Periodisera kundfakturor och ny rapport för kvarvarande periodiseringar - Administration

• 46
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

1. Skulle vilja tillgång till en standardrapport som sammanställer värdet av kvarvarande periodiseringar skapade med hjälp av konteringsmallar. En sådan rapport skulle väsentligt minska avstämningsarbetet av periodiseringar som är skapade med hjälp av konteringsmallar.

2. Möjlighet att periodisera kundfakturor i kundreskontran på samma sätt som det idag finns möjlighet att periodisera leverantörsfakturor i leverantörsreskontran. Jag har hittills endast lyckats att automatiskt periodisera förutbetalda intäkter med hjälp av konteringsmallar.
Foto på Gunnar Sundstr

Gunnar Sundstr

• 550 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 46
Foto på TJ

TJ

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Automatperiodisering av kundfakturor?.

Hej!
Vi jobbar en hel del med automatperiodisering av levfakturor, men skulle vilja ha samma funktion även på kundfakturor. T ex fakturerar vi en hyra för 2014, hela beloppet i januari. Säg att det är 60.000:- så vill vi ha det periodiserat med 5.000:-/månad hela 2014 via automatkontering. Kan ni ordna en sådan funktion?
Mvh
Thorvald Jonsson
Foto på Bengt

Bengt

• 60 poäng
Hej!

Jag skulle vilja kunna periodisera kundfakturor. Känns konstigt att man inte kan göra det då förskottfakturering ju är ganska vanligt
Foto på danbrylde

danbrylde

• 392 poäng 250 badge 2x thumb
Hallå Visma! Vad händer?

För 7 månader sedan skrev ni följande: "
Tack alla för visat intresse och för svar på mina frågor. Den här tråden har verkligen växt till sig, vilket såklart är underlag på att det finns en efterfrågan på funktionen. "

Ja, efterfrågan på funktionen finns, tråden här började för över 2 år sedan, och bör vara lätt att fixa till för er. Men varför händer det ingenting???
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen,

För att få kläm på vad vi gör och vad som händer så rekommenderar jag att ni går in på produktsidan här på forumet där de mest populära trådarna presenteras i ordning efter hur många röster idéerna har. Gå till startsidan här på forumet och skrolla ner till höger, där ni klickar på produkten.

Som jag har beskrivit tidigare så prioriterar vi och utvecklar funktioner till stor del efter den ordning som de röstas fram. I versionen som vi nu håller på att avsluta, och som kommer nu innan sommaren, har vi haft full fokus på de som ligger högst upp på listan. Bland annat har vi lagt till möjligheten att ange egna eposttexter, få ut egen kopia vid utskrift av dokument, längre artikelbenämning och hantering av autogiro på leverantörsfakturor.

Lite längre ner på listan hittar ni önskemålet att periodisera kundfakturor och när de andra idéerna nu har genomförts hamnar den rimligtvis i topp.
Foto på gurksmorgas

gurksmorgas

• 60 poäng
Hej, kanon om Ni uppdaterar programmet med periodisering av kundfakturor..
Tack på förhand från oss som ser fram emot detta
Foto på tussilago

tussilago

• 104 poäng 100 badge 2x thumb
Periodisering kundfakturor - Administration.

Jag skulle vilja kunna periodisera kundfakturor på samma sätt som man kan göra med leverantörsfakturor. Det är ju väldigt vanligt att man fakturerar i förskott och ofta kanske ett kvartal framåt. Då vill man ju kunna få intäkterna resultatmässigt i rätt period.
Foto på AnnaS

AnnaS

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Periodisering av kundfakturor.

Hej! PÅ leverantörsfakturor kan man periodisera när kostnaden skall tas upp. Har ni någon funktion där man även kan göra detta för intäkterna? Alltså kundfakturorna, periodisera dom från förskott till att tas upp på en specifik månad.

TAck!
Foto på Katarina

Katarina

• 1,282 poäng 1k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Periodisera kundfaktura.

Hur periodiserar man kundfakturor i Visma adm 500? Jag fakturerar en kund idag och tjänsten gäller under 2015.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,066 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
I dagsläget finns ingen funktion för att periodisera kundfakturor utan du får justera detta i din bokföring.
Jag slår ihop din fråga med en pågående tråd där detta diskuteras.

/Anna
Foto på Marielle

Marielle

• 866 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Direktperiodisering av kundfaktura.

Önskar funktionen att kunna periodisera en kundfaktura direkt i fakturan, dvs som man idag kan med leverantörsfakturor, smeta ut intäkten över framtida perioder. Finns hos konkurrenten FortNox, det enda bra med det programmet...
Foto på Mia

Mia

• 224 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Periodisera kundfakturor.

Hej, vi skulle gärna vilja kunna periodisera kundfakturor då vi fakturerar månadshyror i förväg. Det skulle underlätta mycket när man tar fram månadsresultatet, så att man slipper manuellt gå igenom alla fakturor för att se vad som avser framåt i tiden. /Mia
För de som har många fakturor vid samma faktureringstillfälle kanske nedan kan vara tidsbesparande. Jag har inte testat det praktiskt så fundera på det och återkom gärna med inspel.

Det går ju att periodisera från verifikat? Så kanske köra en fakturajournal enbart på det man vill periodisera, stryka intäktsraden på verifikatet och ersätta med periodiseringskonto och sedan periodisera via kommandomenyn?

Om man har inställningen "en verifikation per transaktionshändelse" blir det inte så lyckat. Det ska ju bli ett verifikat för hela bunten. Har man många intäktskonton blir det också lite många moment kanske.

Men som sagt, jag har inte testat det fullt ut rent praktiskt. 
Foto på Marielle

Marielle

• 866 poäng 500 badge 2x thumb
Funkar säkert men är väl omständligt då just denna kund enbart fakturerar licenser och därför måste periodisera ALLA kundfakturor.
Foto på Annika Schön

Annika Schön

• 980 poäng 500 badge 2x thumb
Om man kan göra som när man periodiserar kostnader och moms på leverantörsfakturor är väl det det allra enklaste? Metoden finns ju redan utarbetad hos Visma och hos användaren.
Foto på Helene Struthers

Officiellt svar
Hej, 

Tack för ytterligare input i den här frågan. Under våren har vi tittat på några detaljer kring detta och även intervjuat några användare som underlag i vår utredning. Så här långt kan vi konstatera att trots att konceptet i sig känns ganska självklart så finns flera viktiga aspekter att hänsyn till som skiljer sig från periodisering av verifikationer och leverantörsfakturor. 

Vi har kunnat utläsa en hel del från kommentarerna här i forumstråden men har fortfarande några frågor som vi gärna tar på telefon med de som är intresserade. Främst för att stämma av om vår tänkta första version av funktionen skulle täcka behovet för de allra flesta. De som har möjlighet att delta i en telefonintervju får gärna mejla mig på helene.straath@visma.com så hör vi av oss. 

Status i den här frågan just nu är alltså att vi aktivt diskuterar hur en lösning skulle se ut. Vi har däremot inte påbörjat arbetet med det i programmet så tidsramen för när vi skulle kunna erbjuda den färdiga funktionen är fortfarande oklar. 
Foto på Louise Norelius

Louise Norelius

• 122 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Periodisera kundfakturor.

Hej, vi tillämpar "vanlig" fakturering samt förskottsfakturering på löpande avtal och har som önskemål att programmet kan ställas in att kundfakturan ska periodiseras ut på månaderna som intäkten avser. (fungerar i andra ekonomiprogram)
Vi har alldeles för många fakturor för att sitta och göra manuellt arbete genom flyttningar i bokföringen. Undrar över hur en hyresvärd gör i detta läget, har Ni ngn sådan kund?
Ligger det med i framtiden som en möjlighet att få denna funktion i Visma Admn 1000?
/Louise

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Periodisera kundfakturor? - eEkonomi.
Foto på Camilla

Camilla

• 150 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Periodisera avtalsintäkter skapade via Avtalsmodulen - Administration.

Vi fakturerar ca 50-150 avtal per månad. Intäkterna avser till 99% framtida perioder (månad, kvartal, halvår resp helår), vilka jag idag manuellt periodiserar med en bokföringsverifikation per den sista i månaden. Det skulle spara mig många timmar om det per automatik skapades periodiseringsverifikationer även för intäkter alt att det gick att få ut ett periodiseringsförslag/-utskrift efter utförd fakturering.
Foto på Asa

Asa

• 282 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Periodisering av kundfakturor - Administration.

När tror ni att ni kommer till en utveckling av periodisering av intäkter?

På gränsen till löjligt att det inte går. Mig hade det räckt om det hade gått att gå in i fakturajournalen och periodisera licenser på fakturerat konto 2981 om ni inte kan få till periodiseringen på annat sätt, men inte ens det går... Det går bara att periodisera på 17xx konton tex, inte på 29xx.

Så; en inställning så att det går att periodisera på registrerat verifikat på 29xx (INTE bara vid manuell registrering eftersom jag har automatisk överföring till HB) kan inte vara så himla svår att få till år 2015 om det inte går att periodisera intäkter på annat sätt.

Jag har satt upp en integration med vårt CRM, fakturorna går på fil (200/månad), och så skall jag även fortsättningsvis behöva lista de förbannade fakturorna som avser förutbetalda licenser i excel, boka upp dom på balans, och återföra månadsvis i upp till 24 månader. 1980-tals arbetssätt i ett av Sveriges vanligaste ekonomisystem.

Extremt frustrerad.
Foto på Asa

Asa

• 282 poäng 250 badge 2x thumb

Blir ännu mer frustrerad nu. 3 år har det här diskuterats i den här tråden jag just blev ihopslagen med.

För 1 år sedan skriver ni ''Lite längre ner på listan hittar ni önskemålet att periodisera kundfakturor och när de andra idéerna nu har genomförts hamnar den rimligtvis i topp.''

Så tidsramen känns som lagom tills jag går i pension om 15 år. Innan dess hinner jag byta ekonomisystem 10 gånger. Till något som klarar av automatiseringen som 2000-talet kräver.

Min IT-tekniker till sambo skrattar varje gång jag nämner irritationen över den här ickebefintliga funktionen. Det är inte svårt. Och era kunder efterfrågar det (det är inte alla som orkar hålla på och skriva här och så vidare), både här och när man pratar med kollegor. Känns helt enkelt oseriöst att mena att ''det inte är tillräckligt efterfrågat'' eller att ''det ska täcka majoritetens behov och det undersöker vi''. I dagsläget täcker ni INGENS behov gällande detta.

Foto på danbrylde

danbrylde

• 392 poäng 250 badge 2x thumb
Jag håller helt med. Denna tråd har funnits i flera år nu. Vad håller ni på med på Visma? När tänker ni fixa detta? Det börjar faktiskt att bli pinsamt nu.
Foto på Helene Struthers

Hej på er och tack för de senaste inläggen! Sedan min kommentar i maj har vi fått kontakt och diskuterat den här frågan på telefon med flera intressenter. Vi har tack vare dessa diskussioner kommit vidare i vår utredning och valt hur en första lösning ska se ut i programmet. Vi kommer fortsätta vårt arbete med att visa och diskutera lösningen med de som hört av sig. Inom kort hoppas jag också kunna ge mer information här i tråden om när funktionen blir tillgänglig i programmet. 
Foto på Helene Struthers

Hej igen!

Nu finns en ny version av programmet med möjlighet att periodisera kundfakturor. Läs mer om funktionen och andra nyheter i version 2015.2 här

Observera att detta har medfört ändringar av hur nya periodiseringar skapas på leverantörsfakturor. Läs versionsnyheterna för mer information. 

Stort tack för ert engagemang och intresse!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.