Går inte att ansluta till databasserver

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Hej,
Tidigare idag hjälpte supporten mig via fjärranslutning då det inte gick att ansluta till databasen. Jag hängde inte riktigt med på vad som var fel, men problemet löstes. Men nu när jag startat om datorn är felmeddelandet tillbaka.

Förra veckan hade jag samma problem, då installerade jag om programmet.
Någon som vet vad som är fel och hur man löser det?
Foto på peter

peter

  • 722 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 6,880 poäng 5k badge 2x thumb
Hej
Detta kan bero på flera olika saker men i grund och botten beror det på att programmet inte kan kommunicera med SQL servern.
Intressant är då att veta vilken typ av installation du har gjort och om problemet uppstår på en eller flera datorer. 
Enanvändare (lokal installation) kan det bero på att SQL tjänsten inte är startad. Den måste vara igång för att programmet ska fungera. Kommer felet ändå, så kan det bero på antivirus/brandvägg.
Gäller det en nätverksinstallation kan det beror på fler saker än de jag nämnt ovan. 
Foto på peter

peter

  • 722 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,
Tack för svar!
Det är en lokal installation och jag fick problem även med Visma lön (lokal installation). Då rekommenderades det att köra Visma Assist, och när jag gjort det så gick det att starta även Administration. Så det är nog så att SQL tjänsten inte var startad. Jag ska även kolla upp mitt antivirusprogram.