Från 100% till 30%. Semester?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej, vi har en anställd som började jobba 100% i Januari men gick ner till 30% from september. hur fungerar det med semestern? Har den anställde fortf rätt till 25 dagars betald semester men såklart mindre värda eller hur funkar det?
Foto på anette

anette

• 120 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

• 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej anette!

Jag misstänker att personen i fråga inte komma arbeta dessa 30% fördelade över fem arbetsdagar, eller? Anledningen till att jag frågar är då det är av betydelse när man ska beräkna semestern. Man behöver då nämligen ta ställning till om det ska beräknas enligt netto- eller bruttosemesterdagar. För att förklara detta ännu lite tydligare tipsar jag dig om vår löneguide som du finner på vår hemsida. Du når den genom att klicka på denna länk - Börja kika med start på sidan 7.

Återkom gärna om du har följdfrågor

Tack för ditt inlägg
Foto på anette

anette

hej, tack för ditt svar!  Nej, den anställde är schemalagt 3timmar 4 dagar i veckan men får fördela sin tid hur hon vill..   blir det krångligare då?
Foto på Kalle Lindblad

Hej igen!

Ok, då är jag med. Nej, snarare smidigare faktiskt! Det enda du ska tänka på är att lägga upp ett nytt korrekt arbetsschema på just de 30%, (Register - Arbetsscheman), och sedan plocka upp det på den anställde i anställningsregistret. Glöm heller inte att ändra lönen på flik 3 - Lön då detta inte görs automatiskt. Precis som du är inne på i ditt första inlägg är fortfarande semesterrätten 25 dagar, men dagarna kommer mycket riktigt att bli "mindre värda"

Återkom om du undrar över något.
Foto på anette

anette

ok, blev lite förvirrad nu. när du säger semesterrätten 25 dagar då betyder inte det 25 betalda, eller?

Vi har beräkningsmetoden Nettosemesterdagar & när jag läser sidan 7 då skall dagar beräknas på de dagar man jobbar.

vår anställde har dessutom endast tjänat in 12 dagar i år för att göra det mer intressant..

Hur gör jag uträkningen?

Foto på Kalle Lindblad

Hej återigen!

Nu får jag be om ursäkt att jag var lite snabb på tangenterna, glöm det sista inlägget jag skrev. Det du beskriver är ju faktiskt ett intermittent upplägg, d v s att den anställde inte arbetar alla dagar i veckan, (tyckte i all hast att du skrev 3 timmar 5 dagar i veckan - fel av mig). Då börjar vi om :-) Ni kör alltså nettosemesterdagar!

Semesterrätten är fortfarande 25 dagar och det ska det stå på fliken 5. Däremot blir det som du var inne på inte 25 betalda dagar utan räknas fram enligt nedan formel första året, (sedan kommer programmet automatiskt räkna fram korrekt efter semesterårsavslutet).

Vid intermittent deltid

Betalda dagar * (Genomsnittlig veckoarbetstid i dagar/ Veckoarbetsdagar vid heltid) = Semesterdagar netto

Semesterdagar avrundas alltid uppåt till hela dagar.

Hoppas detta var något tydligare :-)
(Redigerad)
Foto på anette

anette

Toppen!  Tack för hjälpen  Med vänlig hälsning, anette

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.