Går inte att ansluta till databasserver - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Som i andra forum så har jag samma problem som dessa:

Jag har loggat in och laddat ner 2018.71 idag. Visma Administration används av andra och kan logga in mot företagen. Nu på denna installation får jag meddelandet "Det gick ej att ansluta till databasen". Det ser likadant ut för samtliga företag. "Det gick inte att ansluta till databasserver DC\VISMA\

Servern som har företag är vald att öppna och jag ser företag i listan så allt läses in korrekt.

- Jag har gjort felsökningen med att kolla om SQL Server (VISMA) tjänsten är startad och det är den.
- Har kört Visma Assist och reparerat databas vilket gick igenom som status lyckades
- Har lagt till sqlserv.exe och sqlbrowser.exe i Windows Brandvägg, provade även att inaktivera av Windows Brandvägg men det hjälpte inte utan det gav samma felmeddelande åter igen.


https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/gar-inte-att-ansluta-till-databasserver
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/atkomst-databas
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/problem-med-att-aterlasa-sakerhetskopia-2018-5

Foto på Martin Supporta

Martin Supporta

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Martin Supporta

Martin Supporta

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Uppdatering: när jag kopierar ner "företagen" som vi har på nätverksdelning P: till c:\temp\ och anger C:\temp i Visma Administration 200 så uppdaterar den databasen och loggar in helt korrekt.

Men när jag lägger tillbaka samma mapp igen under P:\ och anger P:\ som sökvägen i Visma Administration 200 så får jag inte nu felmeddelande "Det gick inte att ansluta till databasserver DC\VISMA\" utan istället Det gick inte att ansluta till databasen.

Vad behöver jag göra så att det går att komma åt "företagen" när dessa ligger på "P:\"
Foto på Martin Supporta

Martin Supporta

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Hej, jag löste det.

För fler som har fastnat i SQL databas träsket så handlar det om att version 2018.xx behöver SQL modul för att kunna kommunicera med "företagsmapparna"

Så fungerar det inte för er så råder jag er att kolla om andra klienterna i er miljö har 2017.xx installerat, för om så är fallet så logga in på "mina sidor" och ladda ner 2017.xx klient versionen. Du får fram den genom att klicka på plusset (se bilden): 2017 versionen ligger längst ner på sidan då.


Då funkade det för mig att komma åt "företagen" då ingen databaskonverterings behövs.
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/

(Redigerad)
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,112 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Martin Supporta!
Det låter som du har en lokal installation på dina klienter och sen har du pekat ut vart vart dina företag ligger på en servern, som i ditt fall heter DC. Stämmer det? Jag kommer att be en kollega kontakta dig gällande detta.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,112 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!
Våran rekommendation är att följa installationsanvisningarna som finns i hjälpen. Då väljer du först vilken dator som ska agera server, och där gör du en serverinstallation av programmet. I samband med att du väljer "ja" på om programmet ska användas i nätverk, så delas nödvändiga mappar och rättigheter ut så att klienterna ska kunna nå dessa. Vår SQL-instans kommer endast att installeras på serverdatorn, och klienterna måste därför kunna kontakta denna instans för att klienterna ska kunna arbeta i företagen.