Går ej att öppna företag efter uppdatering - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
́Hjälp!!
Vi kan inte öppna några företag efter vi har uppdaterat till version 2018.5.skulle jag gjort uppdateringen utan sql server? Det kan väl inte vara meningenatt jag ska gå in på varje företag och konvertera register?
 
Foto på erik

erik

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,182 poäng 5k badge 2x thumb
Hej erik.
För att svara på dina frågor så jo du ska installera/uppdatera med SQL-server. Varje gång efter en uppdatering så kommer dina bolag att uppdateras och då också konverteras. Detta sker alltid men bara första gången du går in i bolaget av den nya versionen. Kommer du åt servern från dina klienter? 

Kolla så att tjänsten SQL Server (VISMA) finns och är startad. Tjänsten hittar du under Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Tjänster.
Är programmet installerat på en server och klient/klienter så finns denna tjänsten på serverdatorn.

Kör först Visma Assist Administration och valet Reparera Visma Administration för att dubbelkolla att SQL-servern är startad.

1. Gå in under C:\Program Files (x86)\SPCS\SPCS Administration, dubbelklicka på filen SQLInst.exe
2. Öppna Visma Assist Administration och klicka på Reparera databaser. Testa att komma in i företaget nu. Om det inte funkar hoppa till steg 3.

3. Öppna Kontrollpanelen -> Windows-brandväggen, klicka på ”Tillåt en app eller funktion i Windows-brandväggen”.
– Klicka på ”Ändra inställningar” och sedan ”Tillåt en annan app...”.
– Klicka på ”Bläddra” och navigera dig sedan till C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL12.VISMA\MSSQL\Binn och dubbelklicka på filen Sqlservr.exe.
– Klicka sedan på ”Lägg till”.

Gör sedan om samma steg fast för filen sqlbrowser.exe som du hittar under C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL Server\90\Shared.
Testa att komma in i företaget nu. Om det fortfarande inte funkar hoppa till steg 4.

4.
* På servern: Öppna start menyn och sök efter sqlservermanager12.msc och starta den.
* Gå in under SQL Server Network Configuration.
* Klicka på Protocols for VISMA
* Ute till höger, högerklicka på TCP/IP och välj Disable.
* Gå sedan upp till SQL Server Services.
* Högerklicka på SQL Server (VISMA) och välj Restart
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 23,824 poäng 20k badge 2x thumb
Har du provat köra Visma Assist Administration?

Klicka på REPARERA DATABASER.

Hoppas att detta hjälper dig vidare.

//Davor P
Foto på erik

erik

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb
hej! inget av detta har hjälpt. vi är en redovisningsbyrå och har en egen servermiljö. en server med filer och en terminalserver med programmet. Så antagligen måste jag be om en version utan sql server?
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,182 poäng 5k badge 2x thumb
Hej erik.
Jag ber en kollega kontakta dig. 
Foto på erik

erik

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb
jag har bett om en version utan sql. jag skulle behöva den idag så vi kan jobba i visma! hur lång tid brukar det ta?
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

  • 30,526 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Erik!
För att få en version utan SQL ska du skicka ett mejl till licensnyckel.spcs@visma.com med ditt kundnummer/organisationsnummer, samt en begäran om en version utan SQL. Du kommer därefter att få en länk till en sådan installation tillsammans med en licensnyckel.
Foto på erik

erik

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb
jag har redan pratat med en kille på supporten, som gav detta förslag. antingen flytta databasen så den ligger på samma server. eller installera en version utan sql...
var ni tvungna att ha en sql server i programmet? ;)
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 23,824 poäng 20k badge 2x thumb
Tja, du kan ju alltid gå tillbaka till 2016.X för att slippa SQL. Risken är dock att denna version inte kommer underhållas framöver.......
Foto på erik

erik

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb
ja,  ochproblemet är att det inte går att läsa in säkerhetskopior från kunder som använder den nya versionen då... Om vi som byrå ligger kvar i en gammal..
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 23,824 poäng 20k badge 2x thumb
Så är det dessvärre. Uppfattade inte att du hade byrå. Sorry ;(