Leverantörsbetalningsfil - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hejsan.

Har börjat använda tjänsten LB-fil.
Min första betalningen gjordes idag av banken utifrån den fil jag skickat in.

Men, den är på ett belopp jag inte har i någon leverantörsfaktura och referens är inte något som går att referera till någon av mina leverantörsfakturor.

Hur sjutton ska jag matcha händelsen på mitt kontoutdrag med betalningar gjorda med LB-filer när det inte finns någon referens alls som gör det möjligt att veta vad jag ska matcha mot.

Just nu känns det som mitt arbete med bokföring blev milt sagt försvårat, men ni kanske har någon vettig förklaring...
Foto på Amrit

Amrit

  • 3,838 poäng 3k badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 5 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Beroende på vilken bank du har borde du kunna få ut en lista över vilka leverantörsfakturor som har blivit betalda på det datumet.

Om du går in under Inköp - Leverantörsfakturor och väljer att sortera dina Obetalda leverantörsfakturorFörfallodatum så kan du se vilka leverantörsfakturor som blivit betalda på det datumet som är transaktionsdatum.

Vår utvecklingsavdelning kikar på hur vi kan förbättra detta.


Foto på Amrit

Amrit

  • 3,838 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Anna.

Jag har Swedbank.
Allt man får från dem är en lång referens och ett meddelande med samma siffror.
Sista halvan av siffrorna är mitt bankgironummer, men den första hälften kan jag inte hitta ens delvis bland mina fakturor eller någon annanstans i min bank.

Kunskapen på banken är rätt begränsad också.
Jag fick inte filöverföringen startad det datum de sa att den skulle starta, och jag fick inget svar från dem heller på flera dagar om NÄR den skulle starta, och jag hade fakturor i min betalfil som jag var tvungen att betala, så jag gjorde det manuellt.
Några dagar senare hoppade filöverföring igång, och då frågade jag vad som händer om förfallna fakturor betalas via betalfil. Banken hade inget svar på annat än att de "tror att de inte borde läggas in".

Det märkliga är att jag inte har någon faktura som förfallit, och även om det skulle vara som så att den manuellt betalda fakturan som även fanns med i betalfilen blev dubbelbetald, så är den summan åtminstone över 2000 kr under den summan som har betalats.
Och några fler fakturor är som förfallit finns inte. Och det fins inte heller några som förfaller under helgen. Nästa faktura som förfaller är på onsdag, men den är bara på några hundra kronor, så den summan går ändå inte ihop med vad som dragits.

Helt uppenbart är detta en tjänst som krånglar till användandet av Visma eEkonomi OÄNDLIGT mycket och jag önskar innerligt att jag inte fick för mig att den nytillagda tjänsten skulle göra det lite lättare att administrera.

Att inte kunna se, ens på förfallodatumet när en betalning gjorts gör ju det i praktiken helt omöjligt att kunna bokföra.
Alla andra tjänser ni har i eEkonomi fungerar precis så bra som jag som användare skulle ha kunnat önska, så varför ni lade till en sådan här tjänst som LB-fil kan jag inte begripa.
Foto på Thomas

Thomas, Champion

  • 12,146 poäng 10k badge 2x thumb
Du får en specifikation via internetbanken efter några dagar.
Foto på Amrit

Amrit

  • 3,838 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Thomas.

Det var meningen ja.
Banken hade bara råkat glömt det också utöver att de glömde starta tjänsten från början.

Och nu när jag faktiskt fått filen så är det ju lite lättare att se vad som är vad.

Eftersom texten som skickas ut i Swedbank är kopierbar på samma sätt som ett kontoutdrag är i Swedbank så gissar jag på att det är rätt lätt att lägga till den funktionen i "Klistra in kontoutdrag"

Ha det gott. :-)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.