Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Går ej att öppna företag efter uppdatering

́Hjälp!!
Vi kan inte öppna några företag efter vi har uppdaterat till version 2018.5.skulle jag gjort uppdateringen utan sql server? Det kan väl inte vara meningenatt jag ska gå in på varje företag och konvertera register?
 

10 SVAR 10
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej erik.
För att svara på dina frågor så jo du ska installera/uppdatera med SQL-server. Varje gång efter en uppdatering så kommer dina bolag att uppdateras och då också konverteras. Detta sker alltid men bara första gången du går in i bolaget av den nya versionen. Kommer du åt servern från dina klienter? 

Kolla så att tjänsten SQL Server (VISMA) finns och är startad. Tjänsten hittar du under Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Tjänster.
Är programmet installerat på en server och klient/klienter så finns denna tjänsten på serverdatorn.

Kör först Visma Assist Administration och valet Reparera Visma Administration för att dubbelkolla att SQL-servern är startad.

1. Gå in under C:\Program Files (x86)\SPCS\SPCS Administration, dubbelklicka på filen SQLInst.exe
2. Öppna Visma Assist Administration och klicka på Reparera databaser. Testa att komma in i företaget nu. Om det inte funkar hoppa till steg 3.

3. Öppna Kontrollpanelen -> Windows-brandväggen, klicka på ”Tillåt en app eller funktion i Windows-brandväggen”.
– Klicka på ”Ändra inställningar” och sedan ”Tillåt en annan app...”.
– Klicka på ”Bläddra” och navigera dig sedan till C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL12.VISMA\MSSQL\Binn och dubbelklicka på filen Sqlservr.exe.
– Klicka sedan på ”Lägg till”.

Gör sedan om samma steg fast för filen sqlbrowser.exe som du hittar under C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL Server\90\Shared.
Testa att komma in i företaget nu. Om det fortfarande inte funkar hoppa till steg 4.

4.
* På servern: Öppna start menyn och sök efter sqlservermanager12.msc och starta den.
* Gå in under SQL Server Network Configuration.
* Klicka på Protocols for VISMA
* Ute till höger, högerklicka på TCP/IP och välj Disable.
* Gå sedan upp till SQL Server Services.
* Högerklicka på SQL Server (VISMA) och välj Restart
Davor P1
CHAMPION

Har du provat köra Visma Assist Administration?

Klicka på REPARERA DATABASER.

Hoppas att detta hjälper dig vidare.

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

hej! inget av detta har hjälpt. vi är en redovisningsbyrå och har en egen servermiljö. en server med filer och en terminalserver med programmet. Så antagligen måste jag be om en version utan sql server?
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej erik.
Jag ber en kollega kontakta dig. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag har bett om en version utan sql. jag skulle behöva den idag så vi kan jobba i visma! hur lång tid brukar det ta?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Erik!
För att få en version utan SQL ska du skicka ett mejl till licensnyckel.spcs@visma.com med ditt kundnummer/organisationsnummer, samt en begäran om en version utan SQL. Du kommer därefter att få en länk till en sådan installation tillsammans med en licensnyckel.
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag har redan pratat med en kille på supporten, som gav detta förslag. antingen flytta databasen så den ligger på samma server. eller installera en version utan sql...
var ni tvungna att ha en sql server i programmet? 😉

Tja, du kan ju alltid gå tillbaka till 2016.X för att slippa SQL. Risken är dock att denna version inte kommer underhållas framöver.......
Fd medlem
Inte tillämpbar

ja,  ochproblemet är att det inte går att läsa in säkerhetskopior från kunder som använder den nya versionen då... Om vi som byrå ligger kvar i en gammal..

Så är det dessvärre. Uppfattade inte att du hade byrå. Sorry ;(