Gamla kontonummer -Compact 1500

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Ser att i ett företags kontoplan ligger även gamla kontonummer från 90-talet, när jag försöker radera dem i kontoregister får jag meddelandet: "Konto xxxx har saldo eller transaktioner, kan inte raderas!"  Lite irriterande att ha två kontonummer (ex 5611 och 6911) för samma sak. Är detta något som skulle justerats vid byte av kontoplan? Hur går jag vidare nu?
Foto på anette

anette

  • 822 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Eva Svensson

Eva Svensson, Testledare - Visma Compact

  • 182 poäng 100 badge 2x thumb
Hej
Ja det låter inte rätt med gamla kontonummer som finns kvar.
Kontakta supporten för vidare hjälp, misstänker de behöver få in en säkerhetskopia. De kommer meddela om de först gör en test, du kan jobba vidare, eller om du direkt ska stå still med detta företag, de korrigerar/raderar om möjligt, skickar därefter tillbaka rättad säkerhetskopia att återställa hos dig. 

/Eva
Foto på anette

anette

  • 822 poäng 500 badge 2x thumb
Har varit i kontakt med er chat-support och fått veta att det inte går att radera gamla kontonummer som använts någon gång, hur längesedan det än är. Man får helt enkelt ha flera kontoplaner i kontoregistret, vilket känns väldigt konstigt och onödigt krångligt!
Enda sättet är visst att radera hela räkenskapsåren, och det kanske man inte vill.
Funderar också på när nya kontonummer tillkommer, och de redan är "upptagna" med ett gammalt namn, hur gör man då?
Foto på Eva Svensson

Eva Svensson, Testledare - Visma Compact

  • 182 poäng 100 badge 2x thumb
Hej
Kan du tänka dig att dela upp ditt företag i två?
Skapa ett nytt företag och ha för äldre år, behålla alla år (och bägge kontoplaner), återställ ditt företag dit. Inte detta du ska jobba vidare i utan blir en Kopia, att kunna gå tillbaka till om vill kolla upp något för tidigare år.

Sedan i ditt vanliga företag, radera äldre år. Och blir det ändå inte helt rätt med kontoplanen, kontakta supporten, för då behöver vi också rätta till lite bakom i registren.  
Gissar det är många år sen du bytte från BAS96, och det fanns några fel då som ibland uppstod vid kontoplanskonverteringen. 

Eva
Foto på KenArd

KenArd, Champion

  • 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Eva,
Det du föreslår kan inte vara på allvar?
Titta i din kalender, det är 2017 och vi lever i den här världen:

640x360_MP4_278817845726261277.mp4

MVH

Kenneth
Foto på Eva Svensson

Eva Svensson, Testledare - Visma Compact

  • 182 poäng 100 badge 2x thumb
Nja, nära allvar.
Kanske snart inom flera områden, blir mer och mer modernt och digitaliserat, men alla inte där ännu, alla program ännu inte molnbaserade.

Trevlig helg!
:-)
Foto på anette

anette

  • 822 poäng 500 badge 2x thumb
Nej det kan jag inte tänka mig, det gäller liksom inte bara ett fåtal företag. Säkerligen många år sedan kontoplanen byttes, så det får väl vara som det är.
Hur är det tänkt att man uppdaterar kontoplanen i Compact? För att inte hamna i detta igen med nyare företag, menar jag.
Foto på Eva Svensson

Eva Svensson, Testledare - Visma Compact

  • 182 poäng 100 badge 2x thumb
Hej
Ok, flera företag med samma problem.
Det är enbart i minsta Compactvarianten, Visma Compact 500, möjligheten till kontoplanskonvertering finns. Kör du en nyare programversion, fungerar det som det ska.

Att byta kontoplan i de större varianterna av Visma Compact, kan inte göras ute hos kund.
Vilken version och variant av Visma Compact kör du i?

Eva
Foto på anette

anette

  • 822 poäng 500 badge 2x thumb
Vart tog du vägen?
Foto på anette

anette

  • 822 poäng 500 badge 2x thumb
Compact 1500 version 6:41 via Byråstöd.
Foto på Eva Svensson

Eva Svensson, Testledare - Visma Compact

  • 182 poäng 100 badge 2x thumb
Hej
Ursäkta att du fått vänta på svar.

Jag har nu stämt av med rutinerad kollega för Compactsupporten. Kontakta supporten igen, bestäm dag, och börja skicka in säkerhetskopia på första företaget som behöver städas upp i kontoplanen. Därefter när passar dig och supporten, beta av företag efter företag. Även därefter om du har företag som kör kvar i Bas96, så kan supporten konvertera dessa till EUBas. Det blir en del manuellt arbete för dig efteråt men får du skriftliga instruktioner på. 

Lycka till!
/Eva
Foto på anette

anette

  • 822 poäng 500 badge 2x thumb
Det lät rätt omständigt, så vi får se hur vi gör. Tack för svar iaf :)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.