Gamla Kundfordringar ligger kvar Visma enskild firma

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Hej. När jag gör en provdeklaration för 2017 så står det i mitt bokslut att jag har 100000 kr i kundfodringar, men enligt programmet så är det endast 55000 kr. det stämmer också med mina fakturor. Jag har lyckats komma fram till att det ligger 45000 kr i kundfordringar kvar från föregående år, alltså har dessa inte blivit registrerade. Ska det vara så? jag har fått intrycket av att programmet ska kunna hålla reda på detta automatiskt och att jag inte ska registrera dessa inbetalningar som gamla kundfordringar. Går detta att rätta till på något sätt?
Foto på Dlius

Dlius

• 140 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på LW

LW

• 20,814 poäng 20k badge 2x thumb

Hur bokade du inbetalningarna från kundfordringarna från föregående år? Titta på det. När fe fakturorna betalades, skulle du ha bokat bort dem från kundfordringskontot - inte intäktsfört dem en gång till.  Du får således boka om inbetalningarna och lägga dem mot 1510 (eller det konto du använder som kundfordranskonto) i kredit (för pengarna kom ju in i debet).

//L

Foto på Dlius

Dlius

Jag förstår att det ska gå till så, men hur gör jag det i visma enskild firma? Kan inte hitta konto för kundfordringar i programmet. Ännu mindre ändra från ett föregående år.
Foto på Dlius

Dlius

Det som har hänt är att jag har med mig kundfordringar från 2016 som skulle ha bokats av som betalda i jan 2017, Det har inte blivit så av någon anledning som jag ej kan förstå eftersom jag har gjort som det står, att jag ska bokföra dem som vanliga inbetalningar när jag har fått in pengarna för dessa fakturor. Enligt vad jag kan läsa så ska programmet hålla reda på detta och boka av dem till rätt år. Om det nu har blivit fel så undrar jag om det går att rätta till. Annars kommer ju dessa följa med även till nästa år.
Foto på Dlius

Dlius

Det som har hänt är att jag har med mig kundfordringar från 2016 som skulle ha bokats av som betalda i jan 2017, Det har inte blivit så av någon anledning som jag ej kan förstå eftersom jag har gjort som det står, att jag ska bokföra dem som vanliga inbetalningar när jag har fått in pengarna för dessa fakturor. Enligt vad jag kan läsa så ska programmet hålla reda på detta och boka av dem till rätt år. Om det nu har blivit fel så undrar jag om det går att rätta till. Annars kommer ju dessa följa med även till nästa år.
Foto på LW

LW

• 20,814 poäng 20k badge 2x thumb

Du måsta hålla koll på att konteringarna blir rätt mellan årsskiftena. Du får inte luta dig tillbaka och hoppas på att maskinen gör rätt.

Har du intäktsfört kundfordringarna 2016, kan du inte intäktsföra dem igen vid inbetalningen 2017. Då blir det du dubbelt intäktsfört.

När någon säger att du ska bokföra dem som en vanlig betalning, är en "vanlig betalning" får någon som använder sig av fakturametoden att boka bort mot 1510 (kundfordringar). Du kanske talade med en sådan person.

Använder du dig av kontantmetoden, intäktsför du vid betalningstillfället förutom vid årsskiftena för då lägger man upp kundfordringarna på 1510 (debet) och bokar bort mot detta konto (i kredit) när pengarna kommer in.

Är det inte så att du enbart i deklarationen för 2016 på något sätt manuellt talat om att du har dessa kundfordringar men inte bokfört det i bokföringsprogrammet? I så fall för du återigen manuellt justera deklarationen för 2017.

//L

Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,450 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Dlius!

När det gäller programmet Enskild Firma hanteras ju in- & utbetalningar lite annorlunda mot t.ex eEkonomi där man kan kontera/bokföra själv.
Som du vet så sköts ju allt detta i bakgrunden i Enskild Firma :)

Om du har gamla Kundfordringar från tidigare år, och dessa betalas nästkommande år så väljer man Inbetalningstypen  Gamla Kundfordringar. Detta för att "plocka bort" beloppet som ligger som ingångsvärde på det året de betalas.
Om man inte väljer denna inbetalningstypen ligger alltså detta värdet kvar och skvalpar.
Därför skulle det  vara bra om du förklarar lite hur långt du har kommit i Firma än? 
Har du även låst alla momsredovisningar i programmet eller kommer du åt att makulera de poster du registrerat med fel inbetalningstyp?
Eller är de betalade på tidigare år och redan klara - vilken inbetalningstyp valdes isf då?

Ha det gott!

/Sofia