Går inte att ansluta till databasserver - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Som i andra forum så har jag samma problem som dessa:

Jag har loggat in och laddat ner 2018.71 idag. Visma Administration används av andra och kan logga in mot företagen. Nu på denna installation får jag meddelandet "Det gick ej att ansluta till databasen". Det ser likadant ut för samtliga företag. "Det gick inte att ansluta till databasserver DC\VISMA\

Servern som har företag är vald att öppna och jag ser företag i listan så allt läses in korrekt.

- Jag har gjort felsökningen med att kolla om SQL Server (VISMA) tjänsten är startad och det är den.
- Har kört Visma Assist och reparerat databas vilket gick igenom som status lyckades
- Har lagt till sqlserv.exe och sqlbrowser.exe i Windows Brandvägg, provade även att inaktivera av Windows Brandvägg men det hjälpte inte utan det gav samma felmeddelande åter igen.


https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/gar-inte-att-ansluta-till-databasserver
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/atkomst-databas
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/problem-med-att-aterlasa-sakerhetskopia-2018-5

Foto på Martin Supporta

Martin Supporta

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 6 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,376 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!
Våran rekommendation är att följa installationsanvisningarna som finns i hjälpen. Då väljer du först vilken dator som ska agera server, och där gör du en serverinstallation av programmet. I samband med att du väljer "ja" på om programmet ska användas i nätverk, så delas nödvändiga mappar och rättigheter ut så att klienterna ska kunna nå dessa. Vår SQL-instans kommer endast att installeras på serverdatorn, och klienterna måste därför kunna kontakta denna instans för att klienterna ska kunna arbeta i företagen.