Går från månadslön till timlön - stämpla/lön 600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad

Hej,

Försökte lägga in denna fråga i chatten, men raderna räckte inte till....

Här kommer en fråga till ett riktigt löne- och stämpla proffs. En anställd slutar sin tillsvidareanställning med månadslön och semestervillkor 20 den 5/5. Efter det ska personen arbeta på timme med semestervillkor 10. Sem lön per 31/3-2017 är klar.

Sem lön för 3 dagar på nuvarande semesterår kan inte fås förrän majlönen är gjord eftersom vi har efterskottslön. Jag kan alltså inte ändra löneinställningar i Lön. Jag kan inte ändra schemat i stämpla för då får jag konflikt med löneprogrammet. Hur ska vi göra?

//Tina

Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Jenny

Jenny

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Exempel: En anställd byter från Månadslön till Timlön mitt under en löneperiod, exempelvis 15 mars
  1. På den ordinarie lönekörningen i mars raderar du löneart 1101 och lägger in löneart 1103 istället för perioden 1-14 mars. Avvikelser för februari registreras eller importeras från Visma Stämpla.
  2. Byt löneform till Timlön. Om du använder Visma Stämpla ska du även synkronisera under Arkiv-Synkronisera internettjänster efter bytet.
  3. På den ordinarie lönekörningen i april lägger du in datum 15-31 mars på löneart 1106 och räknar ut hur många timmar den anställde arbetat under denna period. Detta lägger du in under Kvantitet. Avvikelser för mars registreras eller importeras från Visma Stämpla och beräknas enligt inställningen för Timlön för hela månaden.

Saxade från "Vanliga frågor" - hjälper det något?

Foto på Tina H

Tina H, Champion

Tack Jenny,

Jag har förstått att det är mer komplicerat än så här, då tillsvidareanställningen upphör och semestervillkor också ska ändras.

//Tina

Foto på Jenny

Jenny

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb

Jag hade betalat ut månadslön/slutlön på majlönen med justeringar för 1-5/5 manuellt.

Därefter hade jag ändrat för den anställde i registret/Stämpla med anställningsform/semestervillkor.

Avsluta alltså anställningen först innan du lägger in en ny timanställning. 

Foto på Tina H

Tina H, Champion

Som jag fick beskrivet av Visma måste jag skriva ner upparbetad sem löneskuld innan jag kan ändra semestervillkor. Jag får dock inte ut någon aktuell sem löneskuld per 20170505 förrän jag har gjort majlönen. Det är där mitt problem ligger.

Dealen är inte heller att personen ska ha slutlön för tillsvidareanställningen i maj, utan i juni.

Det verkar som det blir enklare att köra med papper och penna än med stämpla...