Vad måste kvitton innehålla för information?

• 3
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)

Skall alltid företagets namn som utför ex.vis massagebehandling stå på kvittot som den anställde lämnar till sitt företag för utbetalning till sig själv?

Har fått ett kvitto från en anställd där inget företagsnamn finns utan endast den anställdes namn som betalat behandlingen, är detta ok för utbetalning som avdragsgill friskvård?

Foto på Gufo

Gufo

• 376 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 3
  • 2
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,694 poäng 20k badge 2x thumb
Hejsan!

Nej, på kvittot måste det finnas en identifiering av företaget, fakturadatum, vilken tjänst som är utförd och vilken moms. Läs mer på skatteverket.se
Foto på Gufo

Gufo

• 376 poäng 250 badge 2x thumb

En fråga till; För att jag skall få dra av momsen måste kvittot vara utställt på mitt företag eller gäller detta även om kvittot är utställt på den anställde?

Gäller detta även vid autogiroutdrag som den anställde lämnar till mig?

Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Du kan göra avdrag för momsen även om kvittot är utställt till en anställd, men momsen måste framgå av underlaget. En annan förutsättning är att aktiviteten räknas som avdragsgill friskvård.
Foto på Helena Schmidt

Helena Schmidt

• 134 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Jag saknar godkänt kvitto (mitt företagsnamn saknas) för inköp över 4000 kr, hur ....

Jag har gjort ett inköp för kontorsmöbler på ca 7000 kr. Jag har bara ett vanligt kvitto, där mitt namn eller företagsnamnet inte finns. Jag har fått lära mig att kvittot måste innehålla dessa saker för att jag ska kunna få tillbaka momsen, om inköpet överstiger 4000 kr. Stämmer detta? Och i så fall, hur bokför jag det? Ska jag fortfarande bokföra momsen, eller inte? MVH Helena
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,624 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Helena!
I denna tråd kan du läsa vad som gäller. Om jag var du skulle jag försöka få ett nytt kvitto från leverantören. 

/Mita
Foto på Helena Schmidt

Helena Schmidt

• 134 poäng 100 badge 2x thumb

Hej,

Tyvärr kan jag inte få något nytt kvitto (jag har frågat redan). Hur gör jag då med bokföringen?

/Helena

Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,526 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen!

Som Petter skriver i denna tråd, Borttappat kvitto - får du komplettera med de uppgifter som saknas på kvittot och sedan kan du bokföra det.