Om jag vore som du skulle jag också börja med att som nlb redovisa fraktintäkterna på ett separat konto. Du har kanske inget eget behov i närtid men senare kanske du behöver stämma av din fraktfrigräns och då kunna jämföra dina fraktkostnader med erhållna intäkter.

Det finns också i bokföringslagen en anvisning om att man ska ha sin redovisning strukturerad och uppdelad på olika konton.

MVH

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-27

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar!

Större delen av allt jag skickar kommer jag inte debitera frakt för vilket leder till att min utgående frakt (porto+emballage) kommer vara betydligt högre än den ingående (den jag tar betalt för), gör detta inget?

läste något om att t.ex. frimärken räknas som en tillgång tills dess att dem är använda, någon som vet något om det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

I mitt fall köper jag an eller några karter frimärken. Inte lönt att klabba med att lägga upp som en tillgång.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette bokföra emballage och frimärken.

Hej, 

Undrar hur jag bokför emballage och frimärken. Då tänkte jag att bokföra dessa var för sig. Frimärken köper jag i kartor hela tiden och emballage ifrån en annan butik. Såg att det fanns tidigare frågor vad gäller samma område men då tog man och redovisade per försändelse.

Hälningar Fabbe
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det stod inaktivt på 5710 på min sida. Vad betyder det?

Hej!

Det betyder att det inte används som standard för att du ska ha ett färre antal bokföringskonton att hålla koll på.
Du kan enkelt aktivera konton genom att klicka på kontot och välja Ja vid frågan om du ska aktivera det

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette frimärkshäfte.

Jag har köpt frimärkshäfte och jag vill bokföra den.
jag använder de frimärke skicka faktura till kund.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra försäljning med momsfri frakt?.

Hej,
Jag undrar hur jag bokför själva fraktkostnaden av en försäljning nu när portot är momsfritt?
Funkar det att lägga den på konto 3054 (försäljning varor momsfri) eller vilket konto skall jag använda?

Säg att jag gör en försäljning på 125 kr + 50 frakt, kan jag då göra såhär?

3051 Kredit 100
2611 Kredit 25
3054 Kredit 50
1930 Debit 175

Tack på förhand
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jessi81,

Vanligtvis bokförs Frakt på ett 57XX konto.
Är det frakt som härrör till inköp så kan du använda ett 4XXX konto.
Konto i klassen 46XX används för Legoarbeten, underentreprenader.

Ha en fin dag
/Susan