Senaste fakturan först - Visma Administration

• 60
  • Idé
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Önskar omvänd kronologisk ordning på listan över leverantörs- och kundfakturor. Vanligtvis vill man titta på den senaste fakturan och inte någon gammal från 2005!?!. Man tvingas istället bläddra sig fram och efter ett antal år blir det många fakturor att bläddra i!!
Foto på Lina

Lina

• 732 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 60
Foto på Nivelle

Nivelle

• 508 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,

Du behöver inte bläddra dig neråt utan kan gå direkt till sista fakturan genom att använda pilarna i menyn. Dvs pil höger mot ett lodrätt streck. Testa det =)

Mvh
Pirjo
Foto på Lina

Lina

Jag vill komma till senaste fakturan för en viss kund eller leverantör inte till den totalt sista fakturan.
Foto på Ebnor

Ebnor

• 250 poäng 250 badge 2x thumb
Detta har jag framfört i flera år till personer på supporten. svaret är alltid att det skall vidarebefordras till utvecklingsavdelningen. de tycks ha helt andra prioriteringar än kundnytta!!!!!!! det är ju löjligt att ha den mest ointressant fakturan, beställningen etc överst. vem skulle lägga det senast PM:et från chefen längst ned i brevkorgen? möjligen om man skäms för innehållet!!
en annan mjlighet att snabbt komma till det senaste dokumentet är att skriva inledande bokstäver i namnet och sedan gå förbi med en bokstav i alfabetet. därefter scrolla upp. exempel: senaste leverantörsfakturan från leverantör ABCD fås genom att skriva ABCE och scrolla upp ett steg. JAG tror det är så utvecklarna tänkt att man skall göra-;)
Foto på susanne

susanne

• 198 poäng 100 badge 2x thumb
Jag håller helt med om att man skall se senaste fakturan först, det är många som vill det. Många andra system klarar detta. Tycker också att man borde kunna summera några ex fakturor som man gör i excel!!
Foto på susanne

susanne

Detta gäller även för order
Foto på hans

hans

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Gäller inte bara fakturan, även den senaste ordern borde komma upp först om jag söker på ett kundnamn. Det var mer än 3 år sedan jag bad Visma om detta.
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Du kan också trycka Ctrl + Shift + End på tangentbordet för att komma ner till den senaste fakturan direkt om du hellre använder kortkommandon än musklick. Ett annat sätt att göra listan mer hanterbar är att sortera bort exempelvis slutbetalda fakturor med hjälp av urval längst upp i bilden.
Foto på Lina

Lina

Jag vill se senaste fakturan för en viss kund eller leverantör inte den totalt sista fakturan. / Lina
Foto på susanne

susanne

Jag håller med Lina
Foto på hans

hans

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
När jag söker i order på ett kundnamn vill jag naturligtvis landa på den senaste och mest aktuella ordern. Jag efterfrågade detta för 3 år sedan. Hoppas på bättre tur denna gång.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb
Detta är en jättebra synpukt! Vi som har ca 2000 lev fakturor/år skulle slippa mycket bläddrande... /Tina
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Tack Lina för ditt förtydligande och för att ni framför era synpunkter! Jag vidarebefordrar dem till vår utvecklingsavdelning. Om fler har samma önskemål, delge oss gärna detta genom att skriva i denna tråden och trycka +1 uppe i Linas första inlägg överst i tråden.
Foto på Nivelle

Nivelle

Det hade varit toppen om man kunde få till ovanstående sortering, tex med två knappar där man kan välja vilken sortering man vill ha. (Senaste eller äldsta överst)

Gällande sortering hade det ju vari toppen om man i urvalet Ej journalförda även kan välja med sortering på fakturadatum.

Även i kundfaktura skulle det behövas ett urval med Ej journalförda och med fakturadatum som sortering.

// Pirjo

-Det är de som nyttjar ett program till vardags som är de bästa produktutvecklarna -
Foto på Innebandybutiken

Innebandybutiken

• 234 poäng 100 badge 2x thumb
Lina och Tina sätter fingret på det tycker jag.

Det är väldigt störigt om du från en leverantör på fliken 5 Spårning vill titta på en betald faktura. Har man jobbat ihop med leverantören ett tag så är listan lång med första fakturan från 2005 överst i listan. Och oftast är det NU jag är intresserad av inte vad som hände ens förra året.

Borde inte vara något problem att få till en funktion där du kan välja en default inställning i sådana här listningar. Alt att alltid nyast överst.
Foto på Maria

Maria

• 1,074 poäng 1k badge 2x thumb
Det är samma önskan i orderregistret som i faktura registret. det senaste är intressantast och bloggordningen är den som är helt klart mest användbar. Informationssökningen tar faktiskt väldigt lång tid och sorteringsordningen borde vara möjlig att välja. Jag känner att det inte är orimligt krav. Har frågat om detta minst två år, med jämna mellanrum.
Foto på Ebnor

Ebnor

• 250 poäng 250 badge 2x thumb
Till Per Nyquist. det svaret " jag skall framföra det till utvecklingsavdelningen" har jag fått massor med gånger. det leder ingenstans!!!!. Utvecklarna tycks hålla på med de tycker är coolt, inte vad användarna behöver!! har man genom åren fått 400-500 fakturor från en leverantör blir man lätt nostalgisk och fastnar på den 288:e och drömmer sig tillbaka. sen blir det inget mer gjort den dagen.

det finns ett knep att komma runt och det är att om leverantören heter ABC så skriver man ABD. Man hamnar då på nästa leverantör och kan scrolla uppåt och hamnar på leverantör ABC:s senaste faktura.
Foto på Kjell

Kjell

• 276 poäng 250 badge 2x thumb
När man ser den här tråden och tänker på hur många gånger detta har framförts så förstår man att kundens behov och förväntningar inte är något som är intressant för Visma. "Under övervägande"?
Vi fick en ny kontorist som aldrig jobbat med Visma. Hennes första kommentar var:
"Hur dum får man vara?"
Foto på tuah59

tuah59

• 172 poäng 100 badge 2x thumb
Efter att ha läst allas inlägg känns det som lite meningslöst att komma med samma synpunkter!
Hur svårt kan det vara att lägga till det valet i menyn, första eller sista först!!
Just do it! Vi betalar ju en bra "sudd" varje år för att få just uppdateringar!!
Foto på lunek

lunek

• 1,054 poäng 1k badge 2x thumb
Det här gäller i princip alla listor i Visma. Inte minst verifiaktioner i listläge. Det vore underbart om man kunde vända alla listor så att senaste ligger "först".

Och jag tycxker precis som förre talare; Det här är en självklarhet som borde varit med ända från stenåldern.
Foto på Maria

Maria

• 1,074 poäng 1k badge 2x thumb
Jag förväntar mig att version 5,4 innehåller detta. Jag har använt visma i 3 år. lika många år har jag i kontakt med support frågat efter funktioner bla denna.
Ett önskemål har hittils dykt upp att sorterar ordrar efter leveransdatum på rapport iställer för orderdatum.
Vilket jag är tacksam för men kostnade i tid och frustration gör att man ställer sig frågan om det verkligen är mest lönsamt att vara visma trogen.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Tack för alla synpunkter och input i den här frågan. Jag håller helt med att förenklade sortering- och sökmöjligheter hade underlättat på flera håll i programmet. Vi har vid flera tillfällen tittat på tekniska alternativ för detta men kort sagt innebär det en väldigt stor insats i programmet, vilket vi har fått ta hänsyn till när vi prioriterat förbättringar och nyheter till versionerna.

Era synpunkter och exempel här på forumet har bidragit till att de tekniska möjligheterna för detta kommer utredas igen. Jag kommer uppdatera tråden med information när det finns något att återkoppla.
Foto på Nordeko

Nordeko

• 1,030 poäng 1k badge 2x thumb
Hej, varför kräver det en stor insats för att ändra sorteringsalternativ? I alla vanliga program som använder sig av listor kan man klicka på valfritt kolumnhuvud och så sorteras listan automatiskt efter den kolumnen (alfabetiskt). Klickar man en gång till så sorteras den i omvänd ordning.

Nu när ni lade till valbara extrakolumner hade varit ett gyllene tillfälle att också fixa sorteringen.
Foto på Bernt

Bernt

• 340 poäng 250 badge 2x thumb
Så har det fungerat i alla andra program jag arbetat med sedan millenieskiftet. Detta borde verkligen ha kommit in nu även i Vismas program!
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,174 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Bernt!

Under hösten släpper vi version 2013.0 av Visma Adminsitration.
Då kan du välja stigande eller fallande ordning på dina register och listor.

Längst upp i denna tråden har produktansvarig Helene berättat mer och länkar även till vår nyhetssida för den nya versionen.
Kika gärna in på den sidan.

/Anna
Foto på Helene Struthers

Hej,

I version 5.5 har vi vänt på ordningen på spårningsflikarna på tex Kund och Leverantör så att senaste posten hamnar högst upp i de olika spårningslistorna. Versionen finns nu för nedladdning och hela nyhetsbrevet kan ni läsa här: http://www.vismaspcs.se/visma-support...

Vi kommer arbeta vidare med övriga önskemål kring sorteringsordningen i programmet till framtida versioner. I version 5.5 är det alltså ordningen på fliken Spårning som har ändrats.
Foto på Nivelle

Nivelle

Toppen Helene! Tack till dig och dina kollegor!
Foto på lunek

lunek

• 1,054 poäng 1k badge 2x thumb
OK, ett steg i rätt riktning. Sista verifikationen överst i listan hoppas jag är nästa steg. I det fortsatta arbetet glöm inte också att fixa till så att man i listan över verifikationer kan "låsa" på valfri verifikationsserie. Så att man slipper bläddra bland alla när man växlar mellan lista o verifikation, eller pilar sig fram och tillbaka.
Foto på tj

tj

• 1,356 poäng 1k badge 2x thumb
Nu i de nya versionerna 5.5 och 5.51 så har vissa rullister bytt ordning så att det nyaste kommer längst upp istället för längst ner som det var tidigare. Det kanske kan vara bra, men det just nu är det rörigt eftersom vissa har den nyaste längst ner och vissa har den nyaste längst upp... Kan man inte sätta en knapp där man själv får välja vilken ordning man vill ha i (så som många andra program har det)???

This reply was created from a merged topic originally titled
Ordning i rullister! - Administration.
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Jag infogar ditt inlägg i en tidigare tråd som rör samma ämne. Tack för dina synpunkter!
Foto på Sussie

Sussie

• 456 poäng 250 badge 2x thumb
Jag håller med de övriga och tycker också att det är besvärligt att rulla genom alla gamla fakturor från år 2007 (då vi bytte system och gick över till Visma SPCS). Skulle man inte också kunna välja att arkivera vissa gamla fakturor så att man slipper se dem i listan hela tiden
Foto på Peter

Peter

• 120 poäng 100 badge 2x thumb
Är ju en självklarhet. Då jag läser lite av historiken så börjar man ju undra över intresset från Visma... :(
Foto på Lena

Lena

• 274 poäng 250 badge 2x thumb
Hej, jag tycker man skall kunna ha möjlighet att sortera spårningen, tex betalda leverantörsfakturor efter olika ordning. Vi har haft lite olika nummerserier under åren och därmed hamnar de senast betalda inte längst ner eller längst upp utan kan hamna mitt ibland fakturor från 2006 och 2013. Dessutom är senast betalda högst upp bland dem och inte längst ner, som tidigare. Jag har i alla fall svårt att lätt se fakturan jag söker och det är så irriterande!
Man skulle inte kunna programera in en möjlighet att, tex om man ställer sig i rubriken på löpnummer eller fakturadatum, kunna ändra den inbördes ordningen?

Ändra sorteringsordningen bland betalda leverantörsfakturor..
Foto på Yngve

Yngve

• 224 poäng 100 badge 2x thumb
Senaste fakturan först, naturligtvis är det så det skall vara.
Foto på asa-marie

asa-marie

• 104 poäng 100 badge 2x thumb
Välja datumordning.

Det är väldigt synd att man inte kan få se de nyaste fakturorna när man söker i faktura-registret via kundnamn, de äldsta kommer först och för vår del får man scrolla ganska länge för att komma till slutet av listan, vore så bra om det gick att välja så att de nyaste syntes överst istället, genom att tex klicka på datum.
Med vänlig hälsning Åsa
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Jag infogar dina inlägg i en tidigare tråd med liknande förslag. Tack för att du framförde dina synpunkter!
Foto på Helene Struthers

Officiellt svar
Hej på er och tack för all input här i tråden!

Den här idéen har fått flest röster totalt hittills i forumet och det har givetvis påverkat vår prioritering till den här versionen. Så jag vill verkligen slå ett slag för den effekt era röster har här i forumet - det ger oss ett fantastisk bra och korrekt underlag att prioritera utifrån.

Sortering i fallande och stigande ordning i listlägen är alltså en nyhet i höst - spana in sidan där vi samlat all info om versionen: http://www.vismaspcs.se/adminnyheter
Foto på Helene Struthers

Uppdatering - nu finns versionen för nedladdning! :)
Foto på susanne

susanne

Jättebra då kan livet bli lättare/ susanne
Foto på BrainStretching

BrainStretching

• 578 poäng 500 badge 2x thumb
Jag försöker förstå allt som sägs, men undrar ändå.....

Jag vill
1. söka på alla där x=....
2. bara SE de rader som stämmer med sökargumentet
3. Använda Markera alla för de rader jag ser
4. Använda massuppdatera om jag så vill

Är det så jag ska förstå det som ev kommer i framtiden?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,208 poäng 50k badge 2x thumb
Jag bryter ut ditt inlägg för att kunna slå ihop med tråden https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs... där inlägget passar bättre. /Anna Referera till det nya ämnet här: sök i administration

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.